
Erik Norrlin, en av de fd lärarna och grundarna medger att det inte fanns någon plan. Foto: SVT
Waldorfdokumentären
Elever på Solvikskolan blev utsatta för våld och hånade av lärare. Men även rangordnade och bemötta utifrån antroposofins fyra temperament; melankoliker, koleriker, flegmatiker och sangviniker.
– Man önskade att fler hade gjort polisanmälningar. Det fanns mycket att ta av, säger eleven Signe i SVT:s skrämmande dokumentär om Solvikskolan
SVT:s andra avsnitt av filmaren Jasper Lakes dokumentär ”De utvalda barnen” sänds på torsdagkvällen och ligger även ute på SVT-play. Där beskrivs hur lärare på Solvikskolan i Järna såväl bortsåg från som deltog i mobbning, kränkningar och våld mot sina elever. Den lyfter också hur viktig antroposofins grundare Rudolf Steiner var för grundarna av Solvikskolan.
I dokumentären framgår att filmaren Jasper Lake inte visste så mycket om grundaren till antroposofin och Waldorfpedagogiken under sin skoltid. Detta trots att Rudolf Steiners porträtt hängde på väggen i såväl i hans eget hem som hos de flesta andra kompisar han kände.
– Vi åt konstig mat. Vi hade märkliga kläder och vi fick inte titta på tv, säger han i dokumentären.
Att det var kopplat till antroposofin på något sätt anade han men inte hur.
Rudolf Steiner (1861-1925) som grundade antroposofin och waldorfpedagogiken.
Som vuxen har han läst på om Rudolf Steiner. Och hittat kopplingar till sin egen skoltid. Utåt stod Solvikskolan för frihet, konst och lek. Många barn, som han själv, kände sig utvalda och speciella. Andra mådde fruktansvärt dåligt. Från insidan av skolan beskrivs frihetstänket som starkt reglerat och uppdelat i vad som var rätt eller fel att göra.
– När jag pratar med Pär förstår jag att Solviks tolkningar av Steiner skiljde sig från hur andra Waldorfskolor tolkade honom, säger Jasper Lake.
Grundaren och läraren Pär Ahlbom förklarar:
– Vi pluggade Steiner. Vi pluggade inte vad Waldorfrörelsen ville utan vi pluggade vad Steiner sade och hur han jobbade, säger han.
Tankarna bakom antroposofin är inte något som eleverna fick lära sig på Solvikskolan.
– Det undervisades inte i antroposofi, men det utövades antroposofi – varje dag, säger Dorothea, elev 2001–2010.
I avsnittet framträder en bild av att det fanns lärare som snabbt tog tillfället i akt att lyfta eller sänka elever som inte levde upp till idealen.
Flera före detta elever vittnar i dokumentären om obehagliga händelser, ibland uppmuntrat av läraren, som påminner om ren mobbning.
– Det var psykisk misshandel, säger tidigare eleven Robin.
Eleven Linda hävdar att det också förekom mycket våld från lärarnas sida mot elever under hennes skoltid.
LÄSTIPS NYA LÖNELISTOR: Lärarlöner 2021 – se om du har rätt lön
Hon berättar om en lektion där en pojke som de kallade ”Tjocka Daniel” blev slagen i huvudet samtidigt som läraren skrek ”Är du helt jävla dum i huvudet”. Den händelsen ledde dock till en polisanmälan och rättegång.
– Plötsligt kunde en lärare bara kasta något emot en så man fick ducka, säger hon.
Erik Norrlin, en av de fd lärarna och grundarna medger att det inte fanns någon plan. Foto: SVT
Erik Norrlin, före detta lärare och grundare, bekräftar i dokumentären att det har förekommit fysisk aga i skolan:
– Svaret är ja.
Pär Ahlbom säger däremot att han tror det är överdrivet.
De tidigare eleverna berättar också om hur de systematiskt kategoriserades i personlighetstyper eller så kallade temperament. Bemötandet från de vuxna styrdes av vilken kategori de tillhörde. Och bemötandet fortplantade sig snabbt mellan elever efter att deras temperament slagits fast. I grunden var de hämtade från antika filosofer men tankarna kring temperamenten och barn utvecklade av Rudolf Steiner, antroposofins och waldorfpedagogikens grundare.
– Vi visste ju alla vilka temperament vi var. Och jag var ”kolerisk” för jag blev ganska lätt arg på den tiden, säger Natalie som var elev mellan 2001–2010.
Flera elever säger att de upplever att de sorterades in i ett fack, fick en stämpel som de inte kunde ta sig ur.
– Man blev liksom dömd, förklarar Iduna som var elev 1990–1998.
– Känslan av att inte ha någon chans att förändra sig var stark uttrycker Linda, elev 1987–1996.
– Jag minns att jag hade fått den där etiketten att vara ”flegmatiker”. Det blev något som vi pratade om utanför skolan och så där. Och jag minns hur jobbigt det var när någon påpekade och kunde säga som en pik att jag var flegmatiker, säger Linda.
Tidigare Solvik-eleven Tuvali. Foto: SVT
Eleven Tuvali 1989–1998 säger att Pär Ahlbom kanske inte sa rent ut vilket temperament som var finare än det andra:
– Men hans sätt att berätta om de olika temperamenten gjorde att man förstod, säger hon.
Grundarna och de före detta lärarna beskriver med lätthet de olika temperamenten när de får frågan av Jasper Lake. Använda på rätt sätt så är temperamenten ett väldigt bra hjälpmedel, anser läraren Helena Wätte.
– Kolerikerna, de är väldigt bestämda, ofta små människor, förklarar läraren Helena Wätte.
– De går ofta med hälen före, visar Pär Ahlbom och säger sedan: Napoleon var koleriker, Hitler kan ha varit koleriker.
Sangvinikerns temperament.
– De vill inte sitta still, säger Merete Lövlie, grundare och fd lärare, medan en melankoliker aldrig glömmer oförätter.
– Melankolikern är lite svårmodig. Den tycker lite synd om sig själv, förklarar Helena Wätte.
Pär Ahlbom, en av grundarna på Solvikskolan. Foto: SVT
Steiners slutsats var att ett barn med en viss personlighetstyp/temperament skulle bemötas av läraren utifrån samma temperament. ”Lika måste behandlas med lika”
Men var verkligen Solviks grundare Pär Ahlbom övertygad om att temperamenten fanns, frågar Jasper Lake i dokumentären:
– Ja vad fan (säger han och skakar på huvudet och slår ut med handen). Det är inte en övertygelse – det är ren kunskap.
Steiner ansåg att koleriker hade behov av att få bråka ”blåmärken som de får har en utomordentlig god inverkan på det koleriska temperamentet”.
När Pär Ahlbom, en av grundarna och före detta lärare på skolan, får frågan om vilket ansvar skolan haft för elevernas mörka berättelser och dess konsekvenser så svarar han:
Att skolgången på Solvikskolan lett till jobbiga konsekvenser i livet för många elever bemöter han med:
– Ja men det är ju populärt. Det är ju inne att barndomen betyder väldigt mycket och jag kan bara säga: Ojdå så synd att du blev skadad i själen…
FOTNOT: Alla citat i texten är hämtade från del 2 i SVT:s dokumentär ”De utvalda barnen”, som finns på SVT Play och sänds linjärt torsdag 13 maj klockan 20.00.
LÄS ÄVEN
Waldorffilmaren: "Det är dags att de utsatta får berätta sin historia"
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.