Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm

"Hos de flesta eleverna ser jag hur det glittrar till i ögonen av förväntan, de vet att det är något nytt på gång. Utan ett leende, bredbent och med armarna i kors står jag framför dörren", skriver matteläraren Andreas Ekblad.

Andreas Ekblad är matematik-, NO- och tekniklärare på Aggarpsskolan i Svedala.

Med bestämda steg kliver jag in i klassrummet, stänger dörren med en smäll och spänner ögonen i eleverna. ”Jag är er fångvaktare och ni slipper inte ut ur klassrummet förrän ni har kommit på det hemliga lösenordet”, viskar jag fram. Några elever tittar sig lite rädda omkring. Men hos de flesta eleverna ser jag hur det glittrar till i ögonen av förväntan, de vet att det är något nytt på gång. Utan ett leende, bredbent och med armarna i kors står jag framför dörren. ”Ni ska lösa fem hemliga uppdrag för att komma fram till lösenordet innan jag släpper ut er ur klassrummet”, säger jag.

"Låst in eleverna"

Jag har precis låst in eleverna i ett escape room, temat är matematik och genom att lösa de olika uppdragen kommer de närmare lösenordet som ska släppa ut dem. Jag har blandat ganska rejält när det gäller uppdragen; det är chiffer, sortera geometriska figurer, problemlösningar och ett digitalt spel på datorn. Varje rätt löst uppgift ger en bit av lösenordet som eleverna ska viska i fångvaktarens öra.

Utan ett leende, bredbent och med armarna i kors står jag framför dörren.

Uppgifterna kan med fördel lösas i grupp, men passar även för ensamvargar i klassen som gärna sitter själva och klurar. Några uppgifter är rejält kluriga, eleverna kan behöva ledtrådar för att komma vidare. Men fångvaktaren är sträng och väldigt bestämd, han lämnar inte ut hur många ledtrådar som helst, det gäller att spara sina frågor till vakten.

Eleverna klurar, resonerar, diskuterar, testar och frågar varandra. Jag ser hur de kämpar på, några blir frustrerade, de är på väg att ge upp, men det finns alltid en kompis i närheten som har några positiva ord. Ibland måste fångvaktaren kliva ur sin roll, komma ner på elevernas nivå och ge stöd, positiva ord, en klapp på axeln och en och annan mycket hemlig ledtråd som får eleven att ta nya tag.

Escape room i skolan

Escape room är ingen ny idé som jag kommit på, det finns massor av olika företag som erbjuder denna form av underhållning. Man betalar för att bli inlåst i ett rum, labyrint eller liknade. Och tillsammans med vänner gäller det att lösa olika gåtor, uppdrag och kluringar, lyckas man inom en viss tid, då blir man utsläppt.

Jag har även läst en del om escape rooms för skolan på olika sidor på internet. Där ute finns lärare som skapat massor av escape rooms till sina elever och jag ser en stor variation. Vissa gör analoga rum där eleverna får arbeta fysiskt med uppdrag, de ska bygga, sortera, lösa korsord. Andra bygger upp helt digitala rum genom digitala formulär där problemen ska lösas digitalt. Jag föredrar en blandning av analogt och digitalt. Fördelen är att jag som lärare då kan ta en mer aktiv roll och ser hur eleverna löser uppgifterna.

Mina elever älskar våra escape rooms, de tycker det är roligast när det har ett skräcktema.

Mina elever älskar våra escape rooms, de tycker det är roligast när det har ett skräcktema. Det ska helst vara några zombies, galna kemilärare som försöker spränga skolan, en rektor som har mörka hemligheter eller en vampyr som jagar eleverna runt hela skolan. Ju mer skrämmande, desto roligare. Men de kan även gå igång på den lilla hundvalpen som sprungit bort eller kaninungen som inte hittar sin mamma (och blir jagad av en zombie).  

LÄS ÄVEN

Escape the classroom – het trend i skolan

Fuglesang: Matte- och NO-lärare kan göra jordens skillnad

Tiktok-dans gör att eleverna inte vill sluta programmera

Problemlösning som engagerar precis alla