Debatt: Slöjd blir ett allt farligare ämne i skolan

Slöjdläraren Annika Martinsson är oroad över slöjdämnets utmaningar i skolan.
Debatt Vi förväntas undervisa fler timmar, i större grupper, med mindre resurser – och samtidigt bibehålla samma kvalitet och säkerhet. Det är en ekvation som inte går ihop, skriver slöjdläraren.
Att vara slöjdlärare i dagens grundskola innebär en allt större utmaning. Undervisningstiden ökar samtidigt som elevgrupperna blir större och elevernas behov blir allt mer komplexa. Vi står inför en verklighet där undervisningsmiljön blir mer krävande – men resurserna och stödet minskar. Det är dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet innan konsekvenserna blir oåterkalleliga.
Slöjd är ett praktiskt ämne som kräver säkerhet, koncentration och individuellt stöd. I många klassrum idag finns det elever som har stora svårigheter att följa instruktioner, och i vissa fall kan de inte hantera grundläggande verktyg såsom sax, såg eller nål. Detta är inte elevernas fel – det är en konsekvens av ett skolsystem som inte längre mäktar med att ge varje barn en rimlig chans att lyckas.
Lärarens fokus splittras
Till detta kommer ett ökat antal elever med olika typer av problematiskt beteende, vilket gör arbetsmiljön än mer ansträngd. Stöket i klassrummen har ökat, vilket gör det svårt att genomföra en trygg och lärorik undervisning. Slöjdsalarna är inte anpassade för att hantera större grupper med elever som har koncentrationssvårigheter, utagerande beteenden eller särskilda behov. Lärarens tid och fokus splittras, vilket gör att undervisningens kvalitet blir lidande.
Konsekvenserna syns redan. Kunskapsnivån sjunker. Elever i högstadiet saknar grundläggande färdigheter – de kan inte klippa rakt med en sax, läsa och följa en instruktion eller förstå hur man planerar ett projekt från början till slut. Slöjdundervisningen förlorar sin kraft som en källa till kreativitet, problemlösning och praktisk intelligens.
Trots detta fortsätter belastningen på slöjdlärare att öka. Vi förväntas undervisa fler timmar, i större grupper, med mindre resurser – och samtidigt bibehålla samma kvalitet och säkerhet. Det är en ekvation som inte går ihop.
Tre konkreta krav
Vi behöver en förändring nu. Det handlar om att ge alla elever, oavsett förutsättningar, en meningsfull och trygg undervisning i slöjd. Det kräver:
- Mindre elevgrupper i alla praktisk-estetiska ämnen.
- Fler resurser och stödpersonal för att hantera elever med särskilda behov.
- Respekt för det praktiska lärandets förutsättningar – slöjd är inte ett ämne man ”bara gör lite” utan ett kunskapsområde med egna metoder, verktyg och risker.
Låt oss inte vänta tills någon allvarlig olycka inträffar eller tills vi står utan slöjdlärare alls. Visa att vi värderar praktiska ämnen – på riktigt.
Annika Martinsson, slöjdlärare i dagens svenska skola
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren
LÄS ÄVEN
Debatt: Slöjdämnet har reducerats till glorifierat pyssel
Ny rapport: Mycket praktisk-estetisk undervisning ställs in