Sveriges Lärares avgående ordförande Åsa Fahlén. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Till startsidan
Sveriges Lärares första kongress invigdes på tisdagen där bland andra skolminister Lotta Edholm och Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén mötte kongressledamöterna.
Kongressen
Sveriges Lärare inleder sin första kongress – och förbereder sig för en ny styrelse.
På plats under invigningsdagen fanns bland andra skolminister Lotta Edholm (L) och Sacos ordförande Göran Arrius.
Nu inleder Sveriges Lärare sin första reguljära kongress. Flera viktiga beslut ska fattas.
Dels sätter förbundet den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren. Dels väljs ny ordförande, nytt presidium och ny styrelse.
På plats finns också de båda avgående förbundsordföranden Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand.
– Jag är uppspelt och pirrig. Det ska bli fantastiskt roligt och det är på tiden att vi kommer vidare på central nivå, säger Åsa Fahlén.
Sveriges Lärares avgående ordförande Åsa Fahlén. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
– Vi har varit på väg mot den här kongressen i två år, och det känns fantastiskt att äntligen få gå i mål, säger Johanna Jaara Åstrand.
Frågorna som Sveriges Lärare driver har fått politisk medvind, konstaterar Åsa Fahlén.
– Regeringen kommer med utredningar om barngruppernas storlek, om planeringstid. Sen får vi se hur det blir. Men diskussionen om regleringar förs på ett helt annat sätt än tidigare. Vi har redan gjort skillnad, säger Åsa Fahlén.
Sveriges Lärares politiska inriktning sammanfattas i tre punkter:
Inför kongressen har Sveriges Lärare tagit emot 688 motioner från medlemmarna.
– Svårast och viktigast är att samla oss kring några få mål, när det är så många frågor som står på högkant för våra medlemmar. Vi behöver prioritera påverkansarbetet och mobilisera vårt inflytande för att göra skillnad, säger Johanna Jaara Åstrand.
Sacos ordförande Göran Arrius var en av invigningstalarna. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Mötespresidiets ordförande Niki Shams och förre skolministern Anna Ekström vid Sveriges Lärares kongress. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
– Politiken för vårt förbund är tydlig, vi behöver lämna målstyrningen av skolväsendet och gå mot ökad reglering. Vi är väldigt eniga i detta och jag hoppas och tror att kongressen går på den linjen, säger Åsa Fahlén.
Hon inledde sitt fackliga engagemang efter att undervisningsskyldigheten, USK:en, togs bort och avregleringarna inleddes.
– Det har hela tiden varit mitt mål att staten ska ta ansvar och reglera saker, och vi är närmare där än någonsin. Sedan hoppas jag att det jag arbetat för under hela min ordförandetid, korta avstånd och närhet på alla nivåer i förbundet, förs vidare i nya Sveriges Lärare, säger Åsa Fahlén.
Haldis Holst, generalsekreterare för Education International. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Skolminister Lotta Edholm (L) invigningstalade under Sveriges Lärares kongress i Norrköping. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Johanna Jaara Åstrand välkomnar en ny ordförande, som utses torsdag 23 maj.
– Det starkaste avtrycket som jag som ordförande lämnar på Sveriges Lärare är att vi lyckats samla och ena hela lärarkåren i ett förbund. Jag lämnar ett starkare fackförbund än det jag tog över för tio år sedan och det känns både lätt och rätt att lämna över till en helt ny ordförande, säger Johanna Jaara Åstrand.
Skolminister Lotta Edholm (L) höll ett invigningstal, liksom Sacos ordförande Göran Arrius och Haldis Holst, generalsekreterare för Education International.
– Det är viktigt att lärare får bättre förutsättningar att utföra sitt arbete. Det handlar inte minst om att minska administrationen, reglera undervisningstiden och få bukt med hotet och våldet i våra skolor, säger Lotta Edholm till Vi Lärare.
Kongressen – här är Sveriges Lärares politiska mål
Så byggs pusslet till nya Sveriges Lärare: ”Helheten viktig”
Hon föreslås bli Sveriges Lärares nya ordförande
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.