”Det man ofta sparar in på först är stöd- och kringpersonal, vilket ökar lärarnas arbetsbörda”, säger Margareta Lindström, ordförande för Sveriges Lärare i Sundsvall.
Till startsidan
Sammanlagt betalade kommunerna över 216 miljoner kronor i ”straffavgift” under 2024, visar Vi Lärares enkät.
Skolfinansiering
Mer än var fjärde kommun tvingades i fjol betala ersättning till friskoleföretag på grund av underskott i den egna skolverksamheten.
I Sundsvall diskuteras plombering av klassrum som ett sätt att minska straffavgiften.
Vi Lärare har frågat Sveriges 290 kommuner om de under 2024 betalade ut ekonomisk kompensation till privata skolor och förskolor på grund av underskott i den egna förskole- och skolverksamheten under 2023.
Samtliga kommuner utom Finspång, Kinda och Älvsbyn har valt att besvara vår fråga.
78 svarade ja, det vill säga 27 procent. Tillsammans betalade de enligt egna uppgifter ut 216 411 600 kronor, vilket är ungefär lika mycket som det kostar att ha 320 lärare anställda i ett år (lön, arbetsgivaravgift, försäkringar etc).
Några få kommuner uppgav att det i summan även ingår ersättningar för tidigare år.
I en del fall har det betalats ut ersättning till ”spökskolor”, det vill säga skolor som inte längre finns.
Se hur mycket alla kommunerna betalat i tabellen längre ner på sidan.
Den så kallade likabehandlingsprincipen innebär att ”skolpengen” per elev ska vara densamma för privata och kommunala skolhuvudmän.
Om till exempel en kommuns grundskoleverksamhet går med underskott i förhållande till budget, kanske efter att ett antal elever har lämnat den kommunala skolan till förmån för en nyöppnad privat skola, ökar genomsnittskostnaden per elev i den kommunala skolverksamheten. Kommunen måste då höja bidragen till de enskilda huvudmännen.
Sundsvall var i fjol den kommun i Sverige som betalade högst ”straffavgift” till privata skolföretag, sammanlagt drygt 32 miljoner kronor.
Dagarna före jul överförde kommunen 6 721 017 kronor till Internationella engelska skolan (IES) och 2 638 842 kronor till före detta Thoréngruppen, för att bara lämna några exempel.
Olle Åkerlund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Sundsvall, beskriver det nuvarande ersättningssystemet som ”sjukt”.
– Att friskolor får extra ersättning – utöver den ordinarie skolpengen – för att kommunala skolor går med underskott efter att elever exempelvis bytt till friskolor tycker jag som socialdemokrat inte är rimligt. Nuvarande friskolesystem drabbar hela skolsystemet negativt.
”Det man ofta sparar in på först är stöd- och kringpersonal, vilket ökar lärarnas arbetsbörda”, säger Margareta Lindström, ordförande för Sveriges Lärare i Sundsvall.
Margareta Lindström, ordförande för Sveriges Lärare i Sundsvall, är kritisk till att kommuner behöver betala ”straffavgift” till friskolor.
– Samtidigt kan jag förstå upplägget att elevpengen ska vara lika för alla barn, att kommunala skolor inte ska få mer pengar än friskolor. Men det som man ofta glömmer bort när man tänker så är orsaken till att de kommunala skolorna har överskridit sina budgetar.
Som är?
– Ofta att barn och elever under året har bytt till en friskola samtidigt som den kommunala skolans kostnader för lokaler, personal och liknande inte har förändrats.
Varför kan inte den kommunala skolan minska sina kostnader?
– Det är i allmänhet inte en hel klass eller grupp som samtidigt byter skola vilket gör att det tar tid att minska på kostnaderna. Dessutom har en del elever större behov än andra och då krävs det mer resurser.
Hur drabbar det lärarna i de kommunala skolorna?
– Det som man ofta sparar in på först är stöd- och kringpersonal, vilket ökar lärarnas arbetsbörda. I en del fall har man även skrotat tvålärarsystem. Många lärare har i dag en mycket tuff arbetsmiljö.
– För att snabbare kunna minska kommunala skolors lokalkostnader – efter att elever bytt skola – diskuteras det att plombera vissa klassrum och andra utrymmen som då inte längre får användas.
Det skulle minska (den kommunala) skolans hyra till kommunen precis som eventuella underskott.
– Men det är lokaler som ofta behövs, exempelvis för att ge barn med särskilda behov möjlighet att arbeta avskilt tillsammans med lärare.
LÄS MER:
Älskad och hatad – därför strider de om skolpengen
Friskolorna inför utredning om skolpengen: ”Är oroliga”
Facket om ändrad skolpeng för friskolor: ”Äntligen fattar de”
Kornhall: Det är ett av de största fallen framåt i svensk skolpolitik
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.