Anteckningsmetoden som ger djupare NO-kunskaper

Foto: Oskar Omne

En tydlig effekt av antecknandet var att undervisningen blev roligare efter­som innehållet blev mer begripligt. ”Ansträngningen är oundviklig men vi såg att med ökad förståelse så kom glädje”, säger Malin Morin Zetterberg.

Ta inte för givet att eleverna kan anteckna – utan lär dem det explicit. Det rådet ger NO-läraren Malin Morin Zetterberg som introducerade Cornells anteckningsmetod i några klasser.
– För de elever som haft det tuffast är det här en stor vinst.

Det är vanligt att elever plikttroget kopierar anteckningar från tavlan. Men i begreppstunga och abstrakta ämnen är det viktigt att de också kan strukturera och processa information själva, menar NO- och matematikläraren Malin Morin Zetterberg på Ärentunaskolan i Uppsala.

– Ska eleverna få den djupare förståelse som krävs i naturvetenskapliga ämnen så måste de aktivt bearbeta innehållet på lektionerna, till exempel genom att anteckna, säger Malin Morin Zetterberg.

”Blev roligare”

För att hjälpa eleverna genomförde hon och kollegan Louise Lundberg i ett forskningsprojekt där de introducerade en variant av Cornells anteckningsmetod i fem högstadieklasser. På kemi- och fysiklektionerna fick eleverna lära sig att plocka ut nyckelbegrepp från anteckningarna, formulera egna frågor om innehållet och sammanfatta det i en mycket tydlig mall.

Malin Morin Zetterberg

Namn: Malin Morin Zetterberg.

Gör: Matematik- och NO-lärare på Ärentunaskolan i Uppsala.

Ålder: 41 år.

På fritiden: Läser och arbetar i trädgården.

Bästa med att vara lärare: ”Att kunna göra skillnad. Både i att inspirera till specifika ämnesintressen och att bara få finnas där som en extra vuxen i elevernas liv.”

Vinsterna var störst för de som haft svårast att hänga med och som tidigare inte antecknat alls. Men alla elever tyckte att de fick en bättre struktur och överblick i sina anteckningar, enligt Malin Morin Zetterberg.

– De upplevde också att undervisningen blev roligare eftersom innehållet blev mer begripligt.

Foto: Oskar Omne

För att etablera antecknings­metoden är det bra att återkomma till den under hela högstadietiden, menar Malin Morin Zetterberg.

Hon tror att metoden kan vara användbar i flera ämnen och årskurser.

– Det här är en enkel metod som inte är så tidskrävande. Det är också viktigt att vi lägger tid på det grundläggande och ger eleverna strategier som gynnar dem på sikt.

Lär eleverna att anteckna smartare

  1. Skapa en tydlig anteckningsmall utifrån Cornell-metoden. Innehållet från en lektion ska rymmas på ett uppslag i en skrivbok. På höger sida i boken antecknar eleverna det läraren skriver på tavlan. Vänster sida delas i två delar. I den övre delen skrivs relevanta begrepp och frågor om innehållet. Längst ned görs en kort sammanfattning.
  2. Sålla i innehållet och förbered anteckningarna innan lektionen. Gör dem korta i början. Skriv de första anteckningarna tillsammans. Visa på tavlan och låt eleverna kopiera strukturen. Lär dem skriva datum, göra styckesindelningar och lämna blankrader. Ge dem tid att reflektera över lektionsinnehållet och hjälp dem att identifiera nyckelbegrepp.
  3. Be eleverna tänka ut frågor utifrån sin lektionsanteckning. De kan till exempel fundera på vad de själva skulle fråga i ett prov på innehållet. Låt dem sammanfatta det viktigaste från lektionen i 2–3 meningar. Det tar lite tid innan de kan göra alla moment själva så stötta dem kontinuerligt, särskilt med frågor och sammanfattningar.
  4. Berätta att eleverna ska få använda anteckningarna på oförberedda tester när du introducerar metoden. Det fungerar som en morot som hjälper dem att komma i gång. Syftet med testtillfällena är inte att få ett bedömningsunderlag utan det är ett effektivt sätt att höja elevernas motivation. Testerna blir också ett bra repetitionstillfälle.

LÄS ÄVEN

Så blir NO-undersökningar mer givande för eleverna

Förberedda lärare viktigare än undervisningens form

Lärares ämneskunskaper avgörande för elevers resultat

Forskaren: Naturelever är duktiga på att använda AI