
På lågstadiet lyckades Rasmus dölja att han var dålig på att läsa. Här med mamma Åse Pernesten. Foto: André de Loisted
Elevhälsa
Rasmus Pernesten gjorde allt för att ingen skulle märka att han inte kunde läsa och skriva. Vändpunkten kom med hjälp av lärare och specialpedagog – och en fantasybok.
Att läsa är den bästa medicinen för en dyslektiker, säger han i dag.
I ettan, tvåan, trean läste jag inte så bra. Lärde mig läsa någon gång i trean. Fram tills dess lät jag någon läsa åt mig, liksom, säger Rasmus Pernesten.
På lågstadiet doldes problemet genom att läraren gav honom extra lätta böcker att läsa, böcker med enklare språk, större text och fler bilder.
– Jag tyckte böckerna var jättetråkiga, men jag tänkte inte så mycket på det eftersom jag inte var så gammal.
Jag ville inte att någon skulle veta om mina svårigheter. Jag fattade ju att jag inte kunde saker som andra kunde.
Om det var grupparbete, till exempel, såg han till att någon läste och sa åt någon annan i gruppen vad hen skulle skriva. Rasmus svarade för ”den tänkande biten”, som han uttrycker saken. Ingen skulle märka att det gick långsamt när han läste högt genom att han ständigt undvek sådana situationer.
– Jag var hyfsat duktig i skolan i övrigt, men dyslexin tyngde ner allting. Även matten.
Rasmus ville prestera bra i skolan, men insåg frustrerat att kompisarna var bättre på att läsa. Bristerna gjorde att han ofta halkade efter trots stora ansträngningar.
– Det var fruktansvärt. Jag trodde att jag var dum i huvudet och det var jobbigt. Men jag ville inte att någon annan skulle veta om mina svårigheter. Jag fattade ju att jag inte kunde saker som andra kunde.
Det började med läsning och fortsatte med eget skrivande. Rasmus har utvecklats enormt på några få år. Foto: André de Loisted
Det tog tid innan Rasmus och hans omgivning förstod vilket problemet var. Hans föräldrar och syster låter sig gärna bli uppslukade av bra böcker. De trodde ett tag att Rasmus helt enkelt inte tyckte om att läsa.
– Rasmus sa att han blev trött av att läsa och att böckerna var tråkiga. Vi funderade på glasögon, berättar hans mamma Åse Pernesten.
På lågstadiet tonades läs- och skrivsvårigheterna ner genom att Rasmus var duktig muntligt. Hans stavning vid den tiden beskriver Åse som förfärlig. Föräldrarna undrade om skolan inte borde träna stavning, och fick svaret att den skulle bli bättre av sig självt. Men på mellanstadiet blev problemen mer uppenbara.
– En dag kom han hem förtvivlad över att han inte hade alla engelskglosor med sig hem. Han hade inte hunnit skriva ner alla från tavlan.
Att fotografera glosorna med mobilen hade han inte kunnat eftersom eleverna inte fick ha dem i klassrummet.
–Han kände sig misslyckad och frustrerad i fyran och femman. Då kunde han bryta ihop och stänga in sig på sitt rum, säger Åse Pernesten.
Tester av Rasmus läs- och skrivkunnighet gjordes i ettan, tvåan och trean. Resultatet hamnade under gränsen för godkänt, ändå gjordes ingen uppföljning av specialpedagog. I tredje klass började han dock ana vad hans språksvårigheter handlade om när en klasskamrat blev diagnostiserad som dyslektiker.
Rasmus talar snabbt och mångordigt. Svaren är ingående och det märks att han funderat mycket på de svårigheter som dyslexin ställer till med. Vi sitter i familjens inglasade uterum i utkanten av Staffanstorp i södra Skåne. Det är en eftermiddag i slutet av september när hösten börjat göra sig påmind. Lövverken i omgivningen skiftar i gult, rött och grönt.
På lågstadiet lyckades Rasmus dölja att han var dålig på att läsa. Här med mamma Åse Pernesten. Foto: André de Loisted
Strategierna som syftade till att dölja dyslexin fördröjde Rasmus läs- och skrivfärdigheter. Sätten att navigera förbi problemen uppstod nästan omedvetet, förklarar han. Men han gav inte upp utan jobbade hårt med läsningen och pushade sig själv hårt, ”ibland för hårt”.
I tredje klass kom Rasmus i gång med läsningen tack vare en fantasy-bok. Det som fångade hans intresse var ”Taynikma”, en serie om tio manga-böcker.
– Jag ville läsa den här boken, pushade mig själv som jag brukar göra. Läste mer och mer. Till slut var jag igenom den. Det var mycket tack vare den jag lärde mig läsa och lärde mig gilla att läsa.
Därefter gick det snabbt. I femman hittade han tegelstenen ”Eragon” och satte i gång. Ett stort steg att ta efter bilderböckerna.
– Jag gillade drakar på den tiden. Det var häftigt att märka hur snabbt läshastigheten ökade från den första till den sista boken. Och så hittade jag bok efter bok som jag gillade. Svårare och svårare böcker. Mitt självförtroende stärktes.
Intresset för skolarbetet ökade i takt med att läsningen blev bättre.
Litterära fantasydrakar hade en roll i vändningen för Rasmus. Foto: André de Loisted
– Att läsa är den bästa boten även om det är tufft i början. Man behöver helt enkelt läsa mer som dyslektiker.
Med stärkt självförtroende blev det inte lika viktigt för honom att dölja sina svårigheter. Men emellanåt blev det bakslag. En gång i åttan läste han fel i ett recept i hemkunskapen så att kakbaket gick fel. Då fick han ett panikångestanfall. Han avskyr när något blir fel.
– Det absolut svåraste för mig är att läsa korta frågor. Jag läser de första och kanske de sista bokstäverna och gissar mig till bokstäverna i mitten.
När frågan är kort blir det svårare att lista ut vad som står i mitten, förklarar han. Rasmus tillhör ”gissarna” bland dyslektikerna, andra tacklar sitt problem genom att ljuda texter. Att ljuda tar lång tid men felen blir färre om man jämför med dyslektikerna som gissar.
Lättnaden blev stor för Rasmus när han fick diagnosen dyslexi under sommaren mellan sexan och sjuan. Äntligen fanns en förklaring och det kändes lättare att tala om saken. Sedan dess berättar han om sina svårigheter när han får en ny lärare och drar sig inte för att påminna om läraren skulle glömma. Rasmus började även se tillbaka på hur han har hanterat sina svårigheter genom åren.
Skolresultaten lyfte på högstadiet. Han gick ut nian med A i bland annat svenska, engelska, tyska, matematik, historia och samhällskunskap.
Charlotte Röcklinger hade Rasmus i svenska och engelska medan Helena Bogren var specialpedagog i arbetslaget på Hagalidskolan i Staffanstorp. De upplever att dyslektikerna har blivit fler. Varför finns det ingen given förklaring till. En delförklaring kan vara att fler testas.
– När vi får nya sjuor kan vi ibland reagera på att det finns många dyslektiker i en klass. Men det gör att lärarna här är vana vid att arbeta med dyslektiker, säger Helena.
– Vissa dyslektiker kan ha ”anpassats bort” på lägre stadier genom att ha fått färre glosor och kortare texter än de andra eleverna. Den som inte kan läsa behöver läsa mer, fast på rätt sätt, säger Charlotte.
Den digitala tekniken gör att dyslektiker ofta inte behöver visa sina svårigheter inför de andra i klassen. Förr blev man mer utpekad. Helena är med i klasserna och ser till att anpassningarna är de rätta.
– Vi letar vägar som passar var och en. Svårigheterna kan variera väldigt mellan olika dyslektiker. Vi behöver veta exakt vad varje elev behöver hjälp med. Man får leta vägar åt var och en och sedan bygga upp ett självförtroende, säger Charlotte.
Den som inte kan läsa behöver läsa mer, fast på rätt sätt.
Om en dyslektiker själv hittar fungerande strategier och jobbar hårt med skolarbetet hemma kan det dröja långt upp i högstadiet innan svårigheterna upptäcks.
Vid ett tillfälle föreläste Rasmus om sin dyslexi, tillsammans med eleven Olivia Tjörnhagen, inför alla lärare på Hagalidskolan. Det var en ögonöppnare för många av lärarna. När de gjorde motsvarande framträdande för eleverna blev det en boost för dyslektikerna. Tack vare Rasmus och Olivia förstod fler att dyslexi kan ta sig olika uttryck; en del dyslektiker gissar sig fram medan andra ljudar när de läser.
Kärt återseende på Rasmus gamla skola. Läraren Charlotte Röcklinger får en kram. Foto: André de Loisted
Helena och Charlotte tycker att övergångarna mellan skolstadierna oftast fungerar bra, men understryker vikten av att allt underlag kring en elev som exempelvis börjar på gymnasiet, all information om eventuella svårigheter och diagnoser, verkligen tankas av och fångas upp. De varnar också för att missar lättare kan uppstå när en elev samtidigt byter både hemkommun och skolstadium.
Tillbaka till Rasmus. Fantasy-genren inspirerar honom fortfarande. I dag så mycket att han är i gång med att skriva en fantasy-bok.
– Jag får snabbt bilder i huvudet och det är kul att få ner dem i datorn. Det hjälper mig jättemycket, jag har blivit snabbare på att skriva och på att formulera mig.
En gång på mellanstadiet satte han som mål att läsa en timme i sträck och klarade det. Nu kan han läsa upp till en och en halv timme, även om läsningen gör honom trött. Han läser en timme om dagen trots att den vanan har tuff konkurrens av skolarbetet och gymnastikträningen.
I höstas började Rasmus på gymnasiet i Lund. Matematik är favoritämnet och han valde inriktningen natur-natur. Dyslexin innebär att han ständigt måste kämpa med sin läsning och skrivning.
– Om man ska bli bra på något så ska man jobba med det i tusen timmar. Dyslektikerna som läser mer än icke-dyslektikern kan komma upp på samma nivå eller bli ännu bättre än den som inte är dyslektiker.
Inger Fridolfsson: ”Vallmomodellen – balanserad läs- och skrivinlärning”
Ulrika Örtenberg: ”Tid för skrivutveckling – vid läs- och skrivsvårigheter”
Barbara Pavey: ”Att förebygga läs- och skrivsvårigheter – i förskolan och skolans tidiga årskurser”
Siv Fischbein (red): ”Ungdomar läser och skriver – specialpedagogiska perspektiv”
Louise Bjar, Caroline Liberg, Monica Axelsson m fl: ”Barn utvecklar sitt språk”
Ingvar Lundberg, Torleiv Høien: ”Dyslexi – från teori till praktik”
Britta Ericson (red): ”Utredning av läs- och skrivsvårigheter”
Ylva Nielsen, Hans Christian Andersen: ”Det är bara att läsa”
Liv Gjems: ”Det vi vet om – språkstimulering i förskolan”
Helena Bross, Mati Lepp: ”Bråkiga bokstäver”
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Mitt jobb Specialpedagogen Maria Lindgren leder elevhälsoteamet men sätter prestigelösheten och gruppkänslan främst.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Debatt ”När vi separerar ut elever i parallella system tar vi in på en väg som leder bort från lärande, bort från möjligheter och bort från samhället”, skriver speciallärarna Davor Delic och Denice Sverla i debatten om ”nya obs-klasser”.