
Cecilia Düringer med Vi Lärares reporter under intervjun. Foto: Meli Petterson Ellafi
Läraren, poddaren och författaren Cecilia Düringer.
Intervju
På spåret har gjort Cecilia Düringer till ansiktet utåt för den allmänbildning som vissa befarar är utdöende.
För Vi Lärare berättar hon hur obekvämt hon tycker det är – och vilka ämnen hon inte vet någonting om.
– De flesta av mina lärarkollegor skulle klara sig alldeles utmärkt i På spåret, säger hon.
Det är februarimorgon när Vi Lärare möter upp Cecilia Düringer på ett konditori på Södermalm i Stockholm för en intervju. Ljuset kryper så sakteliga tillbaka till norra halvklotet och det börjar bli lite lättare att vakna på morgnarna. Men alla i sällskapet behöver en kopp kaffe.
Eller något som liknar en kopp kaffe åtminstone. Cecilia Düringer vill ha hälften havremjölk i sin kopp, och berättar att det är lite starkare än hon brukar dricka det.
– Jag hatar kaffe, men vill ha något att kliva upp ur sängen för på morgnarna, säger hon.
Med sin bakgrund som gymnasielärare i historia och svenska har hon kryssat igenom två säsonger av den omåttligt populära SVT-frågesporten På spåret i princip ohotad. Nu är hon inne i finalveckan, men tycker inte att det hela är så märkvärdigt.
– Den genomsnittliga gymnasieläraren är väldigt allmänbildad. Jag tror att de flesta av mina lärarkollegor skulle klara sig alldeles utmärkt i På spåret. Det är ju jättekonstigt att man blir sinnebilden av ett orakel för att man visste vad taxidermi hette liksom.
– Vill man lyfta fram folk som är allmänbildade, skickliga, intelligenta, och kunniga på riktigt då är det ju forskare man ska lyfta fram, säger hon.
Cecilia Düringer med Vi Lärares reporter under intervjun. Foto: Meli Petterson Ellafi
Cecilia Düringer jobbade som gymnasielärare fram till 2018, då hon fick ett erbjudande hon inte kunde motstå: Att programleda och skriva manus till podden P3 Historia. Det började med ett försök att kombinera en halvtid som lärare med en halvtid som poddmakare men det övergavs ganska snart. Idag är podden ett heltidsjobb och i grund och botten är uppdraget detsamma som det var i skolan: Att förmedla kunskap.
– P3 Historia är egentligen glorifierade historielektioner i audioformat. Det är ett sätt att flytta ut lärarskapet ur klassrummet nästan. Varje avsnitt ska vara en fiberrik smörgås, fast förpackad i en god karamells skal.
För att få till den fiberrika smörgåsen lägger Cecilia Düringer runt 10 dagar inför varje avsnitt på research och manusförfattande, innan processen går vidare med inläsningar och klippningar, ljudläggning med mera. Totalt tar ett avsnitt tre och en halv vecka att producera.
Det är jobbigt när folk har massa åsikter om en.
– Det är stressigt att få ihop ett så faktatungt program, som måste vara korrekt från början till slut, på vad som för oss är kort tid. Men utifrån ett lärarperspektiv, att lägga 3,5 vecka på en lektion, det vore ju väldigt långt tid, och fullständigt orimligt, säger hon.
Men hon vänder på perspektivet: En lärare som har jobbat i 14 år och varje år undervisar en ny klass om franska revolutionen, har till slut filat betydligt mer på sin framställning än tre och en halv vecka.
– Den lektionen kommer ju vara att bättre än vårt avsnitt om Robespierre, säger hon.
Cecilia Düringer berättar att hon påverkas mycket av en prestationsbaserad självkänsla. Inte minst när hon tävlar på tv och stora mängder människor berömmer henne för att hon är så duktig.
– Det är jobbigt när folk har massa åsikter om en. Och har folk åsikten att man är bra och duktig, då är det så himla riskabelt när man kopplar ihop det med vem man själv är. För om man sedan inte längre anses vara bra och duktig, så riskerar ju ens självbild att bli mörk, säger hon.
Den här självbilden kunde även vara ett problem i läraryrket, där förutsättningar och målsättningar inte alltid matchar, och en engagerad lärare kan ta på sig en allt för stor börda för att hjälpa sina elever nå målen.
– Det är ju helt värdelöst, både på ett fackligt och ett personligt plan, att göra allting för att vara bra på jobbet. Fler borde ju vara sämre på jobbet, utifrån det perspektivet. Lärarjobbet kan sluka en hel. Om man vill att varje lektion ska vara bra, inte nödvändigtvis toppenbra eller fantastisk, utan bara helt ok, då får man ju slita ihjäl sig. Så det är utmärkt för arbetsgivare men det borde vara en facklig hjärtefråga att bekämpa folks prestationsbaserade självbild, säger hon.
”Det är få som är traumatiserade av en taskig lektion i historia”, säger Cecilia Düringer. Foto: Meli Pettersson Ellafi/Bildbyrån
Hon tänker samtidigt att det kan finnas ett mått av hybris hos lärare som hon själv. Det kan vara bra att påminna sig själv om att bara för att man har ett viktigt och meningsfullt jobb betyder det inte att världen faller samman om det någon gång blir lite mindre lyckat.
– Man kan känna att om min lektion går åt helvete så är det så oerhört betydelsefullt för de här tonåringarna som sitter framför mig. Det är det ju inte. De repar sig. Jag tror att det är få som är traumatiserade av en taskig lektion i historia då och då. Det är helt ok. Det är viktigt att ta sitt jobb på allvar, men det finns också gränser, säger hon.
Samtidigt som hon blir förvånad och ibland nästan lite orolig över att folk imponeras av hennes kunskaper, köper hon inte bilden av att allmänbildningen är hotad eller utdöende.
– Jag vet inte riktigt när ryktet började spridas att allmänbildningen var död? Är det att man hör larmrapporter om att barn inte är allmänbildade? Men det är ju också för att de är… barn.
– Folk älskar kunskapsspel och de älskar kunskapspoddar, folk älskar kunskap. Den mest lyssnade podden i Sverige är P3 Dokumentär, som ju är proppfylld med nutidshistoria och olika samhällsfenomen, som folk slickar i sig som om det vore kolasås, säger hon.
I år var vi trötta i skallen när vi kom till finalen.
De som studerar på lärarprogrammen eller kommer ut på skolorna efter sin examen bemöts också de ibland med viss misstänksamhet. Kan de verkligen det här? Är det rätt personer som blir lärare idag? Även här vill Cecilia Düringer mana till lugn.
– När man är grön är man grön. De flesta har inte läst Strindbergs samlade verk när de är nyexade. Det hade inte jag heller. Men en av sakerna som gör att man aldrig tröttnar på läraryrket är att man hela tiden får chansen att lära sig någonting nytt.
Redan inför den här säsongen av På spåret hade Cecilia Düringer och lagkamraten Jonatan Unge kommit överens om att det blir sista gången.
– Det är sportsligt att ge en chans till revansch, men vi vill inte göra det sen igen. I år var vi trötta i skallen när vi kom dit, hade väldigt vattniga ögon och en trög stämning i buren. Fast det är klart att vi hade kul ändå! På spåret är en kul lek, säger hon.
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.