
Åtgärdsprogrammen är flest i årskurs nio. De planar ut mellan årskurs 3 och 4 och djupdyker i sjunde klass. Källa: Skolverket "Särskilt stöd i grundskolan"
Hoten mot lärarna
Behöver du som lärare bättre verktyg och stöd för att arbeta med elever i behov av särskilt stöd? Helene Fägerblad är en av SPSM:s rådgivare som ger stöd ute på skolorna.
– När det gäller yngre elever får vi ofta frågor om utåtagerande beteende, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Caroline ströps av elev: ”Kände att snart slutar jag andas”
Hon startar upprop mot lärarvåldet
Läraren har i flera artiklar belyst hoten och våldet mot lärare efter att skyddsombudet och läraren Caroline Andersson gick ut och berättade hur en ung elev hade tagit stryptag på henne under pågående lektion.
Den 1 juli 2014 ändrades skollagen när det gäller särskilt stöd i grundskolan.
Många lärare har efter lagändringen vittnat om att det har blivit svårare att få adekvat stöd till eleverna och att problemen landat i lärarnas knä.
Tanken med den nya lagen var att det skulle bli tydligare att särskilt stöd, till skillnad från extra anpassningar, handlade om insatser av en mer ingripande karaktär. De skulle normalt sett inte vara möjliga att genomföra i den ordinarie undervisningen. Extra anpassningar skulle däremot kunna genomföras direkt i klassrummet. Elever med mindre stödbehov skulle få snabbare hjälp och lärare skulle slippa omfattande dokumentation.
Efter att lagen infördes har det blivit betydligt färre elever som får åtgärdsprogram.
Men gränsdragningarna är inte alltid så lätta och alla skolor har inte bra rutiner för hur man ska agera om en elev är hotfull eller våldsam.
– Skolverkets senaste rapport visar att åtgärdsprogrammen ökar från årskurs ett till årskurs sex. Sedan blir det ett kraftigt tapp mellan årskurs sex och sju och sedan ökar åtgärdsprogrammen igen till årskurs nio då det är flest elever som får åtgärdsprogram. Vi kan se att det är något som sker mellan varje stadieövergång, säger Helene Fägerblad, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
Åtgärdsprogrammen är flest i årskurs nio. De planar ut mellan årskurs 3 och 4 och djupdyker i sjunde klass. Källa: Skolverket "Särskilt stöd i grundskolan"
Att en elev ska placeras i särskild undervisningsgrupp får bara rektorn besluta om. I årskurs nio är det flest elever, 2,9 procent, som placeras i en sådan grupp.
Yngre elever med utåtagerande beteende blir i högre grad kvar i sitt ordinarie klassrum vilket kan vara tufft att hantera som ensam lärare med många elever.
Helene Fägerblad säger att hon märkt att när SPSM får förfrågningar från skolor om specialpedagogiskt stöd i de yngre åldrarna i både låg- och mellanstadiet handlar det ofta om utåtagerande elever. När det gäller eleverna på högstadiet och gymnasiet handlar det i stället mer om skolpedagogiska frågor.
Sätts de särskilda stöden in för sent?
– Ja kanske, men det vi ofta pratar om när hot- och våldssituationer kommer upp är vad man hade kunnat göra för att förebygga. Det är viktigt att prata med alla inblandade parter för att kunna bygga upp rutiner för att undvika att något liknande inte händer igen, säger Helene Fägerblad.
Hur kan skolor få hjälp av er på SPSM?
– Skolorna kan söka specialpedagogiskt stöd från oss så kontaktar vi skolorna, men det stödet behöver rektorn skriva under vid ansökan. Sedan har vi också en massa stödmaterial som lärare eller rektorer kan ta del av själva, säger hon.
Det finns studiepaket som är konkreta och går in på hur man kan agera och förhålla sig i specifika situationer ifall en elev agerar på ett visst sätt.
Helene Fägerblad poängterar att det är viktigt att tillsammans diskutera på skolorna hur man ska förhålla sig, skapa rutiner och agera på just sin skola.
– Det kommer att hända vissa saker ändå men har man en bra systematik och organisation kring det så händer det förhoppningsvis färre gånger. Vill man jobba vidare på skolan efter händelsen kan man söka stöd hos oss, säger hon.
• Ett åtgärdsprogram hade 5,8 procent av eleverna i grundskolan. Det är drygt 63 900 elever.
• Enskild undervisning fick 1,0 procent av eleverna i grundskolan. Det innebär drygt 9 600 elever.
• Särskild undervisningsgrupp gick 1,2 procent av eleverna i grundskolan. Det motsvarar 13 400 elever.
• Anpassad studiegång hade 1,2 procent av eleverna i grundskolan.
• Åtgärdsprogram och olika typer av stöd är vanligare bland pojkar än flickor. Det skiljer 3,1 procentenheter mellan flickor och pojkar när det gäller åtgärdsprogram. Andelen pojkar som har åtgärdsprogram är 7,3 procent och flickor 4,2 procent.
• Skillnaderna är stor mellan kommunerna när det gäller hur stor andel av alla elever som omfattas av ett åtgärdsprogram. Andelen varierar mellan 0 och 20 procent.
Källa: Skolverket ”Särskilt stöd i grundskolan 2021-2022”
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.