
Gustaf Norén (t.v), under sin tid i Mando Diao. Här tillsammans med Björn Dixgård.
Lärare
Gustaf Norén, tidigare medlem i Borlänge-bandet Mando Diao, byter bana och satsar på en ny karriär. Han har bestämt sig för att bli musiklärare.
Sedan en tid tillbaka har Gustaf Norén undervisat på Rytmusgymnasiet i Stockholm. Tanken är att han ska börja utbilda sig inom kort för att få de pedagogiska färdigheterna.
– Vi får se vad jag behöver läsa. Många av mina kollegor på Rytmusgymnasiet är tidigare musiker som har läst pedagogik för att få behörighet. Det är också mitt mål, säger Gustaf Norén till Skolvärlden.
Han vet inte riktigt hur han ska utbilda sig än, men han har kontakt med en studie- och yrkesvägledare som hjälper honom.
– Jag märker att jag har en enorm kompetens inom musik och arrangemang, låtskriveri och instrument. När jag arbetar på skolan ser jag att det är ett pedagogiskt system som jag inte har någon erfarenhet av. Så jag känner mig väldigtkvalificerad med ena foten, och inte så värst med den andra.
Jag har alltid trivts med lärare och har bara positiva upplevelser
Han tycker att det är svårt att undervisa och än så länge beter han sig i läraryrket som han betedde sig som musiker i ett band. Det är utifrån kreativiteten och tankarna från tiden i Mando Diao som han har hållit i lektionerna.
– Nu kan jag säga att jag på riktigt förstår syftet med lärarutbildningen, mycket mer efter att jag har jobbat på skolan. Du måste komma ut på skolorna för att faktiskt förstå hur det går till. Nu kan jag inte bara köra mitt eget race som man annars kanske gör inom rockbranschen.
Gustaf Norén har bland annat ägnat lektionerna åt att lära eleverna ut hur man skriver vaggvisor.
– Det är direkt hämtat från mina egna upplevelser från när jag var liten, säger han.
Hur ser du på din historia som rockstjärna när du nu ska bli lärare? Kan det vara en fördel att ha den bakgrunden?
– Ja, det tror jag. Det kan vara en fördel på vissa plan, men jag tror att jag också kommer att få en uppförsbacke på andra plan.
Valet att bli lärare är ett naturligt flöde, menar han. Han kommer från en lärarfamilj. Brorsan Carl är utbildad musiklärare och båda föräldrarna arbetade som lärare och kuratorer, dessutom var mormor lärare.
– Jag har alltid haft det runt mig. Jag har alltid trivts med lärare och har bara positiva upplevelser. Jag har tagit in kunskap under en längre tid och det känns naturligt att föra vidare kunskapen. Även att ta in ännu mer kunskap i klassrummet. Jag kommer hela tiden fokusera på förutsättningarna för att spela. Vem spelar du för och varför, säger han och fortsätter:
– Det kommer ta några år att utbilda mig. I den fasen måste jag också hitta hur jag ska omvandla kunskapen till utlärande. Det är som en konstform, det är som ett nytt instrument jag måste lära mig. Jag kan munspel, kontrabas, piano, sång, trummor och så vidare.
Nu behöver jag lära mig lärarens instrument. Hur gör jag för att bli en sådan bra lärare som möjligt?
Passionen att bli lärare har funnits länge. Men egentligen var tanken att arbeta som fritidspedagog och vara på fritidsgårdar och hjälpa ungdomar.
– Fritidsledare har betytt mycket för mig personligen, det är ett viktigt yrke. Det är ända sedan jag var barn som jag har velat bli det. Men musiklärare passar bättre nu.
Gustaf Norén (t.v), under sin tid i Mando Diao. Här tillsammans med Björn Dixgård.
Du har ju fått testa på att vara lärare lite. Vad är skillnaden med att uppträda på Hultsfredsfestivalen och undervisa i ett klassrum för eleverna?
– Ja, det finns ju en dialog. Jag skulle säga att de flesta musikerna skulle må bra av att vara lärare. När man är lärare pratar man med publiken på ett kommunikativt sätt och det är någonting som jag har saknat med att ha en större publik. Publiken blir mer ett objekt än massa subjekt. Det är som att prata inför en filmduk. Att jag har övat att tala inför publik tror jag också kan försvåra, säger han och tillägger:
– Pratar du mer eleverna länge, och har en konsert för eleverna med bara prat märker jag också att de tappar koncentrationen lättare. Redan nu har jag lärt mig att bryta upp ibland, våga ha samtal och låta dem spela lite. De få lektionerna jag har haft har jag märkt att det är viktigt att släppa in eleverna. Jag har förstått att det är en teknik att vara lärare och det vet jag att jag inte är ensam om att förstå, men jag förstod det först när jag väl stod där.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Skolfinansiering Enkät med alla riksdagspartierna om stora skolfrågorna.
Skolbudget Det här saknar facket i budgetsatsningarna: ”Luddiga”. ✓ 95 miljoner till mobilförbud
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”