
Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund. Foto: Filippa Lung
Academedias vd Marcus Strömberg ser inte marknadsskolan som orsak: ”Familjernas växande krav är en samhällstrend”, sa han under Sveriges Lärares panelsamtal. Foto: Filippa Ljung
Skolfinansiering
Det är vinst- och marknadsskolan som gör att lärare utsetts för orimliga krav från elever och vårdnadshavare, skriver Sveriges Lärare i en ny rapport.
Helt fel, replikerar Marcus Strömberg, vd för Academedia:
– Familjernas växande krav är en samhällstrend, vi har gett elever och föräldrar för mycket inflytande på skolans bekostnad.
I den nya rapporten, ”Den skadliga konkurrensen”, har förbundet fått enkätsvar från cirka tusen lärare i kommunala, vinstdrivande och idéburna skolor. Man ser allvarliga effekter av ”kundtänkandet”, som betygsinflation och orimliga krav på specialanpassningar.
Svaren visar att vinstdrivande skolor är mer ”kundorienterade” än kommunala och idéburna. I skolor som ska gå med vinst är det vanligare att skolledningen försöker påverka lärarnas undervisning och betygsättning. Men ”marknadsanpassningens avarter finns överallt och slår brett”, skriver förbundet som anordnade ett par panelsamtal i samband med presentationen av rapporten.
Marcus Strömberg på Academedia höll med om att avarter måste bort, men att de inte hade någon koppling till förekomsten av vinstdrivande skolor.
– Vissa föräldrar anser sig vara kungar, här måste våra lärare få mer stöd. Det har hänt att vi på Academedia har anlitat jurister som får ta sig an krävande föräldrar.
Han tycker inte att det är fel att tala om ”kunder”.
– Det handlar om valfrihet och den fanns inte före friskolereformen. Jag tycker att aktiebolagsformen är en bra driftsform, den tar tillvara lärarnas drivkraft och gynnar den pedagogiska mångfalden. Men självfallet måste vi motverka avigsidorna.
Mothugget från förbundsordföranden Johanna Jaara Åstrand kom omedelbart:
– Du förminskar och förvanskar problemet. Så länge vi har vinstdrivande skolor så spelar det ingen roll hur mycket vi skruvar på detaljer, det är systemet som måste ändras.
Hon fick medhåll av Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund:
– Vi vill ha bort vinstutdelning i skolsystemet. Aktiebolag är bra inom andra områden, aktiebolag kan driva både utveckling och innovation. Men i skolan passar de inte, eleven är inte en kund, eleven är en medproducent.
Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund. Foto: Filippa Lung
Rapporten visar att en stor majoritet av lärarna i alla tre skoltyperna svarar att ”vårdnadshavare kräver saker som inte är lärarnas ansvar”. Men allra vanligast är det, kanske något överraskande, på idéburna skolor.
Håkan Wiclander såg ett par förklaringar till detta:
– Våra skolor är ofta rätt små vilket gör att vårdnadshavare får nära kontakt med personalen. Och vi har en ovanligt hög andel högutbildade föräldrar, som ju ofta är bra på att ställa krav.
Samtidigt som han medger att kraven på lärarna är problematiska, tröstar han sig med att lärarna i de idéburna skolorna får störst stöd av sina skolledningar i kontakten med vårdnadshavare, enligt enkätsvaren.
Håkan Wiclander beklagar att andelen idéburna skolor minskat kraftigt sedan 1990-talet, men han uppskattar det tydliga skifte som skett på senare år i attityden till vinstdrivande skolor:
– Det här samtalet hade vi inte haft för tio år sedan.
Sara Wettergren, Josefin Malmqvist, Åsa Westlund, Håkan Wislander, David Lindberg, Marcus Strömberg och Marianne Dovemark under Sveriges Lärares panelsamtal. Foto: Filippa Ljung.
Skolkommunalrådet (L) Sara Wettergren från Malmö, som vill se vinstbegränsningar men inte vinstförbud, betonade att de i kommunen aldrig använder begreppet ”kunder” för vårdnadshavare och elever. Hon upprörs över de orimliga kraven på lärarna:
– Här måste vi huvudmän och nämndpolitiker också reagera och ge lärarna vårt fulla stöd.
Är möjligheten att ta ut vinst ett problem i svensk skola? Den frågan stod i centrum för den andra panelen bestående av politiker. Svaret från socialdemokraten Åsa Westlund, vice ordförande i utbildningsutskottet:
– Svensk skola har många problem som måste åtgärdas, men först måste grundproblemet bort och det är vinstjakten!
Svaren från de två regeringspartierna Moderaterna och Liberalerna skilde sig åt.
Josefin Malmqvist, ledamot i utbildningsutskottet och Moderatkvinnornas ordförande:
– Det är fantastiskt med konkurrens och jag ser inga problem med att skolor tar ut vinst. Problemet är att vi har skolor som inte håller måttet, både friskolor och andra skolor.
Skolministerns statssekreterare David Lindberg (L) inledde med att säga att han höll med om mycket i rapporten från Sveriges Lärare. Och på moderatorns fråga om vinster svarade han:
– Vinstmekanismen oroar mig också. Det ska inte vara möjligt att ta ut vinst utan att upprätthålla högsta kvalitet.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.