”Det går inte att förbjuda distraktioner i skolan”

Jesper Nilsson kritiserar Malmö stad – som spärrar sociala medier på skoldatorer efter skoltid.
Debatt ”Skolan kommer aldrig lyckas skapa studiemotiverade barn med god mental hälsa så länge man arbetar med piskan i stället för moroten”, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och musik – sedan Malmö stad beslutat sig för att spärra spel på skolans datorer – även efter skoldagens slut.
Malmö stad spärrar alla stora sociala medier och datorspelet Roblox på barnens datorer – även efter skoltid.
Detta kan man läsa i ett utskick till stadens alla vårdnadshavare med barn i grundskolan. Det är i linje med Liberalernas politik, så det förvånar mig inte att grundskolenämnden i Malmö under liberal ledning tar ett sådant beslut.
”Varför på barns fritid?"
En utredning har gjorts, skriver nämnden. Den hade man velat se! Jag är mycket frågande till varför förbudet skulle gälla på barns fritid också, om det är så att datorn används även i hemmet. Barn måste få äga rätt till sin egen fritid.
Dessutom är det så att barn som äger egna apparater även fortsättningsvis kan finnas på de digitala arenorna. Barn utan sådana medel får nöja sig med kommunens förbud.
Skolan kommer aldrig lyckas skapa studiemotiverade barn med god mental hälsa så länge man arbetar med piskan i stället för moroten.
”Mer revolt”
Att tjata sig hes med mantrat ”det är barnens kultur det är fel på” må vara härligt för den egna rättfärdighetens skull, men kommer aldrig stoppa barns kultur (även känt som framtidens kultur) och kommer framför allt bara leda till mer revolt mot vuxenvärlden, och mer mental ohälsa.
Barn måste få äga rätt till sin framtid
Vi begränsar våra barn – de kämpar emot. Detta är inget konstigt, men kontrollen över våra barn blir alltmer effektiv, med deras mentala ohälsa som priset som betalas.
I en begränsad fysisk livsvärld söker barn sig till internet för att leva. När vi drar åt snaran kring även denna ungdomskultur blir barnens handlingsutrymme oroväckande litet.
Jag föreställer mig att det inte är medier som är grunden till barns bristande studiero: tvärtom är det snarare våra alltmer kvävande och krävande institutioner som bär det ansvaret.
”Kan inte förbjudas”
I grund och botten är det väl bra att barnen inte distraheras av annat i undervisningen, men distraktioner kan inte förbjudas.
Är matten/svenskan/valfritt skolämne tillräckligt tråkig så är det roligare att stirra in i väggen än att fokusera, tänker jag. Färre krav, mer fritid och en relevant och aktuell skola behövs – inte ännu ett förbud! Detta förstod John Dewey för hundra år sedan och många andra innan honom (och efter för den delen).
Alternativet är att förbuden och begränsningarna leder till att alla barn anses ha koncentrationssvårigheter, när det egentligen inte är svårare än att vi människor inte är rustade för tråkiga och meningslösa sysslor. Och vad är det för samhälle vi lyckats skapa när barnen anses ha misslyckats med att leva i det?
Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och musik, adjunkt Malmö universitet
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN: