Tre lärare om utbyte av kunskap

Yrkeslärarna Mikael Eddelid, Björn Borg och Håkan Duvstig svarar på vad de har lärt sig av andra, och själva delat med sig av. Foto: Privat.

Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.

Björn Borg

Björn Borg, yrkeslärare på försäljnings- och serviceprogrammet på Katedralskolan i Linköping.<br />

Har du lärt dig något av en kollega som du har haft användning av i ditt arbete?

Henry och jag gjorde FN-tjänst 1980-1981. Han var plutonchef och bra på att bygga relationer. Det fanns ingen som inte skulle ”ta en kula” för Henry. Alla gjorde som han sa för att de ville, inte för att de måste. Hemma var han lärare och jag ställer mig ofta frågan: ”Hur skulle Henry gjort i denna situation?”

Har du bidragit med något som har varit betydelsefullt för en kollega?

Det ska ju egentligen andra svara på. Men jag vet att jag ofta beskrivs som anpassningsbar och lösningsfokuserad, vilket för många är viktigt och uppskattat. Även det handlar ju om relationer.

Hur gör du och dina kollegor för att ta vara på varandras kunskaper?

Vi samarbetar tätt när vi arbetar med Ung Företagsamhet. Då är vi som regel minst två lärare per grupp. Ofta är någon av oss mer insatt i vissa delar av kursen. Till exempel kan en ha huvudansvaret för bokföring och en annan för marknadsföring. Vi lär oss nya saker av varandra i takt med att arbetet fortskrider.

Håkan Duvstig

Håkan Duvstig, yrkeslärare på fordons- och transportprogrammet på Liljaskolan i Vännäs.<br />

Har du lärt dig något av en kollega som du har haft användning av i ditt arbete?

Som nyanställd fick man bra stöd av kollegor som hade arbetat ett tag som lärare. Man fick hjälp med lektionsplanering, upplägg och hur man sammanställer elevarbeten. Då var vi två nyanställda som hjälpte varandra mycket för att lära oss läraryrket.

Har du bidragit med något som har varit betydelsefullt för en kollega?

Jag har haft flera olika uppdrag som lärare. Exempelvis varit APL-samordnare och hållit i handledarutbildningar för mekaniker på verkstäderna. Och delat med mig av hur jag följer upp elevernas arbete efter praktiken. I dag har jag utvecklat ett mer datorbaserat system som även mina kollegor har fått ta del av. 

Hur gör du och dina kollegor för att ta vara på varandras kunskaper?

På senare tid har vi jobbat mycket med att göra vår bedömning så likvärdig som möjligt i kurserna för årskurs ett, där vi har fyra parallellklasser på skolan. Vi har utformat proven tillsammans och enats om vad som är en godkänd nivå, vilket inte alltid är så lätt i och med att vi kommer med olika erfarenheter från yrket! 

Mikael Eddelid

Mikael Eddelid, UF- och yrkeslärare på bygg- och anläggningsprogrammet på Jämtlands gymnasium Fyrvalla i Östersund.<br />

Har du lärt dig något av en kollega som du har haft användning av i ditt arbete?

Karl-Ove lärde mig mycket när jag började som lärare, bland annat att behålla lugnet. På den tiden fanns det datorsalar där eleverna ofta satt och tittade på något som inte rörde lektionen. Då gick han, utan ett ljud, fram och vred av strömbrytaren på varje dator. Det blev knäpptyst, och lektionen kunde lugnt fortsätta.

Har du bidragit med något som har varit betydelsefullt för en kollega?

Vi försöker hjälpa varandra i allt, och stötta och hjälpa nyanställda både inom teoridelen och i det praktiska arbetet. Om vi lärare arbetar på liknande sätt blir det lättare att ge eleverna en så likvärdig utbildning som möjligt.

Hur gör du och dina kollegor för att ta vara på varandras kunskaper?

De som är nyanställda har ju närmare till sin tidigare yrkeskarriär, och är därmed mer bekanta med moderna metoder, så vi som har jobbat länge lyssnar mycket på dem. Sedan kan det ju vara så att spets­kompetensen skiljer sig åt och då har jag inga problem med att be en kollega om råd.