”Har det blivit dags att återintroducera skamvrån?"
”Har det blivit dags att återintroducera skamvrån” undrar debattören Mathias Castejon.
Debatt Liberalerna vill att lärare ska få straffa elever, och samtidigt minska elevinflytandet.”Ordet elevinflytande ska raderas ur styrdokumenten, vilket inte bara är att gå tvärt emot rådande forskning och statens offentliga utredningar men också den sedan flera år tillbaka lagstadgade Barnkonventionen. Här behöver vi säga STOPP med precis så stora bokstäver”, skriver rektorn Mathias Castejon.
Det är ord och inga visdomar när skolministern ännu en gång väljer att bidra till skoldebatten genom att måla ett porträtt av svensk skola i svartvitt, med absolut zero shades of grey. Sist det begav sig fick vi alla förklarat för oss att det råder vilda västern i våra skolor och att det, precis som i alla bra västernsagor, pågår en kamp mellan de goda och de onda; mellan de laglösa och de försvarslösa.
Mathias Castejon
I skolministerns nytappning visade sig dock de klassiska antagonisterna, i form av svartklädda banditer som med sina revolvrar förlamar en hel stad, ha bytts ut mot elever med NPF som med sina ipads och stressbollar förlamar en hel klass. Rollen som ny sheriff i stan, som ska fördriva NPF-packet ur klassrummet så att de aldrig kommer tillbaka, valde skolministern att knipa själv.
”Oetiskt förslag”
Den som trodde att vi, i och med detta, fått bevittna den absoluta bottennivån i termer av människosyn hade nog inte räknat med skolministerns senaste utspel där nu även rollerna som stadens domare och bödel blivit tillsatta och, bägge två, landat på inga mindre än alla Sveriges lärare. Som om lärarna inte hade tillräckligt på sitt bord föreslås de nu även göras ansvariga för att driva det systematiska kränknings- och diskrimineringsarbetet, det vill säga arbetet med att systematiskt kränka och diskriminera elever.
Att förslaget skulle vara oetiskt och helt sakna vetenskaplig grund verkar inte bekymra Liberalernas partistyrelse vars nyfunna övertro till den egna expertisen endast verkar överträffas av deras misstro till såväl lärares som skolforskares expertis. Ändå känns det som att det var igår vi satt på pressträffar där fick ta del av resultaten från statens offentliga utredningar som att de vore det heliga fundament på vilket alla nya skolpolitiska beslut skulle byggas. Hur hamnade vi här?
Ipads och stressbollar förlamar en hel klass.
Tiden går fort när man ligger under riksdagsspärren.
Som om det inte vore nog finns det en del två till skolministerns utspel där det även föreslås att ordet elevinflytande ska raderas ur styrdokumenten, vilket inte bara är att gå tvärt emot rådande forskning och statens offentliga utredningar men också den sedan flera år tillbaka lagstadgade Barnkonventionen.
Här behöver vi säga STOPP med precis så stora bokstäver det bara går och göra det tydligt att det här inte är en riktning vi kommer att ställa oss bakom. För hur provocerande skolministerns senaste utspel än må vara och hur lågt vi än må tro oss ha sjunkit, finns det inga garantier för att vi heller denna gång faktiskt skulle ha nått botten. Och om vi inte har det, vilka förslag kan rimligtvis tänkas stå näst på tur i en skola där elever betraktas som förövare och bestraffning och förnedring blivit en del av vardagen? Har det blivit dags att återintroducera skamvrån eller kanske kamratuppfostran?
Mathias Castejon, rektor
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
”Vi behöver en skola som reagerar och agerar – innan det är för sent”