Källa: Skolverket
Till startsidan
Bodil Lövgren, ordförande i Sveriges matematiklärarförening, kommenterar de nya dystra siffrorna.
Betyg
Flickornas betyg rasar i matematik. För första gången på över tio år har flickorna lägre genomsnittlig betygspoäng än pojkarna, visar nya siffror från Skolverket.
– Erbjud en mer varierad undervisning, säger Bodil Lövgren, ny ordförande i Sveriges matematiklärarförening.
För fyra år sedan var tjejernas genomsnittliga betygspoäng i matte 12,8. I våras var den 12,0. Det framgår av den betygsstatistik för våren som Skolverket nyligen presenterade.
Siffrorna visar också att andelen flickor med F i matte har ökat från 8,3 procent till 11,7 procent på bara tre år.
Bodil Lövgren, ny ordförande i Sveriges matematiklärarförening, är fundersam över utvecklingen.
– Historiskt sett har tjejerna haft högre betyg än killarna, säger hon.
För att förstå varför flickorna tappar i matte krävs mer forskning, understryker Bodil Lövgren.
– Vi behöver göra djupanalyser av vilka undervisningsutmaningar vi har idag. Här kan vi synliggöra olika elevgruppers behov av stöd och stimulans och sätta in tidiga åtgärder som till exempel intensivundervisning, förundervisning, språkstöd, specialpedagogiskt stöd och utmanande undervisning.
Samtidigt framhåller Bodil Lövgren att de åtgärder som måste till för att stärka flickors attityder och prestationer i matematik ofta är desamma som behövs för att stärka pojkarna.
– Det är viktigt att fånga upp elevers intressen kopplade till matematik och ge dem möjlighet att fördjupa sig inom området. Vi behöver till exempel öka antalet matematiska samtal i klassrummet och erbjuda eleverna en varierad undervisning.
Matematik är ett ämne där det tidigt är möjligt för alla elever att lyckas utifrån sina förutsättningar, framhåller Bodil Lövgren.
– Vuxenvärlden behöver finnas runt eleverna och uppmuntra dem att våga ta sig an utmaningar, bygga upp ett starkt självförtroende och en positiv matematisk identitet, säger hon.
Skolverkets betygsstatistik visar att andelen elever totalt som fick betyget F eller streck i matematik har ökat med 1,9 procentenheter till 12,8 procent jämfört med i fjol. Det innebär att mer än 15 600 niondeklassare lämnade grundskolan i våras utan godkänt mattebetyg.
Statistiken visar också att elevernas familjebakgrund fortsatt är starkt kopplad till skolresultat. Drygt 91 procent av elever med högutbildade föräldrar är behöriga till gymnasiet, jämfört med 73 procent av elever med som högst gymnasieutbildade föräldrar. Skillnaden mellan grupperna är den största som uppmätts den senaste tioårsperioden.
Källa: Skolverket
LÄS ÄVEN
Nästan 16 000 elever misslyckades med matten
Så avdramatiserar Matilda matten
Svalt intresse för stor satsning på matte, NO och teknik
Panelen Så ser de till att reglerna faktiskt följs.
Forskning Forskaren: Ta ansvar – eller släpp kravet på att alla ska kunna matte.
Reportage Så har mattelärarnas idé fått hela kommunen att lägga om undervisningen.
Krönika Matteläraren om att skoldebatten hamnat snett: ”Ge oss vettiga ämnesplaner – inte no excuses eller mobilregler”
Forskning ”Kan bidra lika mycket till lärandet.”
Lektionstipset Så enkelt kan du artbestämma växter ute på fältet: ”Ett bra stöd”.
Kursplaner ”Ingen av dem kunde ta på sig uppdraget.”
Forskning Forskaren: Elever markerar sin distans till skolans fostrande normer.
Nationella prov Matteläraren: ”Det blir som ett lotteri.”
Matematik no teknik Ny rapport: Eleverna blir både mer intresserade och får ett starkare självförtroende.
Matematik no teknik Ny rapport: Svårt att motivera och hålla kvar intresset för alla elever samtidigt.
Betyg Nya siffor: ”Utvecklingen är oroande”.
Matematik no teknik Få unga tycker att grundskolans teknikämne är intressant.
Matematik no teknik Utredaren: Utvidgade undervisningstiden kanske ännu inte har fått genomslag.
Krönika Matteläraren: ”Grovplanering? Varför inte följa boken?”
Elevinflytande ”Känner de att de inte förstår stänger de av.”
Debatt Matteläraren: ”Upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga”.
Reportage Matteläraren: Jag kan sitta med en elev tills den förstår.
Läraryrket NO- och matteläraren: ”Roligt, varierande, tungt, spännande.”
Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.
Lektionstipset NO-läraren: ”En enkel metod som inte är så tidskrävande”.
Forskning Forskaren: Noggranna förberedelser av lektionen har störst effekt på elevernas lärande.
Forskning Forskaren: ”Lärarens roll blir extremt viktig.”
Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.
Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.
Forskning Ny studie: Effekterna tydligast i matematik.
Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning
Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”
Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.
Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.
Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”
Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?
Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”
Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”
Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”
Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”
Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”
Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.
Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”
Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.
Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.
Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”
Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.
Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”
Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.