Så kan eleverna vara med och stärka bilden

Foto: Högskolan Dalarna/Adobe Stock

Mari Hysing har varit bildlärare både i grundskolan och på gymnasiet. Numera undervisar hon på bildlärarutbildningen.

Elevers egna erfarenheter av bilder och andra visuella uttryck borde få större utrymme i gymnasiets bildundervisning. Det skulle göra undervisningen mer relevant och stärka elevernas kritiska förmågor, anser forskaren och bildläraren Mari Hysing.

  1. Måste bjuda in till dialog

    Genom aktionsforskning observerade Mari Hysing ett 40-tal lektioner i fyra olika klasser och gjorde intervjuer med både elever och lärare. Eleverna konstaterade att det inte blir någon dialog om inte läraren bjuder in till en – så stark är lärarens maktposition. Men om dialogen kommer igång kan den bidra till att eleverna utvecklas till mer självständiga och kritiska medborgare

    – Det handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom, det handlar om ett samspel mellan lärare och elever.

  2. Ger mer motiverade elever

    När dialogerna kom igång i de undersökta klasserna skedde stora förändringar. Eleverna blev bättre på att ge och ta och att verkligen lyssna på varandra och på läraren. Och de blev mer motiverade. ”Det var helt fascinerande att se hur elever som inte brukade jobba så bra kom igång med sina arbetsuppgifter”, sa en lärare.

    – I dagens skoldebatt heter det ofta att eleverna fått för mycket inflytande på lärarens bekostnad, men det är illavarslande om pendeln slår för långt åt andra hållet.

  3. Eleverna utvecklar undervisningen

    Det handlar inte bara om att involvera elever i diskussioner, det handlar också om att ta tillvara elevernas egna erfarenheter och konsumtion av visuella uttryck. Som en lärare uttryckte det: ”Den där idén som eleven kom på, den hade jag inte ens tänkt på.” De 59 elever som Mari Hysing följde – och samarbetade med – bidrog med intryck från många olika världar.

    – Någon jobbade med scener från en tv-serie, en annan valde verk av konstnärer, en tredje använde gaming-bilder, en fjärde inspirerades av bokomslag.

  4. Faktorerna som försvårar dialogen

    Lärarna uttryckte att det kan vara svårt att hinna med fördjupade dialoger med eleverna med tanke på tidspressen – ämnes-planen är omfattande och de måste få in tillräckligt med underlag för betygssättning. Vid ett återbesök hos klasserna hade ett par av dem fortsatt med den dialog de hade haft under aktionsforskningen, de andra två kom aldrig riktigt igång.

    – Elevinflytande är ju en del av skolans värdegrund, men den kan hamna i skymundan. Jag menar att man kan hinna arbeta både med demokratiska arbetsformer och ämnets innehåll.

Mari Hysing

Mari Hysing har varit bildlärare både i grundskolan och på gymnasiet. Numera undervisar hon på bildlärarutbildningen på Högskolan Dalarna där hon nyligen försvarade sin avhandling ”Bilddidaktiska val som skapar utrymme för elevers agens – att utmana konstruktioner av kunskap och positioner i klassrummet”.

LÄS ÄVEN

Hon djupdyker i kaoset som kan möta nya bildlärare

Så får du elever att våga vara kreativa

Så utmanar hon bilden av Tiktok-släta kinder

Elever skriver in kvinnor i konsthistorien

Forskaren: Släpp tanken på bild som ett övningsämne