
Handledarna Filippa Westerberg och Sofie Larsson har under Patrik Lindbergs VFU delat med sig av sina erfarenheter.
Tillsammans med handledarna Filippa Westerberg och Sofie Larsson förbereder sig lärarstudenten Patrik Lindberg för att komma ut i klassrummen som lärare.
Lärarutbildning
För lärarstudenterna är VFU:n det första viktiga mötet med det framtida yrkeslivet. Nu ska teoretiska kunskaper bli praktiska.
Utmaningen är att det ofta saknas handledare. Men att ta sig an en student innebär inte enbart extraarbete – det är en chans till att utveckla sig själv som lärare.
Trots att den är så viktig saknas det enligt Sveriges Lärarstudenter handledare till den verksamhetsförlagda utbildningen. Anledningarna är flera, men handlar framför allt om tid.
Två lärare som ändå valt att återkommande ställa upp som VFU-handledare är Sofie Larsson och Filippa Westerberg. De är F–6-lärare på Nälstaskolan i västra Stockholm och pratar båda om att vara ambassadörer för sitt yrke och att ge något tillbaka.
Filippa Westerberg
– Jag hade en väldigt positiv upplevelse av min egen praktik och vill ge andra samma möjlighet. Även om de teoretiska kunskaperna man lär sig på universitetet är otroligt viktiga, är det så mycket mer som gör en lärare till en bra lärare och mycket av det kan bara tillägnas i praktiken, säger Filippa Westerberg.
För Sofie Larssons del handlar det också om stolthet över yrket och att visa en mer positiv bild än den som ofta syns i media.
– Det skrivs ofta om att det är jobbigt eller att lärarna har det dåligt och är utelämnade. Men jag upplever inte att lärare är ett ensamyrke, man är ett team med både årskurslag och fritidslag och jag vill skicka med det till studenterna. De ska veta att de inte behöver uppfinna alla hjul och sköta all planering själva när de går ut i yrkeslivet, säger hon.
Den uppenbara nackdelen att bli handledare är just tidsåtgången.
– Det går åt mycket tid åt samtal och handledning och även om de är givande växer samtidigt berget av administration, säger Filippa Westerberg.
För lärare som ändå vill bli handledare är deras tips att ha runt fem eller sex år i yrket för att ha den trygghet som behövs. De som är tämligen nyutexaminerade är fortfarande för styrda av planeringen för att kunna visa studenterna hur man kan göra vid de tillfällen då man behöver kliva ifrån den.
Sofie Larsson
– Med åren och vanan blir man mer flexibel. Märker jag att eleverna inte svarar som jag tänkt på en uppgift måste man kunna backa från planen och hitta på något annat. Det händer hela tiden och vi behöver visa att det inte är farligt, säger Sofie Larsson.
– Där har vi som handledare en viktig roll att visa och tydliggöra hur man läser av det relationella. Att de förstår att det är mänskligt att behöva tänka om och ändra i en planering, och att det tillhör en lärares vardag, säger Filippa Westerberg.
Samtidigt är det viktigt att låta studenten hitta sin egen ledarroll och personliga lärarstil.
– Jag är jättenoga med att förklara att alla vi lärare är olika personer och att studenten inte ska blir en copy/paste på mig. Det är ett hantverk och alla har vi olika knep för hur man når en grupp, säger Sofie Larsson.
Handledarna Filippa Westerberg och Sofie Larsson har under Patrik Lindbergs VFU delat med sig av sina erfarenheter.
Samtidigt som Sofie Larsson och Filippa Westerberg tipsar blivande handledare att få studenterna att se bortom planeringen går det inte riktigt att ge studenterna samma vägledning.
– Det är svårt att bara säga ”håll inte fast i planeringen”. Det tar tid och handlar om träning, en student har ännu inte den trygghet som krävs utan måste till en början luta sig mot det de har – teorin, säger Sofie Larsson.
Något de tror är enklare att ta till sig direkt är rådet om att vara personlig och dela med sig av sina tillkortakommanden.
– Man ska inte underkasta sig sina elever, men våga att bygga relationer i form av ”jag glömde också”, säger Filippa Westerberg.
Under hösten har Patrik Lindberg gjort sin sista VFU-period. Sofie Larsson har varit hans handledare genom alla tre perioder och nu är han färdigutbildad F–3 lärare.
Patrik Lindberg
– Under studierna har jag tidvis varit lite nervös för att bli klar, men när jag varit ute på praktik har det känts väldigt bra och då har den stressen försvunnit. Nu hoppas jag kunna få ett jobb även om det är mitt i läsåret, säger han.
För honom har det viktigaste med VFU:n varit att få grepp om hur det funkar att vara lärare i sin helhet.
Förutom att få känna på hur det är att hålla i lektioner nämner han hjälpen som finns att hämta i kollegiet och att få syn på hur saker funkar i yrket – och vad som händer när de inte gör det. Han tycker också det är viktigt att utmana sig själv.
– Passa på! Det här är bästa chansen att ta ut svängarna och göra saker man inte känner sig helt bekväm med. Man får tänka på att man är under utbildning, att man inte är färdig och att det är okej att inte alltid behärska allt helt, säger han.
För Patrik Lindberg har VFU:n varit en väldigt viktig del i utbildningen, så viktig att den för hans del gärna hade fått vara lite längre.
– Den praktiska erfarenheten är så otroligt relevant för yrket och eftersom utbildningen är fyra år borde den kunna vara en lite större del. Det är så mycket i yrket som går ut på att bygga relationer och möta olika elever med olika förutsättningar och det är något man aldrig heller blir klar med, säger han.
Men det finns också viktiga lärdomar att hämta för de handledare som tar sig an en VFU-student. Det är faktiskt inte bara självuppoffring som står på schemat.
– Jag får ofta frågor från studenterna som kan ställa allt jag gör på ända och jag tvingas till att fråga mig varför jag eller arbetslaget arbetar just så här. Att ha en VFU:are tvingar mig att stanna upp och reflektera över varför och hur jag gör saker. Det får mig att bli bättre på det jag gör, säger Sofie Larsson.
Filippa Westerberg håller med.
– Jag lär mig lika mycket under en praktikperiod som studenten själv, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Därför vill studenterna stärka rollen som handledare
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.