Katastrofal skolrapport – nu krävs nationellt npf-lyft

Eric Donell, ordförande för Riksförbundet Attention. Bakgrundsfoto: Adobe Stock

Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.

LÄS MER Distansundervisning nu även i Stockholm

Svenska skolor misslyckas med att ge stöd till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) som adhd och autism. En ny rapport från Riksförbundet Attention visar att åtta av tio npf-elever har frånvaro kopplad till sin funktionsnedsättning och att minst 36 procent lämnar grundskolan utan godkända betyg i kärnämnena.

– Det här är inte frågan om individuella misslyckanden. Det är ett systemfel när så många elever inte får de anpassningar och det stöd de behöver och har rätt till, säger Eric Donell, ordförande för Riksförbundet Attention.

Brist på stöd, resurser och struktur

Omkring tio procent av eleverna i svensk skola har en eller flera npf-diagnoser, och antalet ökar. Trots det är skolan fortfarande dåligt anpassad för deras behov. I rapporten, baserad på svar från över 2 800 vårdnadshavare, framträder en dyster bild:

  • 99 % uppger att deras barn behöver stöd och anpassningar.
  • Endast 7 % är helt nöjda med det stöd som ges.
  • Fyra av tio får vänta mer än ett år på insatser.

Otrygghet och psykisk ohälsa

Rapporten visar också att en tredjedel av eleverna med npf känner sig otrygga i skolan. Många lider av ångest, depression eller smärtproblematik som en direkt följd av skolsituationen. För vissa leder den psykiska ohälsan till självskadebeteende och i yttersta fall suicidförsök.

Det här är inte frågan om individuella misslyckanden. Det är ett systemfel när så många elever inte får de anpassningar och det stöd de behöver och har rätt till.

För en fjärdedel av eleverna är skolsituationen så svår att de har omfattande skolfrånvaro. När enkäten genomfördes våren 2025 uppgav bara en av fem vårdnadshavare till barn i årskurs nio att de var säkra på att deras barn skulle få behörighet till ett nationellt gymnasieprogram.

Attention kräver nationella åtgärder

Riksförbundet Attention menar att det behövs kraftfulla reformer för att bryta utvecklingen.

– Det är skamligt att barn med npf fortfarande behandlas som ett undantag i svensk skola. Vi kräver ett nationellt npf-lyft, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör oacceptabla brister synliga och anmälningspliktiga. Det handlar om alla barns rätt till utbildning, säger Eric Donell.

Läs Riksförbundet Attentions skolrapport 2025 i sin helhet här.

LÄS ÄVEN

Adhd-genombrott i sikte – AI träffar rätt i 9 fall av 10

Nu ska privata adhd-aktörer granskas på allvar

Hundra mil för en dyslexiutredning?