
"Parkerade bredvid en gammal elev som hunnit bli uppemot 25 år. Vi surrade på vägen in till köpcentret. Han skulle till Systemet och jag skulle handla mat. Väl ute igen möttes jag av denna. Magistern är glad ikväll", skrev Jonas Nilsson i sin tweet.
Lärarliv Varje år ser lärare sina elever lämna skolan och ge sig ut i vuxenvärlden – men ibland inträffar kära återseenden senare i livet. Ett som stack ut var det som läraren Jonas Nilsson på Stordammens skola i Uppsala nyligen hade med en före detta elev.
Jonas Nilsson, 44, har arbetat som lärare i 21 år och många tusen elever har hunnit passera genom hans klassrum. Han bor och arbetar i Uppsala sedan 14 år tillbaka och där träffar han ofta elever som han undervisat genom åren.
– Jag känner igen alla mina elever, på rörelsemönstret och stilen, även om det hunnit gå väldigt många år, säger han.
– Vi hälsar och pratar alltid, om hur läget är och vad de gör nu. Vi har väldigt fin kontakt. Man får ett rikt liv som lärare med många bekanta och ju äldre de blir desto mer blir de ju som mina vänner.
Man får ett rikt liv som lärare.
Häromdagen hade han ett sådant möte som i all sin enkelhet stack ut lite extra. När han åkte till ett köpcentrum för att handla mat parkerade han intill en ung man, nu i 25-årsåldern, som tidigare varit hans elev.
– Vi snackade ett tag och sedan gick vi åt olika håll in i köpcentret – jag skulle handla mat och han skulle till Systembolaget.
När Jonas kom ut till sin bil igen stod det en burk öl framför dörren.
– Jag blev först ställd innan jag förstod att det måste varit han.
Jonas fotade burken framför bilen och skrev om mötet på Twitter. Kort därefter hade den enkla bilden fått över 3000 gilla-markeringar.
"Parkerade bredvid en gammal elev som hunnit bli uppemot 25 år. Vi surrade på vägen in till köpcentret. Han skulle till Systemet och jag skulle handla mat. Väl ute igen möttes jag av denna. Magistern är glad ikväll", skrev Jonas Nilsson i sin tweet.
Varför tror du att din tweet blev så uppskattad?
– Jag tor att det berör människor att man kan ha sån kontakt genom livet. Att eleverna har betytt mycket för en själv och man som lärare har betytt något för eleverna, säger Jonas.
– Just i det här fallet tycker jag det är så fint att han visar uppskattning på sitt sätt. Istället för att utrycka det genom en kram eller så. Att ge en bärs till sin gamla lärare – det är roligt gjort. Nu är vi i samma värld och man uppskattar varandra som människor. Det är något mänskligt i det som berör. Den spontana gesten, omtanken, glimten i ögat.
Och ölen?
– Den drack jag till maten samma kväll!
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.