Liberalerna vill ersätta mentorer med klasslärare

Fredrik Malm (L) vill slopa mentorsuppdraget.

Liberalerna vill avskaffa mentorerna – och återinföra klasslärare.
– Det finns problem kring mentorskapet, säger Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare.

Liberalerna föreslår att mentorskapet ska skrotas, rapporterar Sveriges Radio.

Bakgrunden är enligt Fredrik Malm, ordförande i utbildningsutskottet, att uppdraget svällt och att lärare behöver få ägna sig åt undervisning.

"Fokusera på undervisningen”

”Liberalernas förslag handlar i grunden om att lärare ska få vara just lärare och kunna fokusera på undervisningen, precis samma övertygelse motiverar oss när vi nu återreglerar lärares undervisningstid och tid till planering av undervisningen igen”, skriver han i ett mejl till Vi Lärare.

Han ger exempel från Vi Lärares systertidning Ämnesläraren:

”I dag uppger fyra av fem lärare att de inte har tid att vara mentorer åt sina elever. I Ämneslärarens stora enkät berättar en lärare att han 'tvingas hantera elever med psykostecken, aggressiva vårdnadshavare och har ansvaret för elevens sociala välmående'. En annan konstaterar att 'vi är poliser och socialtjänst i första hand, i andra hand någon sorts lärare'. Det är faktiskt inte rimligt.”

Anna Olskog

”Hög arbetsbelastning”

Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare ser också problem med att uppdraget växer i omfång:

– Det finns problem kring mentorsuppdraget. Många upplever en hög arbetsbelastning koppad till frågan, eftersom mentorsuppdraget har kommit att svälla och mentorer får ofta kompensera för brister som kan finnas i elevhälsan. Mentorskapet har kommit att uppta en allt större del av lärares arbetstid, säger Anna Olskog.

Hon menar dock att det är svårt att isolera en enskild arbetsuppgift för lärare, utan att titta på helheten.

– Därför krävs det att regeringen tar ett samlat grepp, säger hon.

Fredrik Malm skriver att ”Liberalerna vill reglera vilka andra yrkesroller som ska finnas på en skola”.

Vem ska utföra mentorernas uppgifter, och vilka uppgifter?

”Lärare är ansvariga för undervisningen, speciallärare arbetar med de elever som behöver särskilt stöd och elevhälsan hanterar sociala och medicinska frågor. Det är faktiskt inte rimligt att en del lärare förväntats leva upp till alla dessa uppdrag på egen hand”, skriver Malm.

Hur säkrar ni elevernas rättighet till stöd och hjälp, i ett ganska komplicerat system med många olika lärare?

”Vi reformerar nu stödsystemet så att relevanta stödinsatser ska kunna sättas in mycket tidigare än i dag. Det handlar bland annat om att slopa regleringen om extra anpassningar och införa stödundervisning som en ny stödform. Den ska sättas in utan några krav på att läraren först ska ha dokumenterat eller anpassat undervisningen. Därtill har vi gjort stora satsningar på speciallärare och mindre undervisningsgrupper. Flera av de här reformerna kommer att leda till betydligt bättre förutsättningar för både lärare och elever”, svarar Fredrik Malm.

Förslaget väntas läggas fram under partiets landsmöte i slutet av novermber.

LÄS ÄVEN:

Förslaget: Uppgifterna som lärare ska låta bli

Moderaterna: Skrota svenska som andraspråk

Utbildningen görs om – ska öka antalet speciallärare

Förslaget: Smutstillägg till alla lärare i förskola

Utbildningsministern: Nu återreglerar vi skolan igen