Debatt: Pinsamt att Skolinspektionen inte reagerar!

Slöjdläraren David Bloom undrar varför Skolinspektionen inte agerar trots att det är en illa bevarad hemlighet att vissa skolkoncerner bedriver en usel praktisk-estetisk undervisning.

Det är riktigt pinsamt att Skolinspektionen inte reagerar. Så länge det ramlar in höga betyg verkar det inte finnas anledning att agera i ärenden, skriver slöjdläraren.

Efter mitt debattinlägg om Skolinspektionens obefintliga granskningar av de praktisk-estetiska ämnena i grundskolan så har jag haft en dialog med myndigheten. Jag har fått flera svar på hur de arbetar och hanterar granskningar och har förstått att det är lite av en ”moment 22”-problematik. Det finns ingen detaljstyrning inom de praktiska ämnena, vilket innebär att det räcker med att plocka fram några skruvmejslar och en borrmaskin i slöjden så har man nått kravet för både verktyg och maskiner. Än enklare blir det när skolor skickar iväg eleverna på två dagars utbildning och hävdar att eleverna fått sin beskärda del av det praktiska ämnet för läsåret.

”Riktigt pinsamt”

Det stora problemet blir när skolor sätter höga betyg i skolämnen där undervisningen knappt ägt rum, och ändå inte blir granskade.

Eftersom Skolinspektionen i första hand granskar de så kallade ”riskskolorna”,  där betygen är låga och det saknas behörighet hos lärare, så slipper andra skolor undan där allt ser snyggt ut på ”ytan”.

Eftersom det är välkänt att det finns minst en stor skolkoncern som i årtionden skickat iväg sina elever på detta viset och dessutom blivit kritiserade vid ett flertal tillfällen för att sätta orimligt höga betyg, så blir det riktigt pinsamt att Skolinspektionen inte reagerar. Så länge det ramlar in höga betyg verkar det inte finnas anledning att agera i ärenden. Trots att det finns ett minimikrav på antal timmar i de praktiska ämnena så uteblir granskning av skäl som jag varken kan förstå eller få något svar kring! Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.

Föräldrarna litar på skolan

När jag pratat med föräldrar, vars barn undervisats inom dessa skolkoncerner, så kan de bara bekräfta undermåligheten i de praktiska ämnena, men tyvärr har de inte förstått hur illa det var förrän de blev upplysta om problemet i efterhand. Som förälder är man nog ofta nöjd så länge allt ”flyter på” i skolan och förlitar sig på att skolan gör vad de ska för att undervisningen ska vara av god kvalitet. I detta fall blir det varken kvalitet eller kvantitet!  Tyvärr är det nog så att det bara är föräldrarna som kan göra skillnad genom att ställa krav och välja skolor som prioriterar samtliga ämnen. 

Därför fortsätter jag anmäla

Våra myndigheter som ska granska verksamheten följer sitt regelverk och lägger över ansvaret på de enskilda skolorna som sedan länge lärt sig hur man går under radarn.
Men, avslutningsvis, det finns idag också skolor som lyfter de praktiska ämnena!
Där finns en förståelse kring att vi behöver se helheten och att alla ämnen består av teori och praktik. När dessa två får samarbeta uppstår det magi i klassrummet. Vi behöver modet och ambitionen för att göra skolan mer spännande och ge eleverna alla färger från paletten!

Med detta sagt kommer jag att göra ännu en anmälan till Skolinspektionen.
Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning.

David Bloom är slöjdlärare på Gantofta skola

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren

LÄS ÄVEN

Debatt: Skolinspektionen blundar för usel slöjdundervisning

Slöjdläraren: Svårt att arbeta med olika tekniker på distans

Debatt: Slöjdämnet har reducerats till glorifierat pyssel

Debatt: Sluta blunda för våra orättvisa idrottsbetyg, Skolverket!

Debatt: Skolinspektionens larm visar varför vi idrottslärare behövs