
Laine Laks Sivertun har varit på Estniska skolan i hela sin karriär – började som lärare 1987, numera som specialpedagog. Foto: Jeffrey McIntosh
Laine Laks Sivertun har en klassisk ”spindeln i nätet”-roll på skolan. Foto: Jeffrey McIntosh
Porträtt En familjär skola med fokus på kunskapsutveckling – så beskriver specialpedagogen Laine Laks Sivertun Estniska skolan i Stockholm.
Estniska skolan grundades 1945 och finns sedan början av 1970-talet i Gamla stan i Stockholm. I dagsläget går där cirka 200 elever i årskurs F–9. Skolan har varit Laine Laks Sivertuns arbetsplats alltsedan hon var klar med sin lärarutbildning 1987.
– Jag har själv estniskt påbrå och när skolan fick höra att det fanns en nyutexaminerad lärare som kunde estniska hörde de av sig, med andra ord har jag varit här väldigt länge nu, säger hon.
Det fanns en tid i början av karriären då hon tvivlade, skulle hon verkligen ägna all tid åt att vara lärare? Hon berättar att hon sökte några olika tjänster men till sist valde att stanna kvar. Varför ändra på ett vinnande koncept? För att utmana sig vidare inom skolvärlden utbildade hon sig sedan till specialpedagog, som är hennes roll på skolan i dag.
Det är viktigt att kunna diskutera fritt utan redovisningsmål.
Hennes examensarbete på specialpedagogutbildningen handlade om strukturerade samtal och det är något hon tog med sig till skolan. Examensarbetet var initialfasen av ett utvecklingsarbete där pedagogiska diskussioner och samtal blev språngbrädan till fortsatt utveckling av verksamheten, och skolledningen gav Laine mandat att hålla i arbetet:
– Vi behöver strukturerade pedagogiska samtal i både större och mindre grupper. Struktur är viktigt för att alla ska komma till tals och känna sig delaktiga. Tillbaka i tjänst på skolan fortsatte möjligheterna att diskutera pedagogik genom exempelvis tisdagsklubben, där vi lyfte pedagogiska frågor, och viktigt är då att inte ha redovisningsmål utan att kunna diskutera fritt – inte bara sådant som ”måste vara bestämt på onsdag”.
Laine Laks Sivertun har varit på Estniska skolan i hela sin karriär – började som lärare 1987, numera som specialpedagog. Foto: Jeffrey McIntosh
Laine berättar att hon har ett jättebra samarbete med ledningen, som ger henne stort förtroende, och det ända sedan hon började på skolan. Som specialpedagog har hon varit delaktig i ledningsgruppen sedan hon kom tillbaka efter sin examen.
– Jag är lite som ”spindeln i nätet” på skolan, jag är delaktig i de flesta arbetsgrupper och har tillsammans med mina kollegor och ledningen kunnat skapa de förutsättningar som gjort vår skola så framgångsrik. I dag är jag verksamhetsledare för elevhälsan och delaktig i utvecklingsarbeten, jag gör fortbildningsinsatser, undervisar, kartlägger, löser konflikter, deltar i skolans likabehandlingsarbete med mera. Det är ett varierande arbete och jag trivs verkligen bra. På Estniska skolan har det alltid funnits en fin, familjär känsla och en trygg lärarkår.
Även rektorer jobbar i verksamheten, ingen är främmande för att hugga i.
Att arbeta på en liten skola betyder att alla behöver hjälpas åt – med både det ena och det andra.
– Både vår rektor och två biträdande rektorer jobbar i verksamheten, alla är delaktiga. Ingen är exempelvis främmande för att skrubba väggar om någon har klottrat. Vi värdesätter varandras kunskap och kompetens, och lyfter varandras styrkor, säger Laine Laks Sivertun.
Estniska skolan är i dag en friskola som drivs som stiftelse, och den gemensamma historia som är skolans grund bidrar naturligtvis till stämningen. I dag har dock inte all personal estniskt påbrå, som var fallet då skolan statade 1945.
– Men nu finns det ofta något annat, som lärare med annan minoritetsbakgrund, delaktighet i ungdomsverksamheter som exempelvis scoutvärlden, erfarenheter från socialtjänst med mera. Alla gör de det där lilla extra som behövs.
Gör: Specialpedagog på Estniska skolan i Gamla stan i Stockolm.
Ålder: 59 år.
Bor: Gård utanför Nyköping med hästar, får, hundar och katt.
Bästa med yrket: ”Variationen, samarbetet och möjligheten att få vara en del av, och ta del av, elevernas framgångar.
Fritidsintressen: ”Jag sjunger i kör, kvartett och trio, och sköter om gården och djuren.”
LÄS ÄVEN
Speciallärarens fokus: ”Eleverna måste med”
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Mitt jobb Specialpedagogen Maria Lindgren leder elevhälsoteamet men sätter prestigelösheten och gruppkänslan främst.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Debatt ”När vi separerar ut elever i parallella system tar vi in på en väg som leder bort från lärande, bort från möjligheter och bort från samhället”, skriver speciallärarna Davor Delic och Denice Sverla i debatten om ”nya obs-klasser”.
Debatt
Särskilt stöd Lärarutbildningsutredningen missar relationen mellan förskola och habilitering. Det är beklämmande, för detta är chansen att ge förskolebarn med autism rätt stöd på samma sätt som i andra länder. Det skriver Lise Roll-Pettersson, professor i specialpedagogik.
Debatt ”Elever ÄR inte stökiga, de BLIR stökiga”, skriver specialläraren Denice Sverla i en protest mot idén att återinföra OBS-klasserna under det nya begreppet ”hjälpklasser”.
Digitala nationella prov Forskning visar tydligt att elever med dyslexi presterar bättre när de får tillgång till rätt anpassningar, säger Idor Svensson, professor i psykologi, och dömer ut Skolverkets argumentation kring de digitala nationella proven.
Debatt ”All skolpersonal, från administratörer till vaktmästare, bidrar till en trygg skolmiljö”, skriver specialläraren Davor Delic i en kommentar till regeringens utredning om disciplinära åtgärder i skolan.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Särskilt stöd Kritiken växer mot de digitala nationella proven. Inte minst för de försämrade möjligheterna till extra anpassningar.– Att elever med läs- och skrivsvårigheter inte får tillgång till stavningskontroll i engelska är obegripligt, säger specialpedagog Linda Sjögren.