Förskolan är en relationsverkstad

Den här artikeln publicerades ursprungligen på specialpedagogik.se

Att främja sociala och emotionella färdigheter är förskolans viktigaste uppgift, anser författaren Lars Löwenborg.

Lars Löwenborg är psykolog, föreläsare och författare.
Foto: Lars Rindeskog

Det finns starka bevis för att sociala och emotionella färdigheter förutspår de tidiga studieresultaten. Att främja dessa färdigheter i förskolan ger en vaccinerande effekt mot framtida svårigheter. De har betydelse för lärandet, hälsa, relationer och samspel. De påverkar även hur vi tillsammans skapar vårt samhälle, vilket ger en hisnande känsla av möjligheter men också skyldigheter som vi vuxna har gentemot barnen.

Strävan i boken är att sätta ord på och systematisera det sociala och emotionella lärandet i förskolan och ge pedagogerna ett professionellt språk som kan utveckla medvetenheten. Förskolan beskrivs som en relationsverkstad där pedagogerna arbetar med sociala problemlösningar och strategier.

Boken ger många tips och råd, och helhetsintrycket blir att det kläms in för mycket, det hade varit bättre att sålla och gå mer på djupet. En behållning är kopplingarna mellan sociala och emotionella färdigheter läroplanens mål. Boken är ett bra studiematerial för att höja pedagogernas kompetens kring detta.