
I klassrummet utvecklar Yvonne sin egen pedagogiska metod för barn som haft traumatiska upplevelser. Foto: Eget arkiv
Reportage
Under 20 års arbete med traumatiserade barn i utsatta områden i Rio de Janeiro har Yvonne
Bezerra de Mello utvecklat en egen pedagogisk metod. Nu har 300 lärare utbildats i den, däribland svenska lärare som arbetar med flyktingbarn.
”Skola, skjut ej!” står det på ett skoltak i favelan Complexo da Maré i norra Rio de Janeiro. Budskapet är riktat till stadens polisstyrka, en åtgärd som togs av pedagogen Yvonne Bezerra de Mello efter ett våldsamt ingripande i området 2016. Polisen brukar skjuta med kulspruta från helikoptrar under sådana operationer.
– Sedan dess har situationen bara blivit värre, säger hon.
20 miljoner brasilianska barn är analfabeter, och anledningen är deras erfarenheter av våld. Bara skolan kan förändra världen.
Hennes Facebookinlägg med bilder på affischen blev virala förra året, efter ännu en polisoperation i Maré där åtta människor dödades. Skottlossningar är en del av vardagen i slumområdena, och inte sällan tar de plats vid skolan, som tvingas stänga dörrarna och skicka hem eleverna.
Yvonne grundade skolan Projeto Uerê 1998. Men hennes intresse för specialpedagogik föddes i praktiken när hon som 13-årig volontär läste för synskadade barn, och när hon fyra år senare deltog i ett annat ambulerande volontärprojekt.
– I norra Brasilien fick jag förståelse för vad verklig fattigdom är. Då bestämde jag mig för att oavsett vad jag jobbar med så vill jag uppmärksamma de här barnen.
Som 18-årig lingvistikstudent i Paris insåg hon hur mycket svårare invandrarbarn hade det i skolan, och började intressera sig för inlärningsprocessen hos barn som gått igenom traumatiska upplevelser. Via universitetet fick hon ett stipendium för att arbeta med barn från krigsdrabbade länder som Etiopien, Sudan, Eritrea, Tanzania och Angola.
I klassrummet utvecklar Yvonne sin egen pedagogiska metod för barn som haft traumatiska upplevelser. Foto: Eget arkiv
– Det var då jag började skaffa mig de kunskaperna som senare blev grunden till mitt projekt Uerê.
Under 1980-talet återvände Yvonne hem till Rio de Janeiro och bestämde sig för att börja jobba på gatorna.
– Jag grundade en skola utan dörrar eller fönster och började lära barnen läsa och skriva. Jag älskade vart och ett av dem som om de vore mina.
Under 13 år pendlade hon varje dag mellan tre olika stadsdelar för att träffa sina 150 hemlösa elever, fram till natten för tragedin som kallas ”Candelárias slakt”, när tre ex-poliser och milismedlemmar sköt ihjäl åtta av Yvonnes elever, mellan 11 och 19 år, som låg och sov i närheten av Candelárias-kyrkan.
– Jag brukade ge mina elever telefonpolletter så att de kunde ringa mig om det var något. Den här natten ringde de mig. ”Skynda dig hit, fröken, de dödar oss!” Jag var först på plats och tillbringade hela natten med dem, kramade och tröstade de överlevande. Den natten kände jag att jag hade ett uppdrag. Jag skulle grunda min egen skola. Uerês första klassrum byggde jag under en bro.
Samtidigt höll hon en ensam protestvaka varje kväll på mordplatsen, för att kräva att mördarna skulle ställas inför rätta. Efter en månad kidnappade de henne.
På taket sitter en vädertålig skylt som är tänkt att synas från polishelikoptrarna: ”Skola. Skjut ej.” Foto: Eget arkiv
– De kände till mitt arbete och visste att jag hade på koll vilka de var och på deras droghandel. Jag kände gevären mot mitt huvud, kände att handen på avtryckaren skakade och ångrade sig. När jag efter tre timmar släpptes var det som en bekräftelse på att jag måste fortsätta med mitt uppdrag. Jag tvivlade aldrig mer.
Plötsligt hade Yvonne 200 elever i detta sjaskiga klassrum, byggt med staket. Där jobbade hon till 1998, då hon med stöd av en amerikansk affärsman byggde den nuvarande skolan i Complexo da Maré.
För att utveckla metoden Uerê-Mello kombinerade Yvonne sitt brinnande intresse för specialpedagogik med självlärda kunskaper i neurovetenskap. Utbildningen som lingvist kom också till nytta.
– Den hade till exempel lärt mig att ett sexårigt barn behöver 4 000 ord i sitt korttidsminne för att kunna lära sig att läsa och skriva. Barnen som kommer till min skola har 300–400.
Vissa barns inlärningssvårigheter beror alltså på ett bristande korttidsminne – en konsekvens av våldsamma traumatiska upplevelser.
– Brasilien ligger i botten av världsrankningar av utbildningsnivå och över 20 miljoner brasilianska barn är analfabeter. Den huvudsakliga anledningen är erfarenheten av våld, som blockerar deras inlärningsprocess.
Förmågan att bearbeta sin intelligens genom att öka minneskapaciteten förklaras av det neurovetenskapliga begreppet neuroplasticitet, en riktlinje i metoden Uerê-Mellos utveckling.
Det är svårt att veta vad som ska hända med skolorna. Regeringen vill utföra ett slags hjärntvätt, ta bort ämnen som uppmuntrar till tänkande.
– För att hjärnan ska fungera på rätt sätt måste man kunna använda båda hemisfärerna, därför jobbar jag med aktiviteter som stimulerar både den vänstra, med till exempel logik och matematik, och den högra med visuell stimulans, retorik och spatial intelligens.
Det är inte bara neurovetenskapen som Uerê-Mello baseras på utan också tron på det emotionella planets betydelse för inlärningsprocessen.
– Jag vill uppmuntra till nyfikenhet i klassrummet. Anledningen till att många barn inte gillar skolan är att skolmiljön uppfattas som ”tråkig”. Inlärningen ska vara en känslomässig aktivitet.
Dessutom påpekar Yvonne vikten av att anpassa sig till den teknologiska utvecklingen.
– Den nya generationens hjärnor har ett annat sätt att bilda synapser på och skolan måste anpassa sig. Vi kan inte längre arbeta med 1900-talets industriella modell.
Det brasilianska utbildningsdepartementet vill inte ge Projeto Uerê skoltillstånd, så i stället drivs skolan som en NGO, en icke-statlig organisation.
– Man behöver inget myndighetstillstånd för att utbilda. Paulo Freire hade inte heller tillstånd, säger hon, syftande på Brasiliens mest berömda pedagog.
Skottlossningar är en del av skolans vardag. Då avbryter man lektionerna och skyddar sig genom att ligga på golvet.
Trots detta lyckades hon inkludera sin metod i Rio de Janeiros statliga utbildningsplan mellan 2008 och 2016. Dessutom har Unesco erkänt metodens giltighet. De senaste åren har Yvonne utbildat lärare i bland annat Tyskland och Polen, och förra året höll hon i Fryshuset i Husby en utbildning för svenska lärare som arbetar med flyktingbarn.
Vid sidan om arbetet med att expandera sin metod till flera skolor har hon även ett fast schema i sin skola. Måndag till fredag undervisar hon heltid i litteratur, psykologi och Afrikas historia för 300 elever i tolv grupper. Men försöket att driva en egen pedagogisk metod för utsatta barn i ett land som Brasilien, särskilt under de senaste åren, har förvandlats till mödosam aktivism.
Att Brasilien i dag styrs av en populistisk extremkonservativ regering reflekteras i skolpolitiken. Redan under Bolsonaros presidentkampanj hade detta en central roll och bidrog i stor utsträckning till hans seger – ett av hans populäraste vallöften var att förbjuda sexualundervisning. En fake news-kampanj spred falsk information om oppositionens utbildningsprojekt, till exempel att det skulle delas ut på skolorna ett ”gay kit” för att ”uppmuntra” homosexualitet hos barn.
Med Bolsonaros stöd förstärktes rörelsen ”Skola utan parti”, som säger sig vilja ”motstå ideologisk indoktrinering”, däribland diskussioner om politik eller genusfrågor. Rörelsen lyckades registrera ett lagförslag som avgränsar vad lärarna tillåts diskutera i klassrummet och uppmuntrar studenter att bevaka sina lärare genom att spela in lektionerna.
– Det är svårt att veta vad som kommer att hända med skolorna i Brasilien. Regeringen vill utföra ett slags hjärntvätt, ta bort ämnen som uppmuntrar till tänkande, som filosofi och sociologi, från kursplanerna.
Foto: Eget arkiv
Eftersom Yvonne Bezerra de Mello är öppet oppositionell utsätts hon för trakasserier och dödshot i sociala medier. Men förföljelsen på grund av arbetet med utsatta barn är inget nytt för henne. 2014 behövde hon rentav lämna landet under några månader, sedan hon återigen hamnat i de nationella nyhetskanalerna när hon hjälpt en svart 15-åring som anklagats för stöld, bundits vid en lyktstolpe och torterats av en grupp män.
Hon undsatte honom och tillkallade polisen. Och brandkåren, för få loss pojken från cykellåset runt hans hals. Händelsen fick stor uppmärksamhet och hon både hyllades för sin medkänsla och kritiserades för att ”försvara kriminella barn”. Kritiken blev så hätsk att hon tvingades fly landet.
– För första gången sedan kidnappningen var jag rädd för mitt liv. Kanske ännu mer rädd nu, eftersom de galna människor som hotade mig i sociala medier kunde vara vem som helst som jag mötte på gatorna.
Och hatdiskursen har blivit det nya normala i och med den politiska polariseringen.
– Nu kallar de mig för kommunist, enligt resonemanget att alla som inte stödjer regeringen anses vara kommunister.
Detta har också gjort att Yvonne förlorat en del stöd från forna donatorer. Men arbetet går oförtrutet vidare. I april var det tänkt att hon skulle ha varit i Sverige igen för att utbilda lärare i sin metod. Det satte coronapandemin stopp för. Men bara tillfälligt, lovar Yvonne Bezerra de Mello.
– För mig finns det ingenting som är omöjligt när det gäller utbildning. Bara skolan kan förändra världen.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Anpassad grundskola ”Alla skulle reagera om våra politiker minskade undervisningstiden i grundskolan, men när det gäller den anpassade skolans läroplan är det tyst”, skriver specialläraren Denice Sverla.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Lärarbrist 2038 kommer skolväsendet att sakna 10 600 behöriga lärare, enligt en ny prognos – och speciallärare kommer att vara ett av de största underskotten.
Krönika ”Vem tjänar på att ropa varg hela tiden? Jo, de som vill driva igenom stora systemförändringar på kort tid, innan man hinner analysera följderna för elever, lärare och samhället i stort”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”I pedagogiska forum kastar skolfolk i olika trådar absurda anklagelser mot varandra och skyller skolans problem på fotfolket och eleverna i stället för på politikerna och resursbristen”, skriver läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger hur de tycker skolan hanterar sitt demokratifrämjande uppdrag – och om demokratins utsatthet i dag.
Krönika Avslöjandena om regeringens satsning på akutskolor kommer inte som någon överraskning, anser specialläraren Niclas Fohlin, utan är en typisk konsekvens av populistisk skolpolitik.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Inkludering Temat för årets sista nummer av Specialpedagogik är inkludering ur ett globalt perspektiv – något som saknas i den svenska skoldebatten.
Inkludering Uppgiften är tung. En kvarts miljard barn går över huvud taget inte i skolan i dag. Men över hela världen organiserar skolfolk en handlingsplan, och årets stora Pariskonferens byggde självförtroende.
Inkludering Specialpedagoger över hela världen – vad förenar, vad skiljer? Det gemensamma är fokus på elever, utmaningar, förhoppningar och möjligheter oavsett hemvist. Det som skiljer är förutsättningar i fråga om lagar, kultur och traditioner.
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Inkludering Internationellt är trenden tydlig: skolor strävar mot ökad inkludering, fokus ligger på specialpedagogiska insatser i klassrummen. Varför går Sverige i motsatt riktning?
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.