Här är faktorerna som stör eller begränsar undervisningen. Källa: Timss 2019
Till startsidan
Timss
Lärare i NO och matematik måste ta fasta på den verklighet ungdomar lever i.
– Eleverna tycker att vetenskap är spännande, men de lyssnar inte om lärarna bara pratar atomer och molekyler, säger Magnus Oskarsson, forskare och Timss-expert om nya dystra siffrorna.
Ointresserade elever påverkar undervisningen i matematik och naturvetenskap, visar den senaste Timss-rapporten. Hela 72 procent av de svenska åttondeklassarna har lärare i matematik som anser att undervisningen begränsas av att eleverna saknar intresse, stör eller uteblir från lektionerna (se diagrammet nedan för en detaljerad beskrivning av vilka faktorer som begränsar mest). För NO-ämnena är motsvarande siffra 65 procent.
Här är faktorerna som stör eller begränsar undervisningen. Källa: Timss 2019
Samtidigt visar de studier som Magnus Oskarsson och andra forskare gjort att svenska ungdomars intresse för naturvetenskap i sig har ökat. Problemet, anser han, är att lärarna inte lyckas fånga upp det.
– Elever är intresserade av vad som händer i deras eget liv. Vad ska jag äta för att må bra, hur ska jag träna för att må bra? Då gäller det att utgå från det i undervisningen, säger Magnus Oskarsson.
Han är docent vid institutionen för matematik och ämnesdidaktik vid Mittuniversitetet i Sundsvall, har haft uppdrag som nationell projektledare för Pisa och arbetar med mätningar som är underlag för Timss.
Hur man botar allvarliga sjukdomar och epidemier fångar de flesta 15-åringars intresse, framhåller Magnus Oskarsson. Likaså rymden och frågor där vetenskapen inte har färdiga svar.
– Däremot väcker frågor om till exempel ljud och ljus inget större intresse, även om de presenteras i sammanhang som kopplar till musikinstrument och regnbågar. Problemet här är att eleverna inte upplever grundfrågeställningen som relevant.
Av den senaste Timss-mätningen framgår att NO-lektioner i Sverige sällan bygger på undersökande undervisningssätt. Ofta saknas en koppling till verkligheten utanför klassrummet. Som exempel tar Magnus Oskarsson en brand som påverkade en hel stad, men där nästan ingen lärare använde händelsen i undervisningen i NO.
– I samband med en eldsvåda finns hur mycket som helst att ta upp på en kemilektion. Det luktade starkt från branden och flera skolor var nästan tvungna att stänga, men lektionerna fortsatte ändå som vanligt.
Magnus Oskarsson har en bakgrund som gymnasielärare i matematik och fysik. Han ser att problemet med elever som inte är intresserade av undervisningen är särskilt framträdande i Sverige och andra länder med en tydlig uppdelning av de naturvetenskapliga ämnena. I länder där ämnena är samlade i ett block – bland annat Norge, Danmark och Storbritannien – är intresset större.
– Våra elever lär sig om elektroner på kemin, men när de kommer till fysiklektionen måste vi förklara att det är samma elektroner vi pratar om där.
För att vända utvecklingen måste lärarna får mer tid att utveckla undervisningen. Magnus Oskarsson efterlyser mer samarbete mellan lärare och mellan skolor. Mycket bra arbete pågår, men det får inte tillräcklig spridning.
– Eleverna behöver känna att lärarna är med i deras värld. Undervisningen måste kännas modern, säger han.
LÄS ÄVEN
Humorserie ska locka fler tjejer till matten
Matteprofilernas krav efter Timss-resultatet
Ny forskning: Högpresterande elever minst intresserade av matte
Lektionstipset Så enkelt kan du artbestämma växter ute på fältet: ”Ett bra stöd”.
Kursplaner ”Ingen av dem kunde ta på sig uppdraget.”
Forskning Forskaren: Elever markerar sin distans till skolans fostrande normer.
Nationella prov Matteläraren: ”Det blir som ett lotteri.”
Matematik no teknik Ny rapport: Eleverna blir både mer intresserade och får ett starkare självförtroende.
Matematik no teknik Ny rapport: Svårt att motivera och hålla kvar intresset för alla elever samtidigt.
Betyg Nya siffor: ”Utvecklingen är oroande”.
Matematik no teknik Få unga tycker att grundskolans teknikämne är intressant.
Matematik no teknik Utredaren: Utvidgade undervisningstiden kanske ännu inte har fått genomslag.
Krönika Matteläraren: ”Grovplanering? Varför inte följa boken?”
Elevinflytande ”Känner de att de inte förstår stänger de av.”
Debatt Matteläraren: ”Upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga”.
Reportage Matteläraren: Jag kan sitta med en elev tills den förstår.
Läraryrket NO- och matteläraren: ”Roligt, varierande, tungt, spännande.”
Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.
Lektionstipset NO-läraren: ”En enkel metod som inte är så tidskrävande”.
Forskning Forskaren: Noggranna förberedelser av lektionen har störst effekt på elevernas lärande.
Forskning Forskaren: ”Lärarens roll blir extremt viktig.”
Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.
Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.
Forskning Ny studie: Effekterna tydligast i matematik.
Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning
Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”
Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.
Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.
Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”
Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?
Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”
Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”
Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”
Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”
Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”
Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.
Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”
Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.
Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.
Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”
Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.
Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”
Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.