
Laine Laks Sivertun har varit på Estniska skolan i hela sin karriär – började som lärare 1987, numera som specialpedagog. Foto: Jeffrey McIntosh
Laine Laks Sivertun har en klassisk ”spindeln i nätet”-roll på skolan. Foto: Jeffrey McIntosh
Porträtt En familjär skola med fokus på kunskapsutveckling – så beskriver specialpedagogen Laine Laks Sivertun Estniska skolan i Stockholm.
Estniska skolan grundades 1945 och finns sedan början av 1970-talet i Gamla stan i Stockholm. I dagsläget går där cirka 200 elever i årskurs F–9. Skolan har varit Laine Laks Sivertuns arbetsplats alltsedan hon var klar med sin lärarutbildning 1987.
– Jag har själv estniskt påbrå och när skolan fick höra att det fanns en nyutexaminerad lärare som kunde estniska hörde de av sig, med andra ord har jag varit här väldigt länge nu, säger hon.
Det fanns en tid i början av karriären då hon tvivlade, skulle hon verkligen ägna all tid åt att vara lärare? Hon berättar att hon sökte några olika tjänster men till sist valde att stanna kvar. Varför ändra på ett vinnande koncept? För att utmana sig vidare inom skolvärlden utbildade hon sig sedan till specialpedagog, som är hennes roll på skolan i dag.
Det är viktigt att kunna diskutera fritt utan redovisningsmål.
Hennes examensarbete på specialpedagogutbildningen handlade om strukturerade samtal och det är något hon tog med sig till skolan. Examensarbetet var initialfasen av ett utvecklingsarbete där pedagogiska diskussioner och samtal blev språngbrädan till fortsatt utveckling av verksamheten, och skolledningen gav Laine mandat att hålla i arbetet:
– Vi behöver strukturerade pedagogiska samtal i både större och mindre grupper. Struktur är viktigt för att alla ska komma till tals och känna sig delaktiga. Tillbaka i tjänst på skolan fortsatte möjligheterna att diskutera pedagogik genom exempelvis tisdagsklubben, där vi lyfte pedagogiska frågor, och viktigt är då att inte ha redovisningsmål utan att kunna diskutera fritt – inte bara sådant som ”måste vara bestämt på onsdag”.
Laine Laks Sivertun har varit på Estniska skolan i hela sin karriär – började som lärare 1987, numera som specialpedagog. Foto: Jeffrey McIntosh
Laine berättar att hon har ett jättebra samarbete med ledningen, som ger henne stort förtroende, och det ända sedan hon började på skolan. Som specialpedagog har hon varit delaktig i ledningsgruppen sedan hon kom tillbaka efter sin examen.
– Jag är lite som ”spindeln i nätet” på skolan, jag är delaktig i de flesta arbetsgrupper och har tillsammans med mina kollegor och ledningen kunnat skapa de förutsättningar som gjort vår skola så framgångsrik. I dag är jag verksamhetsledare för elevhälsan och delaktig i utvecklingsarbeten, jag gör fortbildningsinsatser, undervisar, kartlägger, löser konflikter, deltar i skolans likabehandlingsarbete med mera. Det är ett varierande arbete och jag trivs verkligen bra. På Estniska skolan har det alltid funnits en fin, familjär känsla och en trygg lärarkår.
Även rektorer jobbar i verksamheten, ingen är främmande för att hugga i.
Att arbeta på en liten skola betyder att alla behöver hjälpas åt – med både det ena och det andra.
– Både vår rektor och två biträdande rektorer jobbar i verksamheten, alla är delaktiga. Ingen är exempelvis främmande för att skrubba väggar om någon har klottrat. Vi värdesätter varandras kunskap och kompetens, och lyfter varandras styrkor, säger Laine Laks Sivertun.
Estniska skolan är i dag en friskola som drivs som stiftelse, och den gemensamma historia som är skolans grund bidrar naturligtvis till stämningen. I dag har dock inte all personal estniskt påbrå, som var fallet då skolan statade 1945.
– Men nu finns det ofta något annat, som lärare med annan minoritetsbakgrund, delaktighet i ungdomsverksamheter som exempelvis scoutvärlden, erfarenheter från socialtjänst med mera. Alla gör de det där lilla extra som behövs.
Gör: Specialpedagog på Estniska skolan i Gamla stan i Stockolm.
Ålder: 59 år.
Bor: Gård utanför Nyköping med hästar, får, hundar och katt.
Bästa med yrket: ”Variationen, samarbetet och möjligheten att få vara en del av, och ta del av, elevernas framgångar.
Fritidsintressen: ”Jag sjunger i kör, kvartett och trio, och sköter om gården och djuren.”
LÄS ÄVEN
Speciallärarens fokus: ”Eleverna måste med”
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.
Debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.
Debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.
Debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.