Foto: Shutterstock
Till startsidan
Undervisning
Lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är aktuella med den nya boken ”Vässa undervisningen – en liten handbok i konsten att ställa stora frågor”.
I boken har duon samlat hundratals konkreta frågor som lärare i grundskolan och på gymnasiet kan använda i undervisningen.
– Rätt ställda frågor får elever att tänka ett varv till och lockar fram det bästa ur eleverna. Vi vill frigöra oss ifrån inrotade tankesätt, säger Malin Larsson.
Som lärare kan man på så sätt få både eleverna och lektionerna att lyfta – men då är det viktigt att ställa noga genomtänkta och särskilt utformade frågor.
– Varje gång vi planerar våran undervisning börjar vi alltid med att förbereda några bra frågor som vi vill ställa till eleverna, just för att väcka deras engagemang, tillägger Tommy Lucassi.
Vad är det som gör en fråga bra?
– Frågan måste vara konkret och verklig för att ge eleverna så mycket som möjligt. Det handlar om att formulera frågorna på ett sätt som gör att eleverna inte bara kan svara ja eller nej – utan att det i stället ska trigga igång en djupare tankeverksamhet, säger Tommy Lucassi.
Malin Larsson fyller i och menar att frågorna dessutom alltid måste beröra eleverna.
– En bra fråga gör att eleven tvingas gräva djupt i innehållet, men också i sig själva. För mig är det viktigt att elevernas kreativitet kommer igång.
För att man som lärare ska få så ärliga svar som möjligt från eleverna är det viktigt att få barnen att känna att de är på en trygg plats och att de får vara sig själva när de svarar.
– Hela undervisningen måste genomsyra kreativitet och öppenhet, för det leder till bättre frågor och svar, säger Malin Larsson.
Jag har hållit på med att finslipa mina egna frågor hur länge som helst.
Frågorna i boken är framtagna och indelade i 14 kategorier och är inspirerade av aktuell forskning från såväl Dylan Wiliam som John Hattie. Malin Larssons och Tommy Lucassis frågeexempel är tänkta att ge inspiration till lärare för att utveckla och anpassa egna frågor till lektionerna.
– Kan man få till arbetssättet med att ställa de stora frågorna kommer eleverna må bra, känna sig trygga och i slutändan nå bättre resultat – det är jag helt övertygad om. Nyckeln är att bygga upp ett förtroende tillsammans med sina elever och på så sätt få till ett samarbete, säger Malin Larsson.
Har ni någon favoritfråga som ni själva använder mycket i er egen undervisning?
– Jag gillar de så kallade ”meta-frågorna” eftersom du gör dina elever medvetna och får dem att skapa tilltro till sitt eget tänkande. Det är alltså frågor där eleven ska kunna resonera kring sitt eget tänkande och lärande, säger Tommy Lucassi och fortsätter:
– Om en elev kör fast på en uppgift i klassrummet kan jag till exempel fråga: Vilken metod använde du när du skulle lösa problemet? Då kan man visa eleven vad det finns för metoder som fungerar och vid ett senare tillfälle kan jag fråga eleven om hur hen använde metoden. Då är man inne på en djupare nivå och då upptäcker jag mycket som lärare.
Det finns ett kapitel i boken som fokuserar på hur man som lärare kan finslipa och utveckla sina egna frågor att bli bättre. Hur gör man det bäst?
– Ta gärna hjälp av en kollega för att bli bättre på att formulera bra frågor som får eleverna att tänka större tankar. Jag har hållit på med att finslipa mina egna frågor hur länge som helst, säger Malin Larsson.
Foto: Shutterstock
14 FRÅGEKATEGORIER SOM KAN LYFTA UNDERVISNINGEN
1) ”Jävlar anamma-frågor”
2) ”Inuti den svarta lådan-frågor”
3) ”Metafrågor”
4) ”Nå sitt barn-frågor”
5) ”Strategifrågor”
6) ”Källanalytiska frågor”
7) ”Jag checkar mina frågor-frågor”
8) ”Lägga sig i-frågor”
9) ”För att jag vill att du ska må bra-frågor”
10) ”Utanför klassrummet-frågor”
11) ”Fostrans-frågor”
12) ”Följdfrågor”
13) ”Få vara delaktig-frågor”
14) ”Frågor på vägen”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Student Nya ordföranden Emma Arvidsson: ”Svårt se hur sjukt systemet är”.