Så ska Stockholms hotell- och restaurangskola lösa undervisningen på distans

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Yrkesutbildningar får svårt att lära eleverna alla praktiska delar av utbildningen när skolorna nu stängt. På Stockholms hotell- och restaurangskola ligger fokus på att hitta lösningar för eleverna i årskurs 3.

https://youtu.be/U9W0TSzv4j8

Hela förmiddagen har lärarna haft planeringsdag och suttit och lärt sig hur de ska kommunicera digitalt med chattverktyg som exempelvis Teams och Zoom. De har också skapat gruppmeddelanden på ett rättssäkert sätt och arbetat med annat matnyttigt som de kan behöva när undervisningen ska köras enligt schemat på fredagen.

– Det känns lite konstigt att gå omkring i vår skola utan elever och ännu märkligare blir det väl om en vecka eller två. Tack och lov är våra elever i årskurs 3, introduktionsprogram och GY-SÄR redan ute på praktik nu på olika företag. Det rör sig om mer än 100 elever, säger Maria Eliasson, rektor på Stockholms hotell- och restaurangskola vid Globen i Stockholm.

Skolan hoppas att företagen ska kunna behålla eleverna så länge det går för de arbetsplatsförlagda delarna av utbildningen eftersom det är svårt att klara av yrkesmomenten hemma. Maria Eliasson konstaterar att i dagsläget har besöksnäringen i praktiken dött i spåren av coronaviruset vilket har fått till följd att många hotell, restauranger och även bagerier har stora problem.

– Än så länge har vi bara några elever som inte kunnat vara kvar på sina arbetsplatser. Men jag måste ha en plan A, B, C och D för att säkerställa deras utbildning - i synnerhet i årskurs 3. Det kan komma att bli så att vi får ta emot små grupper av elever på skolan, trots att vi har stängt, och hålla dem utspridda för att de ska kunna utföra visa praktiska moment i utbildningen, säger hon.

”Min oro är hur eleverna ska klara detta om skolan blir stängt 8-10 veckor”

I årskurs 1 läser eleverna många teoretiska delar så där tror hon att det kommer att fungera bättre med undervisningen på distans. Det är värre med årskurs 2 där man har fler praktiska moment. Det kan bli så att eleverna får läsa de teoretiska delar från trean redan i år och arbeta med de praktiska delarna i höst.

– Sommarundervisning, där är vi inte ännu. Vem ska stå för den kostnaden undrar jag. Min oro är hur eleverna ska klara detta om skolan blir stängt i 8 till 10 veckor. Vi är ju alla sociala varelser. Därför har jag sagt till lärarna att bädda in gruppuppgifter till eleverna, säger Maria Eliasson.

Det brukar flöda av aktivitet på gymnasieskolan som rymmer yrkesinriktade program med inriktningar inom bageri, konditor, kök och servering. På luncherna lagar eleverna själva skolmaten till drygt 500 kamrater. Skolan har normalt fyra restauranger öppna och en bageributik dit de dagligen kommer externa gäster och äter och handlar. Men nu är de stora restaurangköken tysta och nedsläckta. I chokladrummet vittnar ett tjugotal plåtar med vackra praliner och påskgodis om gårdagens lektioner. Gunilla Bienkowski, som normalt beställer och tar emot fem stora rullburar med varor för 20 000 kr om dagen, går nu igenom vad som kan sparas och vad som måste slängas i de stora kyl- och frysrummen eftersom skolan förväntas vara stängd minst fram till påsk för eleverna.

– Jag lyckades dock avblåsa leveranser utom de slantade chorizokorvarna som eleverna skulle ha ätit till lunch idag. De får åka in i frysen, säger Gunilla Bienkowski.

I personalrummet råder en uppsluppen stämning. Där står elevernas vackert garnerade muffins, chokladbiskvier och andra godsaker uppdukade. Lärarna sitter fokuserade i små grupper och pratar och skrattar. Maria Eliasson säger att branschfolk, som är lärare, har en vana vid stressiga situationer och de är väldigt lösningsfokuserade.

Lisett Ström och Viktor Frodell, arbetar med de lite äldre eleverna på gymnasieskolans vuxenutbildning. Förutom de vanliga gymnasiala yrkesprogrammen har skolan även gymnasiesärskola och introduktionsprogram.

Viktor och Lisett planerar att filma rollspel där de utför olika praktiska moment och sedan ställer frågor till eleverna om vad som utförts rätt och ifall det är något moment som saknats i exempelvis hygienkursen.

– Vi tänker att det ska vara korta filmsnuttar som passar bra även för språksvaga elever. Kanske kan vi bygga upp en bank av sådana filmer, säger Viktor Frodell.

Oro för elevernas tillgång till datorer och uppkoppling

De vanliga gymnasieeleverna får hämta sina skoldatorer och böcker på skolan. Men han känner en oro över att många av deras vuxenelever varken har privata datorer eller wifi-uppkopplingar hemma.

– Eftersom vi har så många språksvaga elever så fungerar det inte att bara skicka hem en text som de ska läsa. De behöver andra typer av uppgifter och där kan filmerna hjälpa till så de får lite djupare kunskaper men det förutsätter att det tekniska fungerar, förklarar Viktor.

Lärarna Lisett Ström och Viktor Frodell inom restaurang och kök. FOTO: Lenita Jällhage

På torsdagen är det dock skarpt läge med elever som kopplar upp sig från kl.8.30. Maria Eliasson säger att ITK-kunskaperna självklart varierar bland personalen men efter planeringsdagen har alla lärare en bas att stå på och sedan får de se hur uppkopplingarna kommer att fungera. De har skapat instruktionsfilmer till Teams till eleverna. Maria Eliasson räknar med att lärarna och eleverna även kan behöva använda andra sätt att kommunicera som WhatsApp, Messenger, Facebook med mera förutom skolplattformen om den brakar ihop med många användare som är inne samtidigt.

– För eleverna blir det nog inget problem. De är vana vid olika sätt att kommunicera, säger hon.

Den här veckan kommer alla lärarna att arbeta från skolan, men om grundskolor och förskolor stänger kan det bli svårt. Då måste många med mindre barn arbeta hemifrån, tror Maria Eliasson, men alla kan inte göra det eftersom en skola är myndighet.

– Vi får börja med små steg och se till att alla är med på banan och så får vi lösa problemen efter hand, säger hon.