Samtliga involverade lärare: Jimmy Bengtsson (svetslärare), Fredrik Jönsson (svetslärare), Thomas Svärd (verkstadsteknik) och Ella Ekenberg, utbildningssamordnare.
Till startsidan
Yrkesläraren Jimmy Bengtsson och hans elever Jörgen Pettersson, Adam Folkesson, Elias Perämäki och Emil Mattsson. Samt utbildningssamordnare Ella Ekenberg. Foto: Privat.
Lagarbete
På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.
– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
Nu ståtar renen Rudolf och hans släde på ett av torgen i Olofström, på en bädd av granris. Och det är tack vare hårt arbete av eleverna på Monticos yrkesutbildning, som går svets och CNC-utbildning. Yrkesläraren Jimmy Bengtsson berättar om syftet med projektet.
– Framför allt var tanken att få eleverna att samarbeta mer, precis som de kommer att få göra ute på arbetsplatser. Alltså att göra någonting annat än att svetsa och svarva på egen hand hela tiden. På så vis blir det även påtagligt att vi människor är olika, men att det går att arbeta tillsammans ändå, säger Jimmy Bengtsson och berättar att vissa av eleverna hade gått på skolan i tre veckor, medan andra nästan var klara med sin utbildning. Alla kunde medverka oavsett erfarenhet. Nya elever kan hjälpa till med de lite enklare momenten: borra några hål, slipa, kapa och med de mer kunniga får stå för det mer komplicerade arbetet.
Arbetet pågår för fullt. Foto: Privat.
Arbetsprocessen från start till mål har varit oerhört givande, både för elever och lärare, tycker han. En ytterligare positiv effekt är att eleverna har börjat utveckla en yrkesstolthet. När arbetet presenterades av lärarna fick eleverna information om att de skulle se projektet som ett ”riktigt jobb”.
– De har själva fått ringa och åka runt för att hämta plåt och rör på lokala företag, som sponsrade dem med material. Eleverna har verkligen salufört sig själva och fått bra kontakta med företagen i Olofström, säger han.
De fick börja med att rita enkla skisser på papper, därefter i 3D CAD med bakgrundsmiljö för att se hur det kommer att se ut i verkligheten. När materialet fanns på plats påbörjades det praktiska arbetet.
– De som går inriktning CNC fick hjälpa dem som går svets och tvärtom. Därmed var de verkligen tvungna att prata med varandra för att ta reda på vad som är möjligt och inte. Och det har funkat fantastiskt bra.
Samtliga involverade lärare: Jimmy Bengtsson (svetslärare), Fredrik Jönsson (svetslärare), Thomas Svärd (verkstadsteknik) och Ella Ekenberg, utbildningssamordnare.
Nu har eleverna lärt sig hur viktigt det är att passa tider, ha koll på när ett moment måste vara klart för att man ska kunna gå vidare till nästa, vilket krävde en detaljerad planering.
– När det började bli ont om tid bad de andra elever om hjälp. Till slut var hälften av våra 52 elever engagerade.
Ett av de svårare momenten. Foto: Privat.
För lärarnas del har det varit lärorikt att fundera över hur man kan gå lite utanför ramarna - när det finns tid - men också att följa elevernas arbete under ett mer fritt projekt.
– Det har varit oerhört roligt att se eleverna stå och klura på hur de ska lösa ett moment. Då ger man dem lite information om vilket håll de ska gå och sedan kommer de på lösningen själva. Det är otroligt givande att se den glädjen, säger han och fortsätter:
– Jag är ansvarig men alla har hjälpt till. Det har även inneburit ett teamwork mellan lärarna, bland annat när det gäller planering: när kan vi lägga in det här i schemat för att det inte ska påverka övrig undervisning?
Slutligen visades Rudolf och släde upp för allmänheten, vilket var uppskattat, både bland invånarna och av de stolta yrkeseleverna.
Jimmy Bengtsson tror att yrkesutbildningar skulle vinna mycket på att jobba mer med den här typen av projekt, oavsett yrkesinriktning.
– Eleverna lär sig även kopplingen mellan teori och vad som går att genomföra i verkligen. Vi kan se att de är mycket mer fokuserade nu. Det är en helt annan glöd.
Låt projektet efterlikna ett "riktigt jobb"
Skapa projekt där eleverna uppmuntras samarbeta över olika inriktningar och roller, precis som i verkliga arbetsmiljöer. Be eleverna att ta ansvar för hela processen – från att hämta material till att utföra arbetet. Det ger en känsla av yrkesstolthet.
Börja med en tydlig planering
Starta projektet med enkla skisser på papper, följt av mer avancerade 3D-modeller i CAD-program. Det visualisera slutresultatet
Skapa verkliga kontakter med arbetslivet
Låt eleverna kontakta lokala företag för att ordna material och sponsring. Det ger erfarenhet av att nätverka och presentera sig själva för potentiella arbetsgivare.
Variera arbetsuppgifterna
Låt elever från olika inriktningar hjälpa varandra – exempelvis att CNC-elever stöttar svetselever och vice versa. Det ökar förståelsen för olika yrkesroller.
Betona planering och deadline
Lär eleverna vikten av att följa tidsplaner och samordna sina insatser för att hålla projektet på spåret. Låt eleverna fundera ut lösningar på problem och vägled vid behov. Visa gärna upp slutresultatet för utomstående.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Nyhet Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund ger yrkeselever från tre olika gymnasieskolor grundläggande utbildning i hur man ska agera vid olika typer av olyckor och hur man släcker bränder.Några moment som ingår är ytlivräddning i vatten, hjärt- och lungräddning, sök- och släckteknik samt insats vid trafikolycka.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Så gjorde vi Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Krönika Tänk om vi kan komma så långt att företagen skriker om de inte får så många elever på praktik som de hade önskat, skriver Martin Harari Thuresson.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.