
Solveig Yacob trivs i skolan igen och hoppas komma in på ett ordinarie program till hösten. Foto: Therése Ny
Annat Snapchat, bil och tillgång till en lägenhet är några av framgångsfaktorerna i arbetet med att få hemmasittande elever på introduktionsprogrammet i Sundsvall, ofta med multidiagnosproblematik, att inte bara komma till skolan utan också få upp betygen.
”Sara och pernilla peppar en i stället för att få en att känna sig missnöjd över det man inte klarar.”
”Om jag hade en jobbig dag i skolan kunde jag prata med dem i stället för att åka från skolan, och om det inte var något jag ville prata med lärarna om så kunde de göra det åt mig.”
”De fick mig att fortsätta kämpa med att plugga upp mina betyg och inte ge upp.”
Im Possible startade hösten 2017 med hjälp av anslag från Sundsvalls kommuns sociala investeringsfond.
Av en rapport om projektet från i somras framgår att 90 procent av de elever som fått individuella insatser hade förbättrat sin närvaro jämfört med före projektstarten, 40 procent hade förbättrat sina betyg och nästan dubbelt så många av eleverna hade fått behörighet till nationellt program.
Svaren började droppa in tio minuter efter att enkäten hade skickats ut via Snapchat.
– Och då handlar det om elever som aldrig brukar svara på sms, telefon eller mejl, säger Pernilla Persson Lillbåsk där hon sitter i sitt och kollegan Sara Guldbrand Sandgrens kontor i Västermalmsskolan i Sundsvall.
Rummet är pyttelitet – å andra sidan är de inte här så ofta, utan rör sig mest ute i gymnasieskolan. Därigenom har de blivit kända ansikten här. Det märktes då vi gick genom de långa korridorerna med sina bruna klinkergolv och blev stoppade av elever som ville prata.
Solveig Yacob trivs i skolan igen och hoppas komma in på ett ordinarie program till hösten. Foto: Therése Ny
De två är behandlingspedagoger men kallas också motivatörer, ”och på lönebeskedet står det resurspedagog”, säger Sara Guldbrand Sandgren.
Spelar roll. Det viktiga är vad det står i deras arbetsplan.
Det handlar om projektet Im Possible som går ut på att stötta elever med hög frånvaro och/ eller stora motivationsproblem. De två ska dels fungera som en allmän resurs på skolans introduktionsprogram (IM), dels arbeta individuellt med vissa elever.
– Men inte förrän mentorn och elevhälsoteamet försökt, säger Pernilla Persson Lillbåsk.
Då kopplas alltså Im Possible in. De börjar med att ta kontakt med eleven och/eller hens vårdnadstagare.
– Så länge det gick besökte vi oftast deras hem också. Det var ett bra sätt att få en helhetsbild.
En viktig del av Sara Guldbrand Sandgrens (främst) och Pernilla Persson Båsks arbete är att röra sig runt på introduktionsprogrammet för att visa att de finns. Foto: Therése Ny
Därefter görs en plan. Inte sällan handlar det om att rent fysiskt hjälpa eleven till – och ibland från – skolan, med den bil som står till projektets förfogande.
– En tjej skjutsade vi i stort sett varje dag i en hel termin, säger Sara Guldbrand Sandgren.
Skjutsandet har av förklarliga skäl dragits ner på sedan pandemin kom.
– Å andra sidan har det ju varit en hel del distansundervisning nu, och det passar många av våra elever väldigt bra.
De två arbetar också med att följa eleverna till deras praktikplatser och göra handledare där medvetna om elevens problematik.
Under de första tre åren med projektet arbetade de två individuellt med 51 elever. Av rapporten från i somras framgår att ungefär hälften av dem hade någon form av diagnos, utredd eller outredd.
– Många har förstås flera diagnoser, sådana samspelar ju ofta, säger Sara Guldbrand Sandgren. Sedan kommer de flesta från socioekonomiskt utsatta områden, många lider av psykisk ohälsa och några har missbruksproblem.
Caroline Hedin tackar projektets för att hon numera går på vård- och omsorgsprogrammet. Foto: Therése Ny
Den där enkäten sände de ut i försomras, då projektet Im Possible var tänkt att avslutas och de skulle skriva en slutrapport. Men så blev det kvar ett tag till, i väntan på beslut från kommunpolitikerna. Nu sjunger projektet på sista versen, men det är sagt att vissa av metoderna från det ska integreras i verksamheten.
Den kanske viktigaste framgångsfaktorn för Im Possible är metoden att kommunicera med eleverna på Snapchat, både enskilt och i grupp.
– Det är ju där de finns och det funkar jättebra, säger Pernilla Persson Lillbåsk och berättar att en bonus är att eleverna inte sällan för diskussioner i gruppchatten och berättar sådant som hon och Sara Guldbrand Sandgren har nytta av att veta.
– Jag skulle aldrig ha varit där jag är nu utan Pernilla och Sara, säger Caroline Hedin, 18, som numera går på vård- och omsorgsprogrammet i en av Sundsvalls gymnasieskolor med sikte på att bli ambulanssjuksköterska.
När hon gick i högstadiet skilde sig hennes föräldrar.
– Det blev en smäll. Och jag är en sån som skiter i allt om det blir för mycket.
Resultatet blev hög frånvaro och så låga betyg att IM var enda alternativet. I det läget blev Pernilla Persson Lillbåsk och Sara Guldbrand Sandgren ett ovärderligt stöd, säger hon.
– Jag kände ingen på IM. Men då tog Pernilla och Sara emot, och det var som att få två jättebra kompisar. Vi skrev en massa på Snap och de kunde höra av sig på fritiden också och kolla vad man gjorde och så.
Caroline tyckte ofta att det var jobbigt att ta bussen till skolan eftersom hon skämdes över att gå på IM och var rädd att människor hon kände skulle få veta det.
– Då kom Pernilla eller Sara och hämtade mig med bilen. Det var jättebra!
– Om det varit mycket fylla i helgen, till exempel.
De har också anordnat aktiviteter som alla elever på programmet är välkomna till. Det har rört sig om studiebesök, boxning och ”torsdagsgruppen”, då de efter skoltid möttes i en stor lägenhet som kommunen hade tillgång till.
– Vi brukade laga mat, se på film. Och alltid fika, säger Sara Guldbrand Sandgren med saknad i rösten, eftersom denna aktivitet också fått stryka på foten i och med pandemin.
Hon berättar att de till en början bad eleverna anmäla sig till aktiviteterna.
– Men det var önsketänk. En anmälan innebär ju att man lovat komma, och det här ju elever som är väldigt känsliga för krav. Så det tog vi bort.
Vi följer med Pernilla Persson Lillbåsk och Sara Guldbrand Sandgren på en runda till skolans kafédel, som är stängd till följd av corona men där elever hänger lite här och var. En av dem är Solveig Yacob, 18, som gått på IM i två och ett halvt år. Hon gick ut nian utan betyg efter att i stort sett inte ha varit närvarande alls under högstadiet, på grund något hon beskriver som privata relationsproblem.
Alla elever på introduktionsprogrammet vet var de kan hitta Pernilla och Sara. Foto: Therése Ny
Solveig har inte själv behövt individuell hjälp under sina år på IM men hon har deltagit i gruppaktiviteter. Nu har hon snart betyg i såväl svenska som matte och engelska och menar att de två motivatörerna bidragit till det. Nu hoppas hon komma in på bageri- och konditorsprogrammet.
De tre sätter sig vid ett bord och småpratar om vad de gjort föregående helg.
– Jag friade till min sambo. Han sa ja, säger Pernilla med ett stort leende.
Att prata med eleverna på kompisnivå är ännu en av de ”metoder” som hon och Sara Guldbrand Sandgren satsat på.
– Vi kollar inte närvaro och vi sätter inga betyg. Det gör det förstås lättare för eleverna att öppna sig för oss.
Solveig Yacob bekräftar bilden:
– Man kan berätta vad som helst för dem. Sånt man inte kan säga till lärare och annan personal.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Mitt jobb Specialpedagogen Maria Lindgren leder elevhälsoteamet men sätter prestigelösheten och gruppkänslan främst.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Debatt ”När vi separerar ut elever i parallella system tar vi in på en väg som leder bort från lärande, bort från möjligheter och bort från samhället”, skriver speciallärarna Davor Delic och Denice Sverla i debatten om ”nya obs-klasser”.
Debatt
Särskilt stöd Lärarutbildningsutredningen missar relationen mellan förskola och habilitering. Det är beklämmande, för detta är chansen att ge förskolebarn med autism rätt stöd på samma sätt som i andra länder. Det skriver Lise Roll-Pettersson, professor i specialpedagogik.
Debatt ”Elever ÄR inte stökiga, de BLIR stökiga”, skriver specialläraren Denice Sverla i en protest mot idén att återinföra OBS-klasserna under det nya begreppet ”hjälpklasser”.
Digitala nationella prov Forskning visar tydligt att elever med dyslexi presterar bättre när de får tillgång till rätt anpassningar, säger Idor Svensson, professor i psykologi, och dömer ut Skolverkets argumentation kring de digitala nationella proven.
Debatt ”All skolpersonal, från administratörer till vaktmästare, bidrar till en trygg skolmiljö”, skriver specialläraren Davor Delic i en kommentar till regeringens utredning om disciplinära åtgärder i skolan.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Särskilt stöd Kritiken växer mot de digitala nationella proven. Inte minst för de försämrade möjligheterna till extra anpassningar.– Att elever med läs- och skrivsvårigheter inte får tillgång till stavningskontroll i engelska är obegripligt, säger specialpedagog Linda Sjögren.