Åsa Fahlén: Ta kritiken på allvar

Pisa-kritiken
LR-ordföranden Åsa Fahlén ser Riksrevisionens kritik mot Pisa-provets urval som besvärande.
– Vi behöver tilltro till de här resultaten och siffrorna om vi ska ta skolans kunskapsuppdrag på allvar, säger hon.
Åsa Fahlén menar att kritiken som Riksrevisionen framför skapar osäkerhet kring den bild som utbildningsminister Anna Ekström (S) tecknade på förmiddagens presskonferens. Utbildningsministern framhöll att svensk skola står stark och att trenden med negativa resultat brutits, men betonade att satsningarna på skolan måste fortsätta.
– När Skolverket och regeringen i dag får kritik för att man kanske inte gjort ett korrekt urval till Pisa-testet blir resultaten med en svag uppgång ifrågasatta, vilket är allvarligt. Vi behöver ha koll på hur kunskapsresultaten ser ut över tid i Sverige.
– Vi har de elever vi har. Oavsett kunskapsnivå måste vi se till att deras resultat stiger. Det finns en risk när elever exkluderas från provet. Då uppstår diskussionen om var gränsen ska dras, och risken för spekulationer om skönmålning ökar.
Hur ser du på Riksrevisionens granskning?
– Det som kommer fram är besvärande. Att kritiken finns och att man faktiskt gör bedömningen att den inte har tagits på allvar och inte följts upp. Och att urvalet anses felaktigt. Efteråt gjordes en granskning som OECD fick titta på, men trots det bedömer Riksrevisionen att reglerna inte följts.
Åsa Fahlén påminner om att Lärarnas Riksförbund krävt att Skolverket inför en nationell mätning och uppföljning av kunskapsresultaten. På så sätt skulle beroendet av de internationella undersökningarna minska.
– Nu förklarade Anna Ekström att i uppdraget som finns om att digitalisera de nationella proven skulle man kunna lägga till ankarfrågor i proven, något vi framfört en längre tid. Hade det gjorts hade kollen varit bättre.
Utbildningsministern underströk också att lärare och rektorer inte ska behöva lägga mer tid på prov.
– Ja, de nationella proven behöver inte bara digitaliseras utan vi måste också bestämma syftet med proven. Jag menar att de också borde fungera som ett betygsankare på skolnivå. Ska de göra det behöver utformningen ses över. En viktig detalj är svårighetsgraden, den ska vara lika stor från år till år och med stöd av ankarfrågor kan man följa kunskapsutvecklingen. Så ser det inte ut i dag. Alla nationella prov behöver ses över, en del kanske kan minska i omfattning.