
Handledarna Filippa Westerberg och Sofie Larsson har under Patrik Lindbergs VFU delat med sig av sina erfarenheter.
Tillsammans med handledarna Filippa Westerberg och Sofie Larsson förbereder sig lärarstudenten Patrik Lindberg för att komma ut i klassrummen som lärare.
Lärarutbildning
För lärarstudenterna är VFU:n det första viktiga mötet med det framtida yrkeslivet. Nu ska teoretiska kunskaper bli praktiska.
Utmaningen är att det ofta saknas handledare. Men att ta sig an en student innebär inte enbart extraarbete – det är en chans till att utveckla sig själv som lärare.
Trots att den är så viktig saknas det enligt Sveriges Lärarstudenter handledare till den verksamhetsförlagda utbildningen. Anledningarna är flera, men handlar framför allt om tid.
Två lärare som ändå valt att återkommande ställa upp som VFU-handledare är Sofie Larsson och Filippa Westerberg. De är F–6-lärare på Nälstaskolan i västra Stockholm och pratar båda om att vara ambassadörer för sitt yrke och att ge något tillbaka.
Filippa Westerberg
– Jag hade en väldigt positiv upplevelse av min egen praktik och vill ge andra samma möjlighet. Även om de teoretiska kunskaperna man lär sig på universitetet är otroligt viktiga, är det så mycket mer som gör en lärare till en bra lärare och mycket av det kan bara tillägnas i praktiken, säger Filippa Westerberg.
För Sofie Larssons del handlar det också om stolthet över yrket och att visa en mer positiv bild än den som ofta syns i media.
– Det skrivs ofta om att det är jobbigt eller att lärarna har det dåligt och är utelämnade. Men jag upplever inte att lärare är ett ensamyrke, man är ett team med både årskurslag och fritidslag och jag vill skicka med det till studenterna. De ska veta att de inte behöver uppfinna alla hjul och sköta all planering själva när de går ut i yrkeslivet, säger hon.
Den uppenbara nackdelen att bli handledare är just tidsåtgången.
– Det går åt mycket tid åt samtal och handledning och även om de är givande växer samtidigt berget av administration, säger Filippa Westerberg.
För lärare som ändå vill bli handledare är deras tips att ha runt fem eller sex år i yrket för att ha den trygghet som behövs. De som är tämligen nyutexaminerade är fortfarande för styrda av planeringen för att kunna visa studenterna hur man kan göra vid de tillfällen då man behöver kliva ifrån den.
Sofie Larsson
– Med åren och vanan blir man mer flexibel. Märker jag att eleverna inte svarar som jag tänkt på en uppgift måste man kunna backa från planen och hitta på något annat. Det händer hela tiden och vi behöver visa att det inte är farligt, säger Sofie Larsson.
– Där har vi som handledare en viktig roll att visa och tydliggöra hur man läser av det relationella. Att de förstår att det är mänskligt att behöva tänka om och ändra i en planering, och att det tillhör en lärares vardag, säger Filippa Westerberg.
Samtidigt är det viktigt att låta studenten hitta sin egen ledarroll och personliga lärarstil.
– Jag är jättenoga med att förklara att alla vi lärare är olika personer och att studenten inte ska blir en copy/paste på mig. Det är ett hantverk och alla har vi olika knep för hur man når en grupp, säger Sofie Larsson.
Handledarna Filippa Westerberg och Sofie Larsson har under Patrik Lindbergs VFU delat med sig av sina erfarenheter.
Samtidigt som Sofie Larsson och Filippa Westerberg tipsar blivande handledare att få studenterna att se bortom planeringen går det inte riktigt att ge studenterna samma vägledning.
– Det är svårt att bara säga ”håll inte fast i planeringen”. Det tar tid och handlar om träning, en student har ännu inte den trygghet som krävs utan måste till en början luta sig mot det de har – teorin, säger Sofie Larsson.
Något de tror är enklare att ta till sig direkt är rådet om att vara personlig och dela med sig av sina tillkortakommanden.
– Man ska inte underkasta sig sina elever, men våga att bygga relationer i form av ”jag glömde också”, säger Filippa Westerberg.
Under hösten har Patrik Lindberg gjort sin sista VFU-period. Sofie Larsson har varit hans handledare genom alla tre perioder och nu är han färdigutbildad F–3 lärare.
Patrik Lindberg
– Under studierna har jag tidvis varit lite nervös för att bli klar, men när jag varit ute på praktik har det känts väldigt bra och då har den stressen försvunnit. Nu hoppas jag kunna få ett jobb även om det är mitt i läsåret, säger han.
För honom har det viktigaste med VFU:n varit att få grepp om hur det funkar att vara lärare i sin helhet.
Förutom att få känna på hur det är att hålla i lektioner nämner han hjälpen som finns att hämta i kollegiet och att få syn på hur saker funkar i yrket – och vad som händer när de inte gör det. Han tycker också det är viktigt att utmana sig själv.
– Passa på! Det här är bästa chansen att ta ut svängarna och göra saker man inte känner sig helt bekväm med. Man får tänka på att man är under utbildning, att man inte är färdig och att det är okej att inte alltid behärska allt helt, säger han.
För Patrik Lindberg har VFU:n varit en väldigt viktig del i utbildningen, så viktig att den för hans del gärna hade fått vara lite längre.
– Den praktiska erfarenheten är så otroligt relevant för yrket och eftersom utbildningen är fyra år borde den kunna vara en lite större del. Det är så mycket i yrket som går ut på att bygga relationer och möta olika elever med olika förutsättningar och det är något man aldrig heller blir klar med, säger han.
Men det finns också viktiga lärdomar att hämta för de handledare som tar sig an en VFU-student. Det är faktiskt inte bara självuppoffring som står på schemat.
– Jag får ofta frågor från studenterna som kan ställa allt jag gör på ända och jag tvingas till att fråga mig varför jag eller arbetslaget arbetar just så här. Att ha en VFU:are tvingar mig att stanna upp och reflektera över varför och hur jag gör saker. Det får mig att bli bättre på det jag gör, säger Sofie Larsson.
Filippa Westerberg håller med.
– Jag lär mig lika mycket under en praktikperiod som studenten själv, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Därför vill studenterna stärka rollen som handledare
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.