Elin Z: ”Du ska vara min minister, Simona – varför ger du mig ett öknamn?”

Bakgrundsbild: Regeringen.se

”Det är rent parodiskt att tro att elever i svårigheter och med olikartad problematik skulle bli hjälpta av att enbart träna ABC”, skriver specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.

LÄS MER ”Välkommen till oss specar också, Edholm! Vi vill prata EHT”

Hej Simona! Jag har höstlov men ställde klockan tidigt för att hinna skriva av mig till dig innan alla mörka allvarstankar tar över min sista surt förvärvade lediga dag.

När jag var liten och skulle börja skolan sa min morfar till mig att livets allvar skulle börja. Som barn förstod jag inte vad han menade, men jag tycker att du borde förstå det verkligt allvarliga i dina senaste utspel.

Du har hostat upp och nyst ut så många förslag på sistone – de absurda utspelen om att ändra skollagen, ge lärare makten att bestraffa elever, tona ner skolans demokratiansvar, kväsa elevinflytandet – att jag först undrat om det är stressen över riksdagsspärren som gjort dig förkyld. Men när den senaste utredningen om speciallärarutbildningen tillsattes i dagarna, och du ljuger om mig som ”skrivbordspedagog”, bekräftas den röda tråden: alla dessa galna förslag och direktiv har samordnats och haft haft valrörelsen 2026 som deadline.

Nu är det faktiskt fortfarande så, Simona, att din egen regering anger inkludering som främsta och viktigaste skolmål, precis som närmare 200 andra länder världen över.

Nu är det faktiskt fortfarande så, Simona, att din egen regering anger inkludering som främsta och viktigaste skolmål, precis som närmare 200 andra länder världen över. Detta enligt er egen hemsida, varifrån bilden ovan också är hämtad. Men du vill ändra skolan åt motsatt håll, skapa en bestraffande skola där barn skräms till lydnad: eftersom ”No Excuses”-modellen enligt dig redan under nästa mandatperiod hipp som happ bör sjösättas måste också elevinflytandet kapas och straffen införas. För vi vet att i No Excuses-klassrummet saknar eleverna röst och lär sig veta hut. Och eftersom specialpedagogen är den som ytterst arbetar för en skola där alla barn har en självklar plats måste hen förstås väck. Specialpedagogen står ju i vägen för den repressiva och icke-liberala väg du slagit in på.

När min morfar pratade om skolan blev han ofta blank i ögonen. Han berättade om ”Fattig Petter” i skamvrån, om rädda barn. Och vi i skolan vet att idén om straff i uppfostrande syfte grundar sig i okunskap. Faktum är att ett sådant förhållningssätt skulle skada det pedagogiska hantverket och relationsarbetet. För om elever ska kunna växa behöver de trygghet. Forskningen är stark och entydig: goda relationer mellan lärare och elever leder till ökad trivsel, motivation och skolprestation. Rädda barn är otrygga barn, och otrygga barn lär sig mindre. 

På morfars tid var det lite sisådär med elevinflytandet, men det hade börjat röra på sig redan då. Sedan 1947 års skolkommission har demokratiuppdraget genomsyrat svensk skola. Efter kriget ville man fostra kritiska medborgare som kunde stå emot totalitära krafter. I en allt osäkrare värld är därför elevinflytandet mer angeläget än någonsin.

Morfar berättade ibland om ”di dumma”. Visst hade det varit vackert om skolan i Sillhövda socken haft en speciallärare. Kanske hade ”di dumma” då lyckats bättre. Och visst behöver vi fler speciallärare! Samtidigt är det rent parodiskt att tro att elever i svårigheter och med olikartad problematik skulle bli hjälpta av att enbart träna ABC. Speciallärarens stöd är ovärderligt men inte tillräckligt! Att förenkla elevers svårigheter på ett sådant sätt är att frånta dem deras rättigheter. Därför behövs både specialpedagoger och speciallärare. Och det är, kära minister, en läxa du borde ha lärt dig inför ditt tillträde. I stället använder du glåpord för att beskriva en hårt arbetande yrkeskår. ”Skrivbordspedagog”, orerar du. 

Varför förringar du specialpedagogens arbete genom att kalla henne vid öknamn? Du är skolminister. Du beter dig oanständigt. Men jag ger inte upp om dig – det är mitt jobb att inte ge upp om någon. Alla ministrar behövs! Så varför inte tacka ja till min upprepade inbjudan och faktiskt göra ett eget besök i specialpedagogers verksamhet? Både kaffe och tuggmotstånd utlovas om du kommer till min skola, där du för övrigt lär hitta mig bland eleverna och inte bakom något skrivbord.

LÄS ÄVEN

Elin Z: ”Inkluderingshaveriet är att vi inte inkluderar

”Många faktafel från ministrarna inför spec-utredningen

Sverige på tvären när skolvärlden inkluderar