Förberedda lärare viktigare än undervisningens form

Åke Ingerman är numera rektor på Örebro universitet. Foto: Jesper Eriksson/Örebro universitet

Undervisningsformen är inte det viktiga. Hur mycket eleverna lär sig avgörs främst av hur väl lärarna genomför lektionen, visar ett forskningsprojekt vid Göteborgs universitet.
– Resultatet beror mer på hur innehållet behandlas än sättet att undervisa, säger projektledaren Åke Ingerman.

Kan gruppdiskussioner vara en effektivare form av undervisning i matematik och naturvetenskap än lärarledda instruktioner och individuellt arbete? Det ville en grupp forskare vid Göteborgs universitet få svar på.

I nära samarbete med åtta lärare vid tre olika skolor jämförde Åke Ingerman och hans forskarkollegor effekterna av två olika 120-minuters undervisningsupplägg i årskurs sex. Det ena var inom området negativa tal och det andra gällde hur materia är uppbyggd av atomer. För respektive område varvade läraren antingen genomgångar i helklass med enskilt arbete för eleverna, eller gruppdiskussioner med helklassdiskussioner.

Mindre skillnader än väntat

Skillnaderna i utfall mellan de olika undervisningsuppläggen var mindre än väntat, konstaterar Åke Ingerman. Den skillnad som ändå fanns pekade i olika riktningar för negativa tal respektive hur materia är uppbyggd av atomer.

– En förklaring kan vara att matematikundervisningen i vår undersökning var inriktad på att vara väldigt uppgiftsorienterad. Då blir det viktigt att vara strukturerad och att träna, och diskussionerna har gett mindre tid för träning. 

Åke Ingerman understryker att begrepp är viktiga även i undervisningen i negativa tal, men då handlar det också om att lösa ett matematiskt problem och då är det en fördel om läraren finns med och vägleder sina elever.

– Naturvetenskapen är mer begreppslig till sin karaktär. Har eleverna fått ägna sig åt att resonera och uttala begreppen ökar det deras möjlighet att lära sig jämfört med om läraren mest har förklarat, säger han.  

Då får man störst effekt

Olika innehåll kan med fördel behandlas på olika sätt framhåller Åke Ingerman. När en lektion blir riktigt bra beror det ofta på att läraren kombinerar lärarledda instruktioner med enskilda övningar och elevdiskussioner i helklass och i grupper. 

– Störst effekt får man genom ett noggrant arbete med designen av innehållet i undervisningen, säger han.

Under projektets sista år skrev flera av lärarna ner sina erfarenheter av det gemensamma arbetet med forskarna. Det har resulterat i en antologi, som bland annat kommer att användas inom lärarutbildningen. 

Åke Ingerman var under arbetet med projektet professor i ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknik vid Göteborgs universitet. Under sommaren tillträdde han som rektor vid Örebro universitet, men hoppas ändå att studien kan fortsätta.

– Vi vill gärna skala upp till 50 klasser och studera hur den utvecklade undervisningen kan fungera på en bredare front, säger han.

LÄS ÄVEN

Så blir NO-undersökningar mer givande för eleverna

Faktorerna som stärker elever i matematik

Lärares ämneskunskaper avgörande för elevers resultat

Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande