Undervisningsbyggnaderna inramar odlingarna här i Vackstanäs utanför Södertälje. Foto: Christopher Hunt
Till startsidan
Skolgårdar Det är svårt att tänka sig en mer idyllisk miljö än den på Vackstanäs gymnasium utanför Södertälje. Den herrgårdslika skolbyggnaden ramas in av en grön gräsmatta och praktfulla trädgårdsodlingar. Just i dag glittrar dessutom solens strålar över sjön Vällingen. Men var är egentligen skolgården?
Pollenkorgarna på biets bakben är så välfyllda att det knappt orkar lyfta från maskrosen. Efter några försök flyger det iväg med vingliga vingar. Ögonblicksdramat utspelar sig på gräsmattan bakom huvudbyggnaden på Vackstanäs gymnasium. Ett stenkast bort står några bihotell som trädgårdseleverna byggt, men det här honungsbiet ska sannolikt återvända till bikupan som skymtar i en hage precis utanför skolans område.
Eleverna besitter unik kompetens om trädgårdsodling som de med största sannolikhet kommer att ha användning för även i andra yrken.
Den gröna gräsmattan binder ihop växthuset med huvudbyggnaden, matsalens uteplats, köksträdgården och elevernas internathem. Det här är Vackstanäs skolgård.
– Det är så mycket som händer här på skolan hela tiden. I år bygger vi bland annat komposter och anlägger en frukt- och bärträdgård. Det finns många idéer om hur vi ska utveckla utemiljön, men det är inte alltid vi hinner med, säger trädgårdsläraren Lovisa Wikström urskuldande och berättar att hon med jämna mellanrum tänker att skolan även borde köpa in några hängmattor.
– De skulle passa jättebra att hänga mellan träden.
Eleven Sofie Stjernström ser frågande ut.
– Hängmattor är verkligen inget jag saknat under mina tre år här, skrattar hon.
Det är lätt att både förstå den frågande minen hos Sofie Stjernström och att skolan inte valt att prioritera just skolgården. En snabb titt på naturen runt Vackstanässkolan räcker för att skapa välbefinnande för lång tid framöver. Där gräsmattan slutar tar skog, äng, hagar och sjö vid. Det är bländande vackert och en bättre skolgård är svår att föreställa sig.
Undervisningsbyggnaderna inramar odlingarna här i Vackstanäs utanför Södertälje. Foto: Christopher Hunt
Enligt rapporter från både Boverket och Sveriges kommuner och regioner är just grönska och natur avgörande för elevernas välbefinnande. Dessutom ger skog och grönska i anknytning till skolan en möjlighet för eleverna att utveckla känslomässiga band till naturen och i längden är det viktigt för att skapa en mer hållbar utveckling i hela samhället.
– Jag valde den här skolan eftersom den ligger i en så fantastisk miljö och jag ville också slippa asfalterade vägar. Det blir lättare att slappna av då, säger eleven Corona Arbin Segemark.
På Vackstanäs finns inte en gnutta asfalt, inte ens på parkeringen som är grusad och inramad av nyplanterade buskar.
– Men lite asfalt hade ändå kanske varit bra för de elever som vill spela basket, flikar Lovisa Wikström in och blottar sitt ursprung som idrottslärare samtidigt som hon bekräftar de råd som Boverket ger om skolgårdar för äldre elever: att det är viktigt att skapa möjligheter till rörelse. Lovisa Wikström menar att även om Vackstanäs har det väl förspänt med natursköna miljöer, så skulle skolan med enkla medel kunna utveckla gräsmattorna framför och bakom skolbyggnaderna till en mycket mer stimulerande utemiljö.
Corona Arbin Segemark och Sofie Stjernström ser till att inget ogräs får fäste i det varma växthuset. Foto: Christopher Hunt
– Vi skulle kunna skapa mer av små rum där eleverna kan hänga och försöka att få in ännu fler tillfällen att röra sig.
Förutom hängmattorna har Lovisa Wickström också tänkt att skolan skulle kunna införskaffa ett pingisbord för utomhusbruk.
– Men det finns ju pingisbord i gymnastiksalen, kontrar Sofie Stjernström och ser återigen frågande ut. Hon tycker att skolan och skolgården fungerar alldeles utmärkt.
– Dessutom går jag ofta till mitt rum på rasterna, säger hon.
Men Lovisa Wikström ger sig inte och menar att det är viktigt att eleverna kommer ut och rör på sig mellan lektionerna.
– Ofta brukar mina elever hänga kvar här inne i växthuset på rasterna, säger hon.
De blom- och tomatplantor som finns kvar i växthuset skapar onekligen en speciell atmosfär som både är rofylld och full av växtkraft.
– På många sätt är ju vår utbildning integrerad med skolgården, säger Corona Arbin Segemark och pekar på köksträdgården tvärs över gräsmattan, det blivande bostället för flertalet av växthusets plantor. Corona Arbin Segemark menar att även om hon stannar i växthuset på rasten får hon ändå ett tillräckligt stort avbrott från studierna. Men Lovisa Wikström är ändå inte riktigt nöjd. Hon vill gärna att eleverna ska ta sig ut på rasterna.
– På sommaren är det en sak, men på vintern är det mycket svårare att få ut eleverna ur växthuset. Ibland tänder vi en eld i eldkorgen här utanför och då blir det naturligt att eleverna samlas där på rasten, men det händer ju inte varje dag, säger Lovisa Wikström.
Just i dag känns värmande vintereldar avlägsna. Det är snart dags att plantera ut några av alla de tomatplantor som Corona Arbin Segemark odlat under våren, som del av hennes examensarbete.
Lovisa Wikström, yrkeslärare. Foto: Cristopher Hunt
– Egentligen är plantorna lite väl stora, men tanken var att de skulle säljas till Trädgårdsmässan, men den blev ju inställd, konstaterar Corona Arbin Segemark, som i stället fick hitta andra sätt att sälja plantorna. Att de skulle ha planterats och drivits upp i onödan var aldrig något val. Som trädgårdsmästarelever är just hållbarhet något som både Sofie Stjernström och Corona Arbin Segemark har anammat i sitt tänkande.
Under Sofie Stjernströms examensarbete, när hon anlade en köksträdgård på en förskola, fick hon stor användning av att tänka hållbart, i allt från val av växter till budget.
– Jag vet inte om jag har hunnit att berätta det här för dig Lovisa, men blomsteraffären där jag jobbar extra har precis skänkt massor av bärbuskar till mitt projekt, säger Sofie Stjernström med ett stort leende.
– Det innebär att köksträdgården, trots att budgeten minskade rejält, kommer att få alla de buskar och träd som jag planerade att den skulle ha.
Stoltheten är påtaglig. Särskilt det faktum att Sofie Stjernström kunde ta tillvara buskar som annars troligtvis hade kasserats. Hon lutar sig mot Corona Arbin Segemark och de snubblar nästan till. Under sina tre år på Vackstanäs har de lärt känna varandra som om de vore systrar.
– Människorna här har blivit som en andra familj och det känns jättekonstigt att inte kunna krama om alla och säga hej då ordentligt, säger Corona Arbin Segemark och syftar på pandemin med samma namn som hennes eget.
Foto: Christopher Hunt
Under våren har merparten av undervisningen skett på distans på grund av coronapandemin. Men i dag har de båda eleverna fått lära sig att hantera en motorsåg och i eftermiddag ska de skriva prov. Om betygen räcker och allt går enligt plan hoppas Sofie Stjernström studera till fritidspedagog vid Umeå universitet nu i höst.
– Så får jag köpa en gård eller nåt så att Corona kan komma och bo med mig, skrattar hon.
Just i dag känns framtiden fylld av mer möjligheter än ovisshet och Lovisa Wikström spår goda arbetsmöjligheter för sina studenter.
– De besitter unik kompetens om trädgårdsodling som de med största sannolikhet kommer att ha användning för även i andra yrken. Tänk dig Sofie som utbildad fritidspedagog med specialkunskap att anlägga köksträdgårdar! Vilken tillgång, säger Lovisa Wikström.
Hennes entusiasm för vad eleverna har lärt sig och vad de tar med sig in i student- och vuxenlivet är påtaglig. Förhoppningen är att Vackstanäs natursköna miljöer har format precis den där långsiktiga hållbarheten som myndigheterna menar att de allra bästa av skolgårdar faktiskt har möjlighet att skapa.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
Så gör vi Elevernas svårigheter under APL kan motverkas med goda förberedelser. En lösning kan vara att skolans specialpedagog besöker arbetsplatsen, enligt My Olofsson.
Debatt Den statliga utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” har inte kommit en dag för tidigt. Men utredningen dras samtidigt med en del återkommande problem, skriver professorn Alexandru Panican.
Examen Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, ser ett stort behov av en reglering av planerings- och undervisningstiden för lärare.