Beslut av JO: Rektor kränkte lärares yttrandefrihet
 
                                I beslutet står det att chefs-JO ser ”särskilt allvarligt på kränkningar av yttrandefriheten ...”. Skolgården på bilden har inget samband med artikeln.
                        Juridik
                        En lärare informerade Skolinspektionen om brister i det särskilda stödet på sin skola i Göteborg.
I ett inspelat samtal kritiserar rektorn läraren för att ha brustit i lojalitet.
Nu slår chefs-JO fast att det var en kränkning av lärarens yttrandefrihet.
– Jag vill att lärare ska veta om sina rättigheter, säger läraren.
                    
Skolinspektionen var på plats på skolan i november 2024, för att granska arbetet med särskilt stöd.
Läraren var inte kallad till intervju, men tog kontakt med myndigheten för att lämna sina synpunkter.
I januari 2025 kallade rektorn läraren till ett enskilt möte, ett möte som läraren spelade in.
– Jag gjorde det som en säkerhetsgrej, jag visste inte vad samtalet skulle handla om, säger hen.
”Bristande lojalitet”
Under mötet tog rektorn upp kontakten med Skolinspektionen som ett exempel på bristande lojalitet. Hen sa att den inte gynnat rektorn och hens verksamhet, och att det ledde till merjobb.
Läraren ansåg att rektorns uttalanden bryter mot yttrandefriheten och gjorde en anmälan till Justitieombudsmannen, JO.
– Det är allvarligt att begränsa en lärare på det sättet. Det drabbar eleverna i slutändan. Därför ville jag att JO skulle granska detta, säger läraren.
”Särskilt allvarligt”
I sitt beslut ger JO läraren rätt, och riktar kritik mot rektorn.
I beslutet står det även att chefs-JO ser ”särskilt allvarligt på kränkningar av yttrandefriheten som har sitt ursprung i att en anställd har talat med en tillsynsmyndighet”.
I sitt yttrande till JO ger även grundskolenämnden i Göteborgs stad läraren rätt, och konstaterar att rektorn gjort sig skyldig till att bryta mot repressalieförbudet i grundlagen ”eftersom läraren har haft anledning att uppfatta det som en tillrättavisning för att läraren använt sin yttrandefrihet genom att samtala med Skolinspektionen”.
”Handlar om yttrandefrihet"
– Ingen lärare vill vara illojal mot skolan. Men lojalitet är vad man gör, det som ledningen har bestämt, att man följer direktiv och gör de arbetsuppgifter man ska. Men vad man säger är något annat. Det handlar om yttrandefriheten, säger läraren.
 
                        Andrea Meiling.
Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg, konstaterar att facket under senaste tiden uppmärksammats på ett antal liknande fall i staden, där arbetsgivaren ifrågasatt anställdas lojalitet.
– Det är bra att JO markerar revir för friheten att uttala sig. Om ingen annan gör det är det otroligt viktigt. Det borde både staden och enskilda chefer förstå, säger hon.
Rektorn hänvisar till JO
Vi Lärare har varit i kontakt med rektorn som svarar att hen inte vill uttala sig, utan hänvisar till sitt svar till JO.
Där skriver rektorn att mötet ”syftade således inte till att begränsa medarbetarens yttrandefrihet, utan till att tydliggöra skyldigheten att samarbeta och visa lojalitet i förhållande till beslut som fattats av arbetsgivaren”. Rektorn skriver också:
”I efterhand kan jag konstatera att jag borde ha formulerat mig på ett mer ändamålsenligt sätt vid mötet”.
– Eftersom det berör en enskild medarbetare hänvisar jag till det svaret, säger rektorn.
Fortsatt förtroende
Grundskoledirektören Maria Andersson har fortsatt förtroende för rektorn.
– Det var fel och det är vi överens om. Vi har fortsatt förtroende för rektorn och att hen kan fortsätta att utveckla sitt arbete och sitt arbetssätt, säger Maria Andersson.
Sveriges Lärare känner till fler fall där lärares lojalitet ifrågasatts. Kommer staden att göra någon större insats kring yttrandefriheten?
– Vi fick beslutet igår och hur vi väljer att ta det vidare är att svårt att uttala sig om i dagsläget, säger Maria Andersson.
Läraren arbetar idag på en annan skola, där hen säger att det är ”högt i tak”.
– Det borde uppmuntras att man pratar med Skolinspektionen, man borde se det som ett sätt att veta hur vi kan utveckla oss och bli bättre, för att eleverna ska få vad de har rätt till.
LÄS ÄVEN:
Rektorn överklagar fällande domen till hovrätten
Efter fällande domen: Rektorn har sagt upp sig
Rektorn fälld i tingsrätten för brott mot grundlagen
Rättegången mot rektorn: ”Han luskade 4–5 gånger”
 
						 
             
						 
						 
                         
					 
					 
						 
						 
                     
					 
					 
						 
						 
                     
					 
					 
						 
						 
                     
					 
					 
						 
                         
						 
					 
					 
						 
                         
                         
					 
					 
						 
						 
                 
					 
					 
						 
						 
                     
					 
					 
						 
						 
                     
					 
						