Ny rapport: Betygssystemet straffar natur- och teknikelever

”Många naturvetenskapligt och tekniskt intresserade ungdomar väljer bort denna väg på gymnasiet för att maximera sina betyg”, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.

Ge extra meritvärde för gymnasiets naturvetenskaps- och teknikprogram. Så lyder ett av Sveriges Ingenjörers förslag för att få bukt med taktikvalen till gymnasiet och på sikt få fler ungdomar att söka sig till STEM-utbildningar på universitet och högskolor.

Dagens betygssystem gör det rationellt för elever att välja bort naturvetenskaps- och teknikprogrammen. Det framhåller Sveriges Ingenjörer i sin nya rapport Taktikvalen till gymnasiet – Ett hot mot Sverige som ingenjörsnation. Underlaget är en analys av individdata från SCB för cirka 200 000 elever.

– I genomsnitt får elever med likvärdiga betyg från grundskolan klart högre gymnasiebetyg om de väljer samhällsvetenskapligt, ekonomiskt eller estetiskt program, jämfört med om de väljer naturvetenskap eller teknik, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.

Att uppmuntra barn och ungdomars teknikintresse räcker inte för att uppnå regeringens mål att öka andelen elever som studerar på naturvetenskaps- och teknikprogrammen från dagens 21 procent till 25 procent 2035, menar han.

– Många naturvetenskapligt och tekniskt intresserade ungdomar väljer bort denna väg på gymnasiet för att maximera sina betyg.

Kravet: Korrigera betygssystemet

Betygseffekterna får så stort genomslag att en korrigering av betygssystemet behöver genomföras, menar Sveriges Ingenjörer. Med stöd av SCB:s siffror slår rapporten fast att ”elever med likvärdiga betyg i nionde klass går ut med betydligt högre betyg från gymnasiet om de väljer samhällsvetenskapligt, ekonomiskt eller estetiskt program jämfört med naturvetenskapligt eller tekniskt”.

Exempelvis får en elev med ett genomsnittligt betyg motsvarande B som väljer naturvetenskapsprogrammet i genomsnitt 1,2 betygspoäng lägre än om samma elev hade valt ett estetiskt program.

Tre konkreta förslag

Johan Kreicbergs välkomnar flera av förslagen i utredningen Ett likvärdigt betygssystem (SOU 2025:18), men tror inte att de kommer bli en tillräckligt stark dragkraft för naturvetenskaps- och teknikprogrammen. Sveriges Ingenjörer föreslår därför tre olika vägar för att korrigera betygssystemet:

Extra meritvärde för NA/TE

En student som läser natur- eller teknikprogrammet på gymnasiet får automatiskt höjt meritvärde, förslagsvis 0,5 eller 1 extra poäng. Om en elev går ut naturprogrammet med till exempel 14,6 i meritvärde får hen i stället 15,1 vid ansökan till högre utbildning.

Meritpoäng för matematik

Meritpoängen behålls endast i matematik, där den som läser Matematik fortsättning nivå 1 (motsvarande Matematik 3 i Gy11) får en halv extrapoäng i matematik.

Viktade betyg i matematik och fysik

Betygen i matematik och fysik ges större vikt i slutbetyget. Ett A i matematik adderar exempelvis dubbelt så mycket till slutbetyget. I praktiken innebär det att varje studerad matematiktimme räknas dubbelt så mycket som andra ämnen.

LÄS ÄVEN

Rekordmånga flickor underkänns i matematik

Forskarens hårda mattekrav: ”Läget är akut”

Här läggs matten om – på alla stadier

Nya kursplaner: Skolverket fick nobben av alla fysiker