
Foto: Shutterstock
Undervisning
Lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är aktuella med den nya boken ”Vässa undervisningen – en liten handbok i konsten att ställa stora frågor”.
I boken har duon samlat hundratals konkreta frågor som lärare i grundskolan och på gymnasiet kan använda i undervisningen.
– Rätt ställda frågor får elever att tänka ett varv till och lockar fram det bästa ur eleverna. Vi vill frigöra oss ifrån inrotade tankesätt, säger Malin Larsson.
Som lärare kan man på så sätt få både eleverna och lektionerna att lyfta – men då är det viktigt att ställa noga genomtänkta och särskilt utformade frågor.
– Varje gång vi planerar våran undervisning börjar vi alltid med att förbereda några bra frågor som vi vill ställa till eleverna, just för att väcka deras engagemang, tillägger Tommy Lucassi.
Vad är det som gör en fråga bra?
– Frågan måste vara konkret och verklig för att ge eleverna så mycket som möjligt. Det handlar om att formulera frågorna på ett sätt som gör att eleverna inte bara kan svara ja eller nej – utan att det i stället ska trigga igång en djupare tankeverksamhet, säger Tommy Lucassi.
Malin Larsson fyller i och menar att frågorna dessutom alltid måste beröra eleverna.
– En bra fråga gör att eleven tvingas gräva djupt i innehållet, men också i sig själva. För mig är det viktigt att elevernas kreativitet kommer igång.
För att man som lärare ska få så ärliga svar som möjligt från eleverna är det viktigt att få barnen att känna att de är på en trygg plats och att de får vara sig själva när de svarar.
– Hela undervisningen måste genomsyra kreativitet och öppenhet, för det leder till bättre frågor och svar, säger Malin Larsson.
Jag har hållit på med att finslipa mina egna frågor hur länge som helst.
Frågorna i boken är framtagna och indelade i 14 kategorier och är inspirerade av aktuell forskning från såväl Dylan Wiliam som John Hattie. Malin Larssons och Tommy Lucassis frågeexempel är tänkta att ge inspiration till lärare för att utveckla och anpassa egna frågor till lektionerna.
– Kan man få till arbetssättet med att ställa de stora frågorna kommer eleverna må bra, känna sig trygga och i slutändan nå bättre resultat – det är jag helt övertygad om. Nyckeln är att bygga upp ett förtroende tillsammans med sina elever och på så sätt få till ett samarbete, säger Malin Larsson.
Har ni någon favoritfråga som ni själva använder mycket i er egen undervisning?
– Jag gillar de så kallade ”meta-frågorna” eftersom du gör dina elever medvetna och får dem att skapa tilltro till sitt eget tänkande. Det är alltså frågor där eleven ska kunna resonera kring sitt eget tänkande och lärande, säger Tommy Lucassi och fortsätter:
– Om en elev kör fast på en uppgift i klassrummet kan jag till exempel fråga: Vilken metod använde du när du skulle lösa problemet? Då kan man visa eleven vad det finns för metoder som fungerar och vid ett senare tillfälle kan jag fråga eleven om hur hen använde metoden. Då är man inne på en djupare nivå och då upptäcker jag mycket som lärare.
Det finns ett kapitel i boken som fokuserar på hur man som lärare kan finslipa och utveckla sina egna frågor att bli bättre. Hur gör man det bäst?
– Ta gärna hjälp av en kollega för att bli bättre på att formulera bra frågor som får eleverna att tänka större tankar. Jag har hållit på med att finslipa mina egna frågor hur länge som helst, säger Malin Larsson.
Foto: Shutterstock
14 FRÅGEKATEGORIER SOM KAN LYFTA UNDERVISNINGEN
1) ”Jävlar anamma-frågor”
2) ”Inuti den svarta lådan-frågor”
3) ”Metafrågor”
4) ”Nå sitt barn-frågor”
5) ”Strategifrågor”
6) ”Källanalytiska frågor”
7) ”Jag checkar mina frågor-frågor”
8) ”Lägga sig i-frågor”
9) ”För att jag vill att du ska må bra-frågor”
10) ”Utanför klassrummet-frågor”
11) ”Fostrans-frågor”
12) ”Följdfrågor”
13) ”Få vara delaktig-frågor”
14) ”Frågor på vägen”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.