Pontus Bäckström, samhällspolitisk chef, och Anna Olskog, förbundsordförande på Sveriges Lärare.
Till startsidan
Nya unika siffror från Sveriges Lärare visar att lärare på friskolor tjänar 1100 kronor mindre i månaden jämfört med lärare på kommunala skolor.
Lön & avtal
Lärare i vinstdrivna skolor tjänar 13 000 kronor mindre per år än de i kommunala skolor.
Det visar en analys från Sveriges Lärare.
– Löneskillnaden är anmärkningsvärd, oförklarlig och ett allvarligt problem, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
I den officiella lönestatistiken är lärarlönerna något högre i friskolorna.
Tar man hänsyn till relevanta bakgrundsvariabler blir bilden den motsatta.
– Siffrorna talar sitt tydliga språk, svart på vitt. En skillnad på över 1 100 kronor i månaden går inte att acceptera, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
En djupanalys av löneskillnaderna mellan kommunala skolor, ej vinstdrivande friskolor och vinstdrivande friskolor visar på större gap än vad som tidigare varit känt.
En lärare på en vinstdrivande skola tjänar i genomsnitt 13 000 kronor mindre per år än en kollega i kommunal skola.
Analysen är gjord av Pontus Bäckström, fil.dr och samhällspolitisk chef på Sveriges Lärare.
– Analyserna visar att grundskole- och gymnasielärare på vinstdrivande friskolor i genomsnitt tjänar 1 100 kr mindre i månaden än sina kollegor på kommunala skolor. Lärare på icke-vinstdrivande friskolor tjänar i genomsnitt 800 respektive 500 kronor mindre. Motsvarande resultat syns inte i förskolan. Där tjänar i stället lärare på vinstdrivande enskilda förskolor i genomsnitt 400 kronor mer i månaden, säger Pontus Bäckström.
Pontus Bäckström, samhällspolitisk chef, och Anna Olskog, förbundsordförande på Sveriges Lärare.
Skillnaden får Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog att reagera.
– Skillnaden är störst mellan kommunala skolor och vinstgivande friskolor. Skattemedel ska inte gå till vinster. Skattemedel till skolan ska gå till att höja kvaliteten på skolan och återinvesteras i skolan. Detta måste omedelbart rättas till, säger Anna Olskog.
De nya siffrorna som, enligt Pontus Bäckström, ger en rättvisare bild tar hänsyn till sju faktorer som påverkar resultatet: Karriärtjänster, lärarlönelyft, yrkeserfarenhet, tid hos samma arbetsgivare, ålder, kommun och om läraren arbetar för en friskola med eller utan vinstintresse.
Att vinstdrivande friskolor betalar sina lärare sämre än de kommunala arbetsgivarna upprör Anna Olskog.
– Friskolorna utgör ungefär en fjärdedel av alla skolor idag och att de betalar sina lärare över tusen kronor mindre varje månad är anmärkningsvärt. Det drabbar både den enskilde läraren och hela kollektivet. Om lärare inte får den lön de förtjänar minskar attraktionen för yrket och det drabbar på sikt hela samhället. Aktiebolag ska inte driva skolverksamhet.
Vinnare eller förlorare, de nya siffrorna visar hur lärare kan påverka sin lön.
– Vi kan då se att störst positiv effekt på lärares löner har karriärtjänsterna, att jobba i en storstadsregion samt lärares yrkeserfarenhet. Att ha jobbat länge hos samma arbetsgivare samt att jobba hos en vinstdrivande friskola har störst negativ effekt bortsett från förskola, säger Pontus Bäckström.
LÄS MER:
Unika siffror: Lönesveket mot äldre och lojala
Hannah, 31, höjde sin lön med 7 000 kr
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”