
Mordet utanför skolan påverkar fortfarande Gunilla Skogsmo och hennes kollegor Veronica Sivén Stenström, Beata-Jasmin Hussain och Jan Strömberg. Foto Emelie Otterbeck/Bildbyrån
I april sköts en elev till döds utanför en skola och förskola i Eskilstuna. Gunilla Skogsmo, ämneslärare på Rekarnegymnasiet och ordförande för Sveriges Lärare i Eskilstuna, befann sig på skolan när mordet skedde. Foto: Emelie Otterbeck/Bildbyrån
Gängvåldet
Varje dag ansluter tre unga till gängbrottsligheten. Nästan 2 000 unga är i riskzonen för att fångas upp av gängen, drygt 200 är 14 år eller yngre.
Det grova våldet har exploderat – och tagit sig in i skolan.
– Vår elev sköts ihjäl på skolparkeringen, säger läraren Gunilla Skogsmo.
Skjutningen den 6 april skakade om hela skolan.
– Det är klart att jag direkt minns allt från den där dagen så fort vi pratar om det nu, säger Gunilla Skogsmo.
Hon var själv inomhus i skolan och hörde inte skotten.
– Jag blev varse om att något hänt när en lärarkollega kom springande och ropade att vi skulle larma, säger Gunilla Skogsmo.
Ute på skolparkeringen låg den 18-årige eleven.
– Han hade blivit skjuten inför ögonen på lärare och elever som var i närheten. En lärare gjorde allt för att försöka stoppa blödningen tills ambulansen kom, säger Gunilla Skogsmo.
I det läget visste skolpersonalen att en elev blivit skjuten, men inte mer än så.
– Så vi började med att göra en inrymning ifall händelsen skulle vara skolrelaterad, säger Gunilla Skogsmo.
Hon reflekterar över vad det innebar att skjutningen inträffade på eftermiddagen sista dagen före påsklovet.
– Kanske hade det varit bra att kunna samla hela skolan dagen därpå, men nu hade ju ledigheten redan börjat. Jag bedömer ändå att alla som behövde det fick möjlighet att få hjälp snabbt, säger Gunilla Skogsmo.
En lärare gjorde allt för att försöka stoppa blödningen tills ambulansen kom.
Många elever var i kontakt med kuratorer, elevhälsan och sina mentorer de första dagarna på påsklovet.
– Det blev en spontan minnesplats för eleven utomhus och sedan skapades en bra plats inne på skolan där vi kunde minnas honom gemensamt, säger Gunilla Skogsmo.
Å ena sidan fanns medieuppgifterna att 18-åringen blivit dömd för ett vapenbrott och hade kopplingar till gängkriminalitet – å andra sidan pratade skolkamrater om en godhjärtat pojke som var klassens clown.
– Hans död påverkade väldigt många. Hans gamla klasskamrater skulle ta studenten några månader senare och det blev självklart en underlig tid för dem fram till avslutningen. Själv hade 18-åringen börjat om i en ny klass som fick hantera att deras nya kompis ryckts bort så här brutalt. Det var inte lätt för någon, säger Gunilla Skogsmo.
Mordet utanför skolan påverkar fortfarande Gunilla Skogsmo och hennes kollegor Veronica Sivén Stenström, Beata-Jasmin Hussain och Jan Strömberg. Foto Emelie Otterbeck/Bildbyrån
Under en tid fanns också oron för att något mer skulle hända – och trots att skjutningen inte hade något med Rekarnegymnasiet att göra pratades det om eventuella hämndaktioner.
– Då funderade alla på om något skulle kunna hända på skolan. Men med tiden lugnade det ner sig och vi kunde börja arbetet med att återta vardagen tillsammans, säger Gunilla Skogsmo.
Hon fortsätter:
– Jag hade själv inte 18-åringen som elev, men flera av mina närmaste kollegor undervisade honom i olika ämnen. Så det har kommit nära även på ett personligt plan.
I sin roll som lokal ordförande i Sveriges Lärare är hon lättad över att medlemmarna fått bra stöd av arbetsgivaren.
– Vi i facket hade en plan för hur vi skulle kunna försöka hjälpa till, men det behövdes inte. Allt har skötts väldigt bra och proffsigt och även nu, ganska lång tid efter händelsen, erbjuds de som behöver det stöd.
Mordet, som polisen beskriver som ”hänsynslöst och utfört med fara för tredje part”, är inte uppklarat.
På en förskola som ligger alldeles intill mordplatsen var barnen – de som polisen refererar till som ”tredje part” tillsammans med gymnasieelever och lärare – ute på gården vid skottlossningen.
– Vi hade tränat på inrymning en kort tid innan det hände. Det var ledsamt att vi fick nytta av övningen, säger förskolerektorn.
– Men barnen var så fina och skötte sig så bra och pedagogerna gjorde ett strålande arbete både då och tiden fram till nu, säger förskolans rektor.
Hen vill hålla förskolan anonym:
– Barnen är så små och vi vill inte att pratet liksom ska börja. Även om allt gått så bra det bara kan gå, så är vi inne i arbetet med att återta vardagen på förskolan också.
Före detta skolministern Lina Axelsson-Kihlblom (S) tillträdde som barn- och utbildningsdirektör i Eskilstuna i samband med skjutningen. Hon beskriver starten på det nya jobbet så här:
– Jag var tacksam för att jag hanterat kriser i andra kommuner i olika roller. Jag har arbetat mycket med frågan också som skolminister och fick bland annat tillsätta utredningen kring våldsdåd i skolan som nu är ute på remiss, säger hon.
Debatt En av utredarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Hök25 ”Vi i avtalsdelegationen litar inte på SKR:s intentioner.”
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet Har kontaktat över 100 skolor: ”Jag sökte allt – ofta svarade skolorna inte ens.”