Öppet brev till L: ”Ni hotar skolans demokratiska kärna”

”Skolan är den första plats där barn möter demokratin i praktiken”, skriver Katarina Falkeborn.

”När ni i Liberalerna säger att elevdemokratin gått för långt och att lärarens auktoritet måste ’återupprättas’ genom att inskränka elevernas inflytande, avslöjar ni en oroande syn på både elever och lärare”, skriver Katarina Falkeborn.

Jag delar er frustration över att begreppet elevdemokrati ibland urvattnats. Det har för många kommit att betyda att elever ska kunna påverka undervisningens innehåll, provformer eller bedömning – områden som självklart ska ledas av professionella lärare. Läraryrket är en akademisk profession, byggd på vetenskap, beprövad erfarenhet och en djup förståelse för styrdokumenten. Det är inte förhandlingsbart.

”Farligt resonemang”

Men att elever inte ska styra undervisningen betyder inte att de inte ska ha inflytande.

Det är en farlig och intellektuellt ohederlig sammanblandning.

Elevinflytande handlar inte om att elever ska ”tycka till” om hur många läxor de får. Det handlar om att de ska förstå hur beslut fattas, varför regler finns, och hur man argumenterar för sin ståndpunkt. De ska öva demokratins verktyg – inte för att styra lärarens jobb, utan för att en dag kunna ta ansvar som medborgare.

Och låt oss vara tydliga: demokrati handlar inte bara om rättigheter. Den handlar också om skyldigheter. Att delta, ta ansvar, visa respekt för andras åsikter och följa gemensamma beslut är en del av det eleverna behöver lära sig i skolan.

”Sår misstro”

Det är så vi fostrar medborgare som kan delta i ett demokratiskt samhälle på riktigt – inte bara ropa efter inflytande, utan förstå att inflytande förutsätter ansvar.

Skolan är den första plats där barn möter demokratin i praktiken. Att då tala om att minska elevinflytandet är att så misstro mot hela det demokratiska uppdraget. Ni tycks vilja skapa lydnad, inte delaktighet.

”Grunden för studiero”

En stark lärare behöver inte ett ministerbeslut för att bli respekterad. Auktoritet kommer ur kunskap, trygghet och relationer – inte ur maktmedel eller disciplinära åtgärder.

Det relationella ledarskapet är grunden för tillit och studiero. En lärare som ser sina elever, som lyssnar och är konsekvent, får en naturlig auktoritet som ingen förordning i världen kan skapa.

Ni säger att lärarna ska få ”ta tillbaka kontrollen”. Men det är inte kontroll som saknas i svensk skola. Det som saknas är förtroende för lärarkåren – och det kommer inte av fler regler uppifrån, utan av att staten står upp för läraryrkets professionalitet och låter oss göra vårt jobb.

Att elever får vara delaktiga i skolans vardag betyder inte att de ska bestämma. Det betyder att de ska förstå. En elev som upplever delaktighet visar större respekt för både läraren och undervisningen. När ni likställer elevinflytande med kaos visar ni att ni varken litar på elevernas mognad eller lärarnas ledarskap.

Om ni verkligen vill stärka lärare – ge oss tid

Om ni verkligen vill stärka lärarna – ge oss tid, resurser och förtroende att leda. Men låt bli att montera ner skolans demokratiska grund i processen. För en skola utan elevinflytande fostrar inte tänkande medborgare. Den fostrar lydiga undersåtar.

Och det, Liberalerna, är raka motsatsen till frihet. 

Med vänlig hälsning,

Katarina Falkeborn, lärare i svenska och samhällsorienterande ämnen

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN:

Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr

Efter kritiken – nu utreder även Östra Real elevenkäter

Skrotar elevenkäterna: ”Hemska saker om lärare”