
Vi Lärares granskning av skolmyndigheterna förra året.
Michael Tengberg, Agneta Gulz och Mona Holmqvist är 3 av de 55 nominerade namnen till nya rådet.
Skolverket
Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
55 forskare har nominerats, bland annat professorerna Agneta Gulz, Michael Tengberg och Mona Holmqvist.
Efter omfattande kritik för bland annat bristande vetenskapligt stöd i skolmyndigheternas råd och anvisningar kring till exempel digitalisering, differentierad undervisning/”elevers olika lärstilar” och läs- och skrivundervisning, beslutade regeringen för ungefär ett år sedan att Skolverket ska inrättas ett vetenskapligt råd.
Rådet ska, enligt regeringen, verka för att ”Skolverkets arbete vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”.
– Det vetenskapliga rådets betydelse avgörs av vilka som blir dess medlemmar. Om det blir en dominans av modell- och teoridrivna forskare lär det mesta fortsätta som tidigare, förklarade Agneta Gulz i vintras i en intervju med Vi Lärare.
Hon är professor kognitionsvetenskap med inriktning mot lärande och undervisning vid Lunds universitet och skarp kritiker av en hel del av de råd och anvisningar som skolmyndigheterna kommit med under senare år.
– Skolmyndigheterna skiljer inte på enskilda forskningsresultat och konsoliderad vetenskaplig kunskap som vuxit fram under åratal. Det publiceras forskningsstudier om allt möjligt. En del är bra, andra är det inte. Men att något framgår av en forskningsstudie är inte samma sak som att det är vetenskapligt belagt. En forskningsstudie är ett litet bidrag, en liten pusselbit. Resultaten behöver upprepas flera gånger och av olika oberoende forskargrupper, sade Agneta Gulz som i ett mejl till Vi Lärare skriver hon att hon inte vill kommentera sin nominering förrän rådet är tillsatt.
En annan nominerad är Mona Holmqvist, professor i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet, som för ungefär ett år sedan i en intervju med Vi Lärare berättade att en betydligt större andel av de danska grundskoleeleverna än de svenska får stöd i särskilda undervisningsgrupper eller motsvarande.
– En av tankarna bakom (den svenska, reds anm) inkluderingen är att den är socialt bra för eleverna, skapar en större förståelse mellan olika grupper och gör det lättare för eleverna att utvecklas. Det är en god tanke. Men när man ser att resultaten inte blir de förväntade tycker jag att det är dags att tänka om, sade hon.
En tredje nominerad är Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, som i vintras larmade om att de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk riskerar att försämra barns läskunskaper.
De svenska lärosätena har tillsammans nominerat 55 kandidater till Skolverkets vetenskapliga råd som ska bestå av tio ledamöter samt verkets generaldirektör.
Enligt vad verket skriver i ett mejl till Vi Lärare arbetar en nomineringsgrupp under ledning av generaldirektören Joakim Malmström ”tillsammans med ett sekretariat inom verket med att bereda och ta fram en väl avvägd sammansättning av ledamöter till rådet”.
Det är enbart namnen på nomineringslistan (se lista här nedan) som kan utses.
Beslut väntas fattas under oktober månad.
Gunn Nyberg, Professor, Malmö universitet
Agneta Gulz, Professor, Lunds universitet
Alastair Henry, Professor, Lunds universitet
Jonas Granfeldt, Professor, Lunds universitet
Mona Holmqvist, Professor, Lunds universitet
Linda Petersson-Bloom, Doktober, Högskolan Kristianstad
Per Davidson, Doktor, Högskolan Kristianstad
Petra Magnusson, Docent, Högskolan Kristianstad
Pernilla Nilsson, Professor, Högskolan i Halmstad
Göran Gerdin, Docent, Linnéuniversitetet
Hanna Palmér, Professor, Linnéuniversitetet
Marie Källkvist, Professor, Linnéuniversitetet
Anna-Lena Ekdahl, Doktor, Jönköping University
Lilly Augustine, Docent, Jönköping University
Martin Hugo, Docent, Jönköping University
Angelika Kullberg, Professor, Göteborgs universitet
Ola Helenius, Professor, Göteborgs universitet
Olle Widhe, Professor, Göteborgs universitet
Tarja Karlsson Häikiö, Professor, Göteborgs universitet
Andreas Ryve Lund, Professor, Mälardalens universitet
Emmie Wahlström, Doktor, Mälardalens universitet
Eva Hultin, Professor, Mälardalens universitet
Karin Schölin Bywall, Docent, Mälardalens universitet
Niclas Månsson, Professor, Södertörns högskola
Anne-Li Lindgren, Professor, Stockholms universitet
Christina Hedman, Professor, Stockholms universitet
Jon Nyhlén, Docent, Stockholms universitet
Jonas Vlachos, Professor, Stockholms universitet
Torkel Klingberg, Professor, Karolinska Institutet
Fredrik Lindstrand, Professor, Konstfack
Karl Asp, Doktor, Kungliga Musikhögskolan
Arnold Pears , Professor, Kungliga Tekniska Högskolan
Andreas Bergh, Professor, Örebro universitet
Anna Teledahl, Doktor, Örebro universitet
Cecilia Arensmeier, Docent, Örebro universitet
Henric Bagerius, Docent, Örebro universitet
Jorryt van Bommel, Professor, Karlstads universitet
Martin Stolare, Professor, Karlstads universitet
Michael Tengberg, Professor, Karlstads universitet
Valerie Margrain, Professor, Karlstads universitet
Boglárka Straszer, Professor, Högskolan Dalarna
Anders Persson, Docent, Högskolan Dalarna
Tarja Alatalo, Professor, Högskolan Dalarna
Natalia Ganuza, Professor, Uppsala universitet
Helen Melander Bowden, Professor, Uppsala universitet
Thomas Nygren, Professor, Uppsala universitet
Urban Eriksson, Professor, Uppsala universitet
Helena Johansson, Docent, Mittuniversitetet
Lena Ivarsson, Docent, Mittuniversitetet
Anders D Olofsson, Professor, Umeå universitet
Christina Ottander, Professor, Umeå universitet
Helene Ärlestig, Professor, Umeå universitet
Josef Fahlén, Professor, Umeå universitet
Sara Cervantes, Doktor, Luleå tekniska universitet
Ulrika Bergmark, Professor, Luleå tekniska universitet
Samtidigt som regeringen berättade att det ska tillsättas ett vetenskapligt råd aviserade man att Skolverket även ska få en överdirektör med uppgift att bestå generaldirektören i arbetet med ”att utveckla och styra myndigheten”.
När ansökningstiden gick ut vid årsskiftet hade 34 personer sökt tjänsten, varav flera med bakgrund som lärare, enligt ansökningshandlingarna som Vi Lärare har läst.
Bland de sökande finns det ett även ett antal rektorer och skolchefer, kommunalråd, ledande företrädare för universitets- och högskolevärlden, chefer inom civila och militära myndigheter och en före detta skolminister – Lina Axelsson-Kihlblom (S) som idag är chef för Eskilstuna kommuns barn- och utbildningsförvaltningen.
Vi Lärares granskning av skolmyndigheterna förra året.
Flera av de sökande arbetar – eller har arbetat – inom Skolverket eller andra centrala skolmyndigheter, ofta på ledande positioner.
Sedan ansökningstiden gick ut har åtminstone ett par av dem fått nya arbeten på annat håll.
Enligt företrädare för utbildningsdepartementet är det inte bestämt när regeringen utser en ny överdirektör.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.
Arbetsmiljö Vi Lärares artikel om ett kaosartat schema får flera läsare att reagera.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.