Fredrik Sandström, Maria Wiman och Filippa Mannerheim i samtalet kring regeringens skolpolitik. Foto: Jeffrey MacIntosh
Till startsidan
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Skolpolitik
Vi Lärare granskar regeringens nya skolpolitik – och låter lärarprofilerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim sätta betyg på förslagen.
Du kan lyssna både på intervjun med skolminister Lotta Edholm (L) och samtalet med de tre skolprofilerna – där poddar finns.
Skolminister Lotta Edholm (L) vill se fysiska böcker, penna och papper och ordning och reda i skolan. Samtidigt ska både betyg och skolpeng bli rättvisa.
Det framgår i Vi Lärares granskning av regeringens skolpolitik.
Men intervjun med skolministern finns även att lyssna på där poddar finns – precis som samtalet med de tre lärarprofilerna.
En fråga är om lärarna saknar kunskap om hur elever lär sig att läsa och skriva.
– Man vet att man lär sig bättre när man antecknar för hand i förhållande till att anteckna på en dator till exempel. Och jag menar ju att den kunskapen måste ju få genomslag också i klassrummen, säger Lotta Edholm i Vi Lärares intervju.
Fredrik Sandström, Maria Wiman och Filippa Mannerheim i samtalet kring regeringens skolpolitik. Foto: Jeffrey MacIntosh
Svenskläraren Fredrik Sandström menar att hon har en poäng.
– Man har glömt bort det här hantverket. Vad det innebär att kunna skriva, säger han i samtalet med Filippa Mannerheim och Maria Wiman.
– Det kanske var skitdumt att ta in Ipads till alla barn plötsligt från ingenstans och samtidigt: vi kan inte bara plocka bort det heller, säger Maria Wiman.
Filippa Mannerheim drömmer om en helt analog skola.
– Skriftspråket har blivit ett hinder för lärandet. Att läsa sig till lärande. Det är ju där vi måste hamna i alla ämnen. Tillbaka till boken, säger hon.
Samtalet handlar även om dokumentationshets, det orättvisa betygssystemet och om det verkligen är mer befogenheter som lärarna behöver.
Vilket betyg de tre lärarna ger regeringens skolpolitik? Det får du höra i samtalet.
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”