EU ska kartlägga yrkeslärares fortbildning

Åsa Mårtensson, forskare vid Linköpings universitet, är nationell expert i Sverige när EU nu kartlägger yrkeslärares fortbildning. Foto: Privat och Stock adobe.

Vilken fortbildning får egentligen yrkeslärare runtom i Europa, och vilken skulle de behöva? Snart inleds en stor EU-undersökning där yrkeslärare får svara på enkäter och intervjuer om sina erfarenheter. Åsa Mårtensson är ansvarig i Sverige.

Du är ansvarig för en undersökning på uppdrag av EU, där man vill ta reda på vilken kompetensutveckling yrkeslärare i Europa får i dag. Får yrkeslärare tillräcklig fortbildning i Sverige?

– Forskning visar att just yrkeslärare ofta har svårt att ta del av riktad kompetensutveckling. Därför vill EU undersöka både drivkrafter och hinder, alltså vad som gör att lärare får, eller inte får, tillgång till fortbildning. De yrkeslärare som deltar kommer bland annat få svara på vilken fortbildning de upplever att de behöver, och vad som fungerar i praktiken. Man vill också se om den kompetensutveckling som erbjuds verkligen stämmer överens med dagens och morgondagens utmaningar. Och ta reda på om yrkeslärarna upplever sina anställningsvillkor, sitt arbete och om de får stöd i sin karriär, säger Åsa Mårtensson, forskare på Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. 

Vilken är din roll i det här?

– Jag är utsedd till nationell expert i Sverige. ”Europeiskt centrum för utveckling av yrkesutbildning” (Cedefop) är ansvarigt och undersökningen kommer bestå av enkäter och intervjuer från 23 medlemsländer. Min uppgift är att se till att det inhämtade materialet fungerar i en internationell kontext, eftersom systemen skiljer sig mycket åt mellan länderna.

Hur skiljer yrkessystemen åt?  

– I flera EU-länder räknas även lärare i teoretiska ämnen som yrkeslärare, eftersom de undervisar elever på yrkesutbildningar, exempelvis i Tyskland. Själva yrkeskunskaperna lär sig eleverna ofta ute på arbetsplatserna. Därför kan begreppet ”yrkeslärare” betyda olika saker. Och här är det mitt uppdrag att översätta materialet från engelska och anpassa språket.

Vilken typ av kompetensutveckling anser man att yrkeslärare i behov av?

– På arbetsmarknaden sker snabba förändringar som påverkar yrkesutbildningen. Det finns även ett ökat behov av inkludering, där människor som står utanför arbetslivet behöver få möjlighet till utbildning. Samtidigt krävs en högre digital kompetens i hela Europa, samma sak gäller den gröna omställningen. Utmaningen är att hitta bra sätt att göra det på, och att kunna se vilka metoder som faktiskt fungerar.

Hur kommer undersökningen gå till?

– Ambitionen är att samla in en stor datamängd som möjligt. Målet är att minst 20 lärare på minst 20 skolor deltar. Förutom enkäten kommer man också att göra omkring 300 intervjuer, för att få en ännu djupare bild.

Räknas egen fortbildning utanför arbetstid också som fortbildning?

 Ja, det handlar också om hur du fortbildar dig själv. Vi vet att många yrkeslärare jobbar vid sidan av, kanske har en egen firma, hoppar in i vården eller driver ett cateringföretag. Att hålla kontakt med branschen räknas också som fortbildning så det kommer också att synliggöras i undersökningen. Eller om man går på en kurs utanför arbetstid.

I de fallen bekostar ju yrkesläraren själv sin kompetensutveckling? Då kanske Skolverket drar slutsatsen att yrkeslärare inte behöver någon fortbildning, eftersom de själva tar initiativ till kompetensutveckling?

– Nej, snarare tvärtom. Slutsatsen kan bli vilken sort och i vilken form lärare på yrkesprogram föredrar att fortbilda sig. Är det genom att arbeta i grundyrket, gå en distansutbildning online eller delta i en studiecirkel? Det kan också vara via branschträffar eller genom pedagogiska kurser som lärarna uppdaterar, fyller på och ökar sin kompetens.

Mer om undersökningen

  • Cedefop, EU:s expertorgan för yrkesutbildning, har huvudansvar för undersökningen.
  • Undersökningen riktar sig till alla lärare som jobbar på yrkesutbildningar, även lärare i gymnasiegemensamma ämnen. Allt för att resultaten ska kunna gå att jämföra på EU nivå.
  • Enkäten skickas ut till skolor i oktober, både kommunala och fristående. Förfrågan går till rektorn på respektive skola och yrkeslärarna kommer att kunna svara på enkäten under hela 2026. 
  • På de deltagande skolorna utses en skoladministratör som ansvarar för att hantera materialet enligt strikta GDPR-regler.
  • Förutom enkäten kommer man också att göra omkring 300 intervjuer.
  • De 23 deltagande länderna är Sverige, Belgien, Bulgarien, Tjeckien, Danmark, Estland. Irland, Grekland, Kroatien, Italien, Cypern, Lettland, Litauen, Luxembourg, Ungern, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovenien, och Finland.
  • Resultaten presenteras i slutet av 2026 eller början av 2027.

Källa: Åsa Märtensson.

Åsa Mårtensson

  • Forskare i pedagogik vid Linköpings universitet. Undervisar på yrkeslärarprogrammet.
  • Legitimerad lärare i samhällskunskap och barn- och fritidsämnen. 15 års erfarenhet av undervisning på yrkesprogram.
  • Disputerade 2021 med avhandlingen Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv.
  • Programansvarig utbildningsledare för Masterprogrammet i pedagogik för yrkeslärare, ett samarbete mellan Göteborgs, Karlstad och Linköpings universitet.