
Källa: Sveriges Lärare
Läraren HP Tran känner igen sig i resultatet av Sveriges Lärares rapport om den ohållbara situationen i klassrummen.
Reportage
HP Tran drar en parallell till sjukvården när han beskriver vad sprängfyllda klassrum och en ständig brist på stödresurser gör med en lärare:
– Likt en läkare får jag bedöma vilka patienter det är värt att lägga energi på och som jag kan rädda. Det tär på samvetet, säger han.
Under många år jobbade HP Tran som grundskollärare i Angered, en sliten stadsdel i nordöstra delen av Göteborg. Till slut tog de tuffa arbetsvillkoren ut sin rätt.
– Jag vill orka fortsätta vara lärare ett helt yrkesliv och då gick det inte att fortsätta. Jag mäktade inte med, säger han.
Vilka tankar går genom huvudet när man inte längre mäktar med?
– Det blir en samvetsstress. Jag kommer till klassen och där sitter tio elever som behöver stöd. Då vet jag att jag kanske kan hjälpa sju. De övriga tre är för långt bort. Jag måste prioritera vilka som går att rädda; vilka jag kan lyfta till godkänt.
Det är här jämförelsen med läkaren kommer in.
– Det låter ju fruktansvärt för utomstående, men har man inte tid, resurser och energi nog är det där man hamnar och då är skolan inte längre likvärdig, säger HP Tran.
Sveriges Lärare sätter ord på frustrationen i sin nya rapport ”En ohållbar klassrumssituation – Lärarnas upplevelse av att inte räcka till för alla elever”:
”Majoriteten lärare uppger i vår undersökning att de i ganska eller mycket låg utsträckning kan tillgodose alla elevers behov i undervisningssituationen. Konsekvenserna blir att eleverna inte når så långt som de skulle kunna göra, att duktiga elever inte får den stimulans de behöver och att studieron försämras.”
HP Tran känner igen sig mycket väl och är bekymrad över att det ofta är lärarna som får klä skott för bristerna. Det är till dem upprörda föräldrar vänder sig när deras barn inte klarar undervisningen.
– Man skjuter på budbäraren när det i själva verket är ett systemfel. Det spelar ingen roll att jag säger att kommunen har skurit ner på budgeten eller missat att söka ett bidrag. Eller att riksdagen har fattat ett nytt beslut. Förklaringen hamnar för långt bort.
För att inte brytas ned är hans råd till kollegorna att hänvisa till rektor, som får hitta en lösning eller förklara varför det inte finns tillräckligt med undervisningstid eller behöriga speciallärare att tillgå.
– I många fall kan det behövas speciallärare och sådana växer inte på trän. Kanske tar man in någon obehörig som redan jobbar som vikarie. Det blir hittepålösningar som inte är optimala, men som ändå ser bra ut på pappret, säger HP Tran.
Källa: Sveriges Lärare
Sveriges Lärares undersökning visar att skolan inte klarar sitt kompensatoriska uppdrag. Andelen elever som går ut grundskolan utan gymnasiebehörighet är betydligt högre för de som har en NPF-diagnos, utländsk bakgrund eller föräldrar som saknar gymnasieutbildning.
I rapporten pekar Sveriges Lärare på att det finns skillnader i hur lärarna bedömer möjligheterna att tillgodose elevernas behov med tanke på den socioekonomiska sammansättningen på skolorna:
”Detta är mycket allvarligt. Om kraftfulla åtgärder för att återupprätta det kompensatoriska uppdraget fortsätter att utebli, så kommer ännu fler elever att misslyckas i skolan, och klyftan mellan socioekonomiskt starka och svaga grupper att öka.”
Källa: Sveriges Lärare
Skolinspektionen (SI) ger en liknande bild i en ny granskning av arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. SI konstaterar att skolorna inte alltid ger elever det behovsanpassade stöd som de har rätt till.
”Därmed får dessa elever inte likvärdiga chanser att utifrån sina egna förutsättningar kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål”, skriver Skolinspektionen i rapporten som publicerades i mitten av juni och är en sammanställning av myndighetens erfarenheter av extra anpassningar och särskilt stöd under flera år. Den visar också att bristerna ofta handlar om att stöd inte utreds trots att lärare bedömer att extra anpassningar inte räcker och att det ofta bara finns en begränsad tillgång till elevhälsa.
I dag jobbar HP Tran på Tångenskolan, nordväst om Göteborgs innerstad. ”Här finns en sund blandning elever med olika bakgrund”, säger han.
HP Tran ger ett konkret exempel på hur Sveriges Lärare och Skolinspektionen beskriver i sina rapporter hur det kan gå till ute i en skola:
– Du har en elev som inte hänger med i undervisningen. Enligt skollagen ska den då få särskilt stöd för att kunna nå upp till betygskriterierna. Det som vanligen händer är att läraren meddelar elevhälsan att den här eleven behöver extra anpassning och så kommer man så småningom man fram till att eleven till exempel behöver extra lästräning.
– Men i slutändan faller det på att det inte finns någon vuxen som kan lästräna med eleven eftersom skolan dragit ner på personal. Eleven behöver stöd men får det inte trots att den har rätt till det.
Efter de slitsamma åren i Angered har HP Tran bytt jobb och är numera lärare på Tångenskolan i Tuve på Hisingen, en stadsdel nordväst om Göteborgs innerstad.
– Här finns en sund blandning av elever med olika bakgrund när det gäller etnicitet, kultur och familjernas ekonomiska resurser. Alla vinner på det.
Han tar provresultaten som exempel.
– I Angered var andelen elever som inte klarade godkänt på proven 50 procent. Här är den andelen 30 procent. Då är de som misslyckas i tydlig minoritet och tycker att det är skämmigt att inte klara provet. I det läget uppstår en kollektiv framåtanda och eleverna drar fram varandra.
För att få duktiga lärare att söka sig till problemfyllda skolor är inte lönen det viktigaste lockbetet. Det är i stället goda arbetsförhållanden, menar HP Tran.
– Man frågar sig om man kommer att hinna med sina arbetsuppgifter. Hur ser det ut med elevunderlag, klasstorlek och hur väl tillgodosett är elevernas behov av särskilt stöd?
”I dag kan det sitta 33 elever i ett klassrum och 17 i ett annat. Det är alldeles för stora skillnader”, säger HP Tran.
Ett av de krav Sveriges Lärare för fram i sin rapport är att kvalitetsfaktorer som undervisningstid, planeringstid, för- och efterarbete, minimibemanning, lärartäthet och storleken på klasser och elevgrupper måste regleras.
HP Tran fyller på:
– I dag kan det sitta 33 elever i ett klassrum och 17 i ett annat. Det är alldeles för stora skillnader, vi kan inte ha det på det viset.
En reglering skulle också lösa en del av de problem som följer med dagens marknadsstyrning, framhåller han.
– Slår man fast ett maximalt antal elever måste de skolor som är vinstdrivande gå ner i klasstorlek. Om det finns en reglering att förhålla sig till behöver man inte längre diskutera vinstbegränsningar, säger HP Tran.
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.