
För att etablera anteckningsmetoden är det bra att återkomma till den under hela högstadietiden, menar Malin Morin Zetterberg.
En tydlig effekt av antecknandet var att undervisningen blev roligare eftersom innehållet blev mer begripligt. ”Ansträngningen är oundviklig men vi såg att med ökad förståelse så kom glädje”, säger Malin Morin Zetterberg.
Lektionstipset
Ta inte för givet att eleverna kan anteckna – utan lär dem det explicit. Det rådet ger NO-läraren Malin Morin Zetterberg som introducerade Cornells anteckningsmetod i några klasser.
– För de elever som haft det tuffast är det här en stor vinst.
Det är vanligt att elever plikttroget kopierar anteckningar från tavlan. Men i begreppstunga och abstrakta ämnen är det viktigt att de också kan strukturera och processa information själva, menar NO- och matematikläraren Malin Morin Zetterberg på Ärentunaskolan i Uppsala.
– Ska eleverna få den djupare förståelse som krävs i naturvetenskapliga ämnen så måste de aktivt bearbeta innehållet på lektionerna, till exempel genom att anteckna, säger Malin Morin Zetterberg.
För att hjälpa eleverna genomförde hon och kollegan Louise Lundberg i ett forskningsprojekt där de introducerade en variant av Cornells anteckningsmetod i fem högstadieklasser. På kemi- och fysiklektionerna fick eleverna lära sig att plocka ut nyckelbegrepp från anteckningarna, formulera egna frågor om innehållet och sammanfatta det i en mycket tydlig mall.
Namn: Malin Morin Zetterberg.
Gör: Matematik- och NO-lärare på Ärentunaskolan i Uppsala.
Ålder: 41 år.
På fritiden: Läser och arbetar i trädgården.
Bästa med att vara lärare: ”Att kunna göra skillnad. Både i att inspirera till specifika ämnesintressen och att bara få finnas där som en extra vuxen i elevernas liv.”
Vinsterna var störst för de som haft svårast att hänga med och som tidigare inte antecknat alls. Men alla elever tyckte att de fick en bättre struktur och överblick i sina anteckningar, enligt Malin Morin Zetterberg.
– De upplevde också att undervisningen blev roligare eftersom innehållet blev mer begripligt.
För att etablera anteckningsmetoden är det bra att återkomma till den under hela högstadietiden, menar Malin Morin Zetterberg.
Hon tror att metoden kan vara användbar i flera ämnen och årskurser.
– Det här är en enkel metod som inte är så tidskrävande. Det är också viktigt att vi lägger tid på det grundläggande och ger eleverna strategier som gynnar dem på sikt.
LÄS ÄVEN
Så blir NO-undersökningar mer givande för eleverna
Förberedda lärare viktigare än undervisningens form
Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.
Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.
Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning
Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”
Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.
Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.
Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”
Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?
Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”
Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”
Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”
Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”
Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”
Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.
Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”
Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.
Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.
Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”
Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.
Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”
Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”
Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.
Debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.
Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”
Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.
Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.
Matematik no teknik ”Vi kan inte vara ett land som inte läser.”
Reportage ”Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.”
Lektionstipset Gymnasieläraren om varför eleverna behöver en wow-upplevelse.
Forskning Drygt två tredjedelar klarar inte ett enkelt mattetest.
Forskning Forskaren: Kopplingen mellan ämnesinnehåll och språk måste vara tydlig.
Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.
Forskning Fysikläraren: Vi fastnar ofta i själva proceduren och lägger inte så mycket kraft på förståelsen.
Nationella prov Skolverket har inget definitivt svar på vad det beror på.