"Parkerade bredvid en gammal elev som hunnit bli uppemot 25 år. Vi surrade på vägen in till köpcentret. Han skulle till Systemet och jag skulle handla mat. Väl ute igen möttes jag av denna. Magistern är glad ikväll", skrev Jonas Nilsson i sin tweet.
Till startsidan
Lärarliv Varje år ser lärare sina elever lämna skolan och ge sig ut i vuxenvärlden – men ibland inträffar kära återseenden senare i livet. Ett som stack ut var det som läraren Jonas Nilsson på Stordammens skola i Uppsala nyligen hade med en före detta elev.
Jonas Nilsson, 44, har arbetat som lärare i 21 år och många tusen elever har hunnit passera genom hans klassrum. Han bor och arbetar i Uppsala sedan 14 år tillbaka och där träffar han ofta elever som han undervisat genom åren.
– Jag känner igen alla mina elever, på rörelsemönstret och stilen, även om det hunnit gå väldigt många år, säger han.
– Vi hälsar och pratar alltid, om hur läget är och vad de gör nu. Vi har väldigt fin kontakt. Man får ett rikt liv som lärare med många bekanta och ju äldre de blir desto mer blir de ju som mina vänner.
Man får ett rikt liv som lärare.
Häromdagen hade han ett sådant möte som i all sin enkelhet stack ut lite extra. När han åkte till ett köpcentrum för att handla mat parkerade han intill en ung man, nu i 25-årsåldern, som tidigare varit hans elev.
– Vi snackade ett tag och sedan gick vi åt olika håll in i köpcentret – jag skulle handla mat och han skulle till Systembolaget.
När Jonas kom ut till sin bil igen stod det en burk öl framför dörren.
– Jag blev först ställd innan jag förstod att det måste varit han.
Jonas fotade burken framför bilen och skrev om mötet på Twitter. Kort därefter hade den enkla bilden fått över 3000 gilla-markeringar.
"Parkerade bredvid en gammal elev som hunnit bli uppemot 25 år. Vi surrade på vägen in till köpcentret. Han skulle till Systemet och jag skulle handla mat. Väl ute igen möttes jag av denna. Magistern är glad ikväll", skrev Jonas Nilsson i sin tweet.
Varför tror du att din tweet blev så uppskattad?
– Jag tor att det berör människor att man kan ha sån kontakt genom livet. Att eleverna har betytt mycket för en själv och man som lärare har betytt något för eleverna, säger Jonas.
– Just i det här fallet tycker jag det är så fint att han visar uppskattning på sitt sätt. Istället för att utrycka det genom en kram eller så. Att ge en bärs till sin gamla lärare – det är roligt gjort. Nu är vi i samma värld och man uppskattar varandra som människor. Det är något mänskligt i det som berör. Den spontana gesten, omtanken, glimten i ögat.
Och ölen?
– Den drack jag till maten samma kväll!
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”