Pia Rizell, andre vice ordförande, Anna Olskog, ordförande, och Robin Smith, vice ordförande, under Prideveckan i Stockholm.
Till startsidan
Sveriges Lärare deltar i Prideparaden och har varit representerade under Prideveckan i Stockholm.
Jämställdhet
Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
– I tider då hatet växer måste vi kliva fram, säger förbundsordförande Anna Olskog.
HBTQI-personers rättigheter har alltid varit en viktig fråga för Sveriges Lärare, men under den pågående Pride-veckan i Stockholm ökar engagemanget ytterligare ett steg.
– I Prideparaden deltar alla tre i presidiet, det har inte hänt förr, säger Anna Olskog.
Presidiet, med Anna Olskog, vice ordförande Robin Smith och andre vice ordförande Pia Rizell går i paraden tillsammans med den stora gruppen av deltagare från Sveriges Lärare.
Anna Olskogs engagemang i frågorna växte fram redan under tiden som lärare i Umeå.
– Både som lärare, som förbundsordförande och som människa är det självklart för mig att gå ut och försvara allas rätt att älska vem man vill, alla människors lika värde måste alltid försvaras. All kärlek är bra kärlek, det har jag alltid tyckt.
Pia Rizell, andre vice ordförande, Anna Olskog, ordförande, och Robin Smith, vice ordförande, under Prideveckan i Stockholm.
Anna Olskog är oroad över att tonläget i debatten har blivit högre, i synnerhet i sociala medier, att grundläggande mänskliga rättigheter ifrågasätts.
– Att gå i Prideparaden är att visa att Sveriges Lärare och Saco står upp för rätten att få vara sig själv – på jobbet, i klassrummet, på förskolan och i hela samhället. Att få leva tryggt i sin identitet är aldrig förhandlingsbart.
Begrepp som mångfald och inkludering är hotade idag i länder som USA och Ungern, ser du liknande tendenser i Sverige?
– Situationen är förstås bättre här, men vi är ingen isolerad ö, människor påverkas av debatten i andra länder.
I fjol undersökte Sveriges Lärare klimatet för HBTQI-personer i skolan och resultatet var relativt nedslående: Cirka 30 procent av lärarna på mellanstadiet och 40 procent på högstadiet hör ”varje vecka” nedsättande kommentarer om gruppen.
Och det visade sig att huvudmännen lät bli att undersöka kränkningarna i nästan hälften av fallen, både när kränkningarna riktades mot andra elever och när de riktades mot personal.
Anna Olskogs budskap till landets lärare är tydligt:
– När det händer måste ni våga be kollegor om stöd, ta hjälp av facket och framför allt tala med era chefer. Alla har rätt att vara sig själva på jobbet och att arbetsgivaren aktivt ska verka för att det finns en social arbetsmiljö med gemenskap på arbetsplatsen.
För henne är det helt självklart att facket måste vara aktivt i dessa frågor.
– Inkludering, mångfald och jämlikhet är inte några tillägg i det fackliga arbetet, de är bärande fackliga värderingar och själva grunden för ett tryggt arbetsliv. Ytterst handlar det om att huvudmännen måste följa Sveriges lagar, som diskrimineringslagen och arbetsmiljölagen.
Under Pride i Stockholm finns Sveriges Lärare i Sacos tält hela veckan i Pride Park på Östermalms IP. Anna Olskog inbjuder alla som har möjlighet att komma förbi och även delta i själva paraden idag, lördag.
– Ni hittar oss på plats 55 i paraden!
Samtidigt vill hon betona att Prideparader kommer att anordnas på 27 olika orter under augusti och september – alla datum finns på Sveriges Lärares hemsida.
– Den stora paraden i Stockholm är förstås viktig, men jag uppmuntrar alla att delta i parader nära där ni själva bor. Ju fler vi blir, desto kraftigare blir budskapet.
LÄS MER:
Så ofta kränks hbtqi-personer i skolan: ”Våga tjata”
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.