
Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund. Foto: Filippa Lung
Academedias vd Marcus Strömberg ser inte marknadsskolan som orsak: ”Familjernas växande krav är en samhällstrend”, sa han under Sveriges Lärares panelsamtal. Foto: Filippa Ljung
Skolfinansiering
Det är vinst- och marknadsskolan som gör att lärare utsetts för orimliga krav från elever och vårdnadshavare, skriver Sveriges Lärare i en ny rapport.
Helt fel, replikerar Marcus Strömberg, vd för Academedia:
– Familjernas växande krav är en samhällstrend, vi har gett elever och föräldrar för mycket inflytande på skolans bekostnad.
I den nya rapporten, ”Den skadliga konkurrensen”, har förbundet fått enkätsvar från cirka tusen lärare i kommunala, vinstdrivande och idéburna skolor. Man ser allvarliga effekter av ”kundtänkandet”, som betygsinflation och orimliga krav på specialanpassningar.
Svaren visar att vinstdrivande skolor är mer ”kundorienterade” än kommunala och idéburna. I skolor som ska gå med vinst är det vanligare att skolledningen försöker påverka lärarnas undervisning och betygsättning. Men ”marknadsanpassningens avarter finns överallt och slår brett”, skriver förbundet som anordnade ett par panelsamtal i samband med presentationen av rapporten.
Marcus Strömberg på Academedia höll med om att avarter måste bort, men att de inte hade någon koppling till förekomsten av vinstdrivande skolor.
– Vissa föräldrar anser sig vara kungar, här måste våra lärare få mer stöd. Det har hänt att vi på Academedia har anlitat jurister som får ta sig an krävande föräldrar.
Han tycker inte att det är fel att tala om ”kunder”.
– Det handlar om valfrihet och den fanns inte före friskolereformen. Jag tycker att aktiebolagsformen är en bra driftsform, den tar tillvara lärarnas drivkraft och gynnar den pedagogiska mångfalden. Men självfallet måste vi motverka avigsidorna.
Mothugget från förbundsordföranden Johanna Jaara Åstrand kom omedelbart:
– Du förminskar och förvanskar problemet. Så länge vi har vinstdrivande skolor så spelar det ingen roll hur mycket vi skruvar på detaljer, det är systemet som måste ändras.
Hon fick medhåll av Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund:
– Vi vill ha bort vinstutdelning i skolsystemet. Aktiebolag är bra inom andra områden, aktiebolag kan driva både utveckling och innovation. Men i skolan passar de inte, eleven är inte en kund, eleven är en medproducent.
Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund. Foto: Filippa Lung
Rapporten visar att en stor majoritet av lärarna i alla tre skoltyperna svarar att ”vårdnadshavare kräver saker som inte är lärarnas ansvar”. Men allra vanligast är det, kanske något överraskande, på idéburna skolor.
Håkan Wiclander såg ett par förklaringar till detta:
– Våra skolor är ofta rätt små vilket gör att vårdnadshavare får nära kontakt med personalen. Och vi har en ovanligt hög andel högutbildade föräldrar, som ju ofta är bra på att ställa krav.
Samtidigt som han medger att kraven på lärarna är problematiska, tröstar han sig med att lärarna i de idéburna skolorna får störst stöd av sina skolledningar i kontakten med vårdnadshavare, enligt enkätsvaren.
Håkan Wiclander beklagar att andelen idéburna skolor minskat kraftigt sedan 1990-talet, men han uppskattar det tydliga skifte som skett på senare år i attityden till vinstdrivande skolor:
– Det här samtalet hade vi inte haft för tio år sedan.
Sara Wettergren, Josefin Malmqvist, Åsa Westlund, Håkan Wislander, David Lindberg, Marcus Strömberg och Marianne Dovemark under Sveriges Lärares panelsamtal. Foto: Filippa Ljung.
Skolkommunalrådet (L) Sara Wettergren från Malmö, som vill se vinstbegränsningar men inte vinstförbud, betonade att de i kommunen aldrig använder begreppet ”kunder” för vårdnadshavare och elever. Hon upprörs över de orimliga kraven på lärarna:
– Här måste vi huvudmän och nämndpolitiker också reagera och ge lärarna vårt fulla stöd.
Är möjligheten att ta ut vinst ett problem i svensk skola? Den frågan stod i centrum för den andra panelen bestående av politiker. Svaret från socialdemokraten Åsa Westlund, vice ordförande i utbildningsutskottet:
– Svensk skola har många problem som måste åtgärdas, men först måste grundproblemet bort och det är vinstjakten!
Svaren från de två regeringspartierna Moderaterna och Liberalerna skilde sig åt.
Josefin Malmqvist, ledamot i utbildningsutskottet och Moderatkvinnornas ordförande:
– Det är fantastiskt med konkurrens och jag ser inga problem med att skolor tar ut vinst. Problemet är att vi har skolor som inte håller måttet, både friskolor och andra skolor.
Skolministerns statssekreterare David Lindberg (L) inledde med att säga att han höll med om mycket i rapporten från Sveriges Lärare. Och på moderatorns fråga om vinster svarade han:
– Vinstmekanismen oroar mig också. Det ska inte vara möjligt att ta ut vinst utan att upprätthålla högsta kvalitet.
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.