Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund. Foto: Filippa Lung
Till startsidan
Academedias vd Marcus Strömberg ser inte marknadsskolan som orsak: ”Familjernas växande krav är en samhällstrend”, sa han under Sveriges Lärares panelsamtal. Foto: Filippa Ljung
Skolfinansiering
Det är vinst- och marknadsskolan som gör att lärare utsetts för orimliga krav från elever och vårdnadshavare, skriver Sveriges Lärare i en ny rapport.
Helt fel, replikerar Marcus Strömberg, vd för Academedia:
– Familjernas växande krav är en samhällstrend, vi har gett elever och föräldrar för mycket inflytande på skolans bekostnad.
I den nya rapporten, ”Den skadliga konkurrensen”, har förbundet fått enkätsvar från cirka tusen lärare i kommunala, vinstdrivande och idéburna skolor. Man ser allvarliga effekter av ”kundtänkandet”, som betygsinflation och orimliga krav på specialanpassningar.
Svaren visar att vinstdrivande skolor är mer ”kundorienterade” än kommunala och idéburna. I skolor som ska gå med vinst är det vanligare att skolledningen försöker påverka lärarnas undervisning och betygsättning. Men ”marknadsanpassningens avarter finns överallt och slår brett”, skriver förbundet som anordnade ett par panelsamtal i samband med presentationen av rapporten.
Marcus Strömberg på Academedia höll med om att avarter måste bort, men att de inte hade någon koppling till förekomsten av vinstdrivande skolor.
– Vissa föräldrar anser sig vara kungar, här måste våra lärare få mer stöd. Det har hänt att vi på Academedia har anlitat jurister som får ta sig an krävande föräldrar.
Han tycker inte att det är fel att tala om ”kunder”.
– Det handlar om valfrihet och den fanns inte före friskolereformen. Jag tycker att aktiebolagsformen är en bra driftsform, den tar tillvara lärarnas drivkraft och gynnar den pedagogiska mångfalden. Men självfallet måste vi motverka avigsidorna.
Mothugget från förbundsordföranden Johanna Jaara Åstrand kom omedelbart:
– Du förminskar och förvanskar problemet. Så länge vi har vinstdrivande skolor så spelar det ingen roll hur mycket vi skruvar på detaljer, det är systemet som måste ändras.
Hon fick medhåll av Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund:
– Vi vill ha bort vinstutdelning i skolsystemet. Aktiebolag är bra inom andra områden, aktiebolag kan driva både utveckling och innovation. Men i skolan passar de inte, eleven är inte en kund, eleven är en medproducent.
Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund. Foto: Filippa Lung
Rapporten visar att en stor majoritet av lärarna i alla tre skoltyperna svarar att ”vårdnadshavare kräver saker som inte är lärarnas ansvar”. Men allra vanligast är det, kanske något överraskande, på idéburna skolor.
Håkan Wiclander såg ett par förklaringar till detta:
– Våra skolor är ofta rätt små vilket gör att vårdnadshavare får nära kontakt med personalen. Och vi har en ovanligt hög andel högutbildade föräldrar, som ju ofta är bra på att ställa krav.
Samtidigt som han medger att kraven på lärarna är problematiska, tröstar han sig med att lärarna i de idéburna skolorna får störst stöd av sina skolledningar i kontakten med vårdnadshavare, enligt enkätsvaren.
Håkan Wiclander beklagar att andelen idéburna skolor minskat kraftigt sedan 1990-talet, men han uppskattar det tydliga skifte som skett på senare år i attityden till vinstdrivande skolor:
– Det här samtalet hade vi inte haft för tio år sedan.
Sara Wettergren, Josefin Malmqvist, Åsa Westlund, Håkan Wislander, David Lindberg, Marcus Strömberg och Marianne Dovemark under Sveriges Lärares panelsamtal. Foto: Filippa Ljung.
Skolkommunalrådet (L) Sara Wettergren från Malmö, som vill se vinstbegränsningar men inte vinstförbud, betonade att de i kommunen aldrig använder begreppet ”kunder” för vårdnadshavare och elever. Hon upprörs över de orimliga kraven på lärarna:
– Här måste vi huvudmän och nämndpolitiker också reagera och ge lärarna vårt fulla stöd.
Är möjligheten att ta ut vinst ett problem i svensk skola? Den frågan stod i centrum för den andra panelen bestående av politiker. Svaret från socialdemokraten Åsa Westlund, vice ordförande i utbildningsutskottet:
– Svensk skola har många problem som måste åtgärdas, men först måste grundproblemet bort och det är vinstjakten!
Svaren från de två regeringspartierna Moderaterna och Liberalerna skilde sig åt.
Josefin Malmqvist, ledamot i utbildningsutskottet och Moderatkvinnornas ordförande:
– Det är fantastiskt med konkurrens och jag ser inga problem med att skolor tar ut vinst. Problemet är att vi har skolor som inte håller måttet, både friskolor och andra skolor.
Skolministerns statssekreterare David Lindberg (L) inledde med att säga att han höll med om mycket i rapporten från Sveriges Lärare. Och på moderatorns fråga om vinster svarade han:
– Vinstmekanismen oroar mig också. Det ska inte vara möjligt att ta ut vinst utan att upprätthålla högsta kvalitet.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Lärarbrist Mer pengar och lägre lånedel under studierna – lärarstudenterna vill se tarifflöner.
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Arbetsmiljö Skyddsombudet som larmade: ”Jag kunde inte sova på natten.”
Arbetsmiljö Skyddsombudsstoppen: Hot, våld och dåligt klimat.
Arbetsmiljö Huvudskyddsombudet: ”När ord inte hjälper får vi ta fram lagarna”.