Anna Olskog
Till startsidan
Fredrik Malm (L) vill slopa mentorsuppdraget.
Mentorskap
Liberalerna vill avskaffa mentorerna – och återinföra klasslärare.
– Det finns problem kring mentorskapet, säger Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare.
Liberalerna föreslår att mentorskapet ska skrotas, rapporterar Sveriges Radio.
Bakgrunden är enligt Fredrik Malm, ordförande i utbildningsutskottet, att uppdraget svällt och att lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
”Liberalernas förslag handlar i grunden om att lärare ska få vara just lärare och kunna fokusera på undervisningen, precis samma övertygelse motiverar oss när vi nu återreglerar lärares undervisningstid och tid till planering av undervisningen igen”, skriver han i ett mejl till Vi Lärare.
Han ger exempel från Vi Lärares systertidning Ämnesläraren:
”I dag uppger fyra av fem lärare att de inte har tid att vara mentorer åt sina elever. I Ämneslärarens stora enkät berättar en lärare att han 'tvingas hantera elever med psykostecken, aggressiva vårdnadshavare och har ansvaret för elevens sociala välmående'. En annan konstaterar att 'vi är poliser och socialtjänst i första hand, i andra hand någon sorts lärare'. Det är faktiskt inte rimligt.”
Anna Olskog
Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare ser också problem med att uppdraget växer i omfång:
– Det finns problem kring mentorsuppdraget. Många upplever en hög arbetsbelastning koppad till frågan, eftersom mentorsuppdraget har kommit att svälla och mentorer får ofta kompensera för brister som kan finnas i elevhälsan. Mentorskapet har kommit att uppta en allt större del av lärares arbetstid, säger Anna Olskog.
Hon menar dock att det är svårt att isolera en enskild arbetsuppgift för lärare, utan att titta på helheten.
– Därför krävs det att regeringen tar ett samlat grepp, säger hon.
Fredrik Malm skriver att ”Liberalerna vill reglera vilka andra yrkesroller som ska finnas på en skola”.
Vem ska utföra mentorernas uppgifter, och vilka uppgifter?
”Lärare är ansvariga för undervisningen, speciallärare arbetar med de elever som behöver särskilt stöd och elevhälsan hanterar sociala och medicinska frågor. Det är faktiskt inte rimligt att en del lärare förväntats leva upp till alla dessa uppdrag på egen hand”, skriver Malm.
Hur säkrar ni elevernas rättighet till stöd och hjälp, i ett ganska komplicerat system med många olika lärare?
”Vi reformerar nu stödsystemet så att relevanta stödinsatser ska kunna sättas in mycket tidigare än i dag. Det handlar bland annat om att slopa regleringen om extra anpassningar och införa stödundervisning som en ny stödform. Den ska sättas in utan några krav på att läraren först ska ha dokumenterat eller anpassat undervisningen. Därtill har vi gjort stora satsningar på speciallärare och mindre undervisningsgrupper. Flera av de här reformerna kommer att leda till betydligt bättre förutsättningar för både lärare och elever”, svarar Fredrik Malm.
Förslaget väntas läggas fram under partiets landsmöte i slutet av novermber.
LÄS ÄVEN:
Förslaget: Uppgifterna som lärare ska låta bli
Moderaterna: Skrota svenska som andraspråk
Utbildningen görs om – ska öka antalet speciallärare
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”