Han når eleverna som andra lärare misslyckats med

Foto: Pavel Koubek

Specialläraren och forskaren Jonny Wåger viger sitt yrkesliv åt anpassad skola och elever med IF.

LÄS MER Sverla: ”Varsågod, Mohamsson – bara att kopiera och klistra in”

Intresset för musik och skrivande har hjälpt specialläraren och forskaren Jonny Wåger i karriären och arbetet med eleverna. Nu är han aktuell med en ny bok om undervisning för elever med IF.

Men det började mer av en slump. Efter lärarutbildningen ringde Jonny Wågers tidigare VFU-plats, en anpassad skola, och frågade om han kunde göra ett inhopp. Han kände snabbt att skolformen lockade – när han kom en elev nära med hjälp av musik.

– Vi kommunicerade genom takt, och jag märkte att elevens dagar blev fulla av mening och delaktighet. Då bestämde jag att det var det här jag ville syssla med.

Inkludering är min drivkraft.

Han vidareutbildade sig till special-lärare, arbetade några år på SPSM, där han tog fram studiematerial för elever med IF, och har i dag en doktorandtjänst i Örebro. Till våren väntar disputationen.

Under åren har han även föreläst och författat flera böcker för att dela med sig av sin kunskap om hur man med små medel kan göra stor skillnad. 

– De här eleverna är exkluderade i många sammanhang och min drivkraft är att alltid inkludera dem i klassrummet, och att hjälpa dem skapa relationer. Att se någon som varit isolerad sitta och fika offentligt med en kompis får en att förstå hur viktig skolan är för denna elevgrupp. Med små medel kan man göra stor skillnad, tillägger han.

Jonny Wågers bästa tips

Behoven först
Differentiera undervisningen utifrån elevernas behov och förutsättningar. Vad som är gemensamt för de ämnen/ämnesområden som presenteras är att undervisningsinnehållets karaktär beror på vilka elever som ska få möta innehållet. Läraren behöver förhandla undervisningens innehåll i förhållande till elevernas behov.

Använd aKK
Se till att alla elever blir delaktiga och självständiga genom alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Kommunikation är en grundsten i all undervisning och för att eleverna ska kunna möta innehållet inom ämnen/ämnesområden är AKK en nödvändighet.

Väg in omsorg
Kombinera omsorg och akademiskt kunskapsinnehåll. Omsorg och akademiskt innehåll ses ofta som en dikotomi, men dessa olika typer av innehåll är sammanflätade och elever behöver möta båda innehållsområdena. Undervisningen för elever med IF blir alltmer kunskapsbetonad, men det finns ingen motsättning utan läraren bör alltid ha ett omsorgsperspektiv i sin undervisning.

Flexibilitet
Kombinera digitala och analoga läromedel. Elever lär på olika sätt och ett sätt att möta elevernas behov är att hitta rätt undervisningsmetod för rätt tillfälle. Läraren ska inte vara styrd av ett förbestämt förhållningssätt, då alla lär på olika sätt. Läraren behöver balansera typ av läromedel med vilka elever som undervisas, samt elevens motivation i olika situationer.

Tidigare i år kom Jonny Wågers nya bok ”Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning”, skriven tillsammans med Daniel Östlund. Duon står även bakom antologin ”Hållbart och meningsfullt lärande” från 2021, även det en bok om undervisning för elever med IF.

– Det saknas kunskap om denna undervisningsform och det är tacksamt att  kunna hjälpa till att fylla denna lucka och lyfta goda exempel från både forskare och praktiker.

Jonny Wåger

Ålder: 41 år.

Bor: I Karlstad.

Gör: Doktorerar.

Bästa med yrket: ”Att själv få välja och undersöka sådant man tror och hoppas kan göra skillnad i undervisningspraktiken för elever med IF.”

LÄS ÄVEN

Ny anpassad skola – då anpassar sig läraren

Denice Sverla: ”Våra lärare behöver vara didaktiska konstnärer

Anpassad skola: Mer kunskap – men inte mindre omsorg