Slutreplik: ”No Excuses stärker eleverna”

Friskolans vd Caroline Willaume svarar på kritiken: ”No Excuses stärker eleverna”

”Det bästa botemedlet mot auktoritära krafter är kunskap. Och elevers individualitet och självbestämmande stärks i ett längre perspektiv genom att man rustar dem för framtiden. Barn är nämligen inte vuxna människor. De är inte experter i pedagogik och bör därför inte heller ha inflytande över vilka metoder som används i klassrummet˝, skriver Caroline Willaume, vd för Nordic International School i sin slutreplik.

I en replik kritiserar Ola Nenzelius min artikel om behovet av ett nytt regelverk för att tillåta No Excuses-modellen i Sverige. Han menar att modellens positiva påverkan saknar relevans om den inte sätts i relation till andra metoders effekter. Han uttrycker också oro för att modellens legalisering kan stå i konflikt med skolans demokratiska uppdrag.

”Måste jämföra”

Nenzelius har såklart rätt i att man måste jämföra modeller med varandra. Den forskning som jag beskrev gör just detta: den undersöker hur elever som går i No Excuses-skolor klarar sig jämfört med liknande elever i andra skolor. Resultaten visar tydligt positiva effekter, särskilt för elever med mer utmanande förutsättningar.

För det andra är Nenzelius påstående att mina förslag hotar skolans demokratiuppdrag milt sagt extremt. Elevinflytandet garanteras i skollagen sedan 1991. Ingen kan på allvar hävda att skolor innan dess inte kunde fullgöra demokratiuppdraget, bara för att elevers rätt till inflytande över deras verksamhet inte var lagstadgad.

”Elever inte experter”

Det bästa botemedlet mot auktoritära krafter är kunskap. Och elevers individualitet och självbestämmande stärks i ett längre perspektiv genom att man rustar dem för framtiden. Barn är nämligen inte vuxna människor. De är inte experter i pedagogik och bör därför inte heller ha inflytande över vilka metoder som används i klassrummet.

Botemedlet mot auktoritära krafter är kunskap

Tyvärr grundas mycket av kritiken mot No Excuses-modellen på missförstånd. Jag rekommenderar alla att själva besöka No Excuses-skolor för att förstå hur de påverkar barnens välmående. Jag har själv aldrig träffat så glada och nyfikna barn som i dessa skolor. De är väldigt positivt inställda till modellen och är tacksamma över att ha antagits till skolorna, som ger dem möjlighet att utveckla sin fulla potential.

”Nytt regelverk”

Det är därför glädjande att Liberalerna i dagarna tycks ha anslutit sig till Moderaternas linje, då man vill avskaffa både lagkravet på elevinflytande och förbudet mot obligatorisk skolklädsel. Men mer stöd behövs och allra helst från partier på andra sidan blockgränsen. Ett nytt, brett förankrat regelverk bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten att välja den för sina barn.

Caroline Willaume, vd för Nordic International School

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN:

Debatten om No excuses: ”Helgar ändamålen verkligen medlen?”

Friskolan: ”Låt oss använda No excuses fullt ut”

”No Excuses Sverige är en propagandakampanj”

Maria Wiman: Det här är ”no excuses” – för våra politiker

”No excuses – vem ska genomföra planen?”

”Hårdare tag och straff löser inte problemen”