Lärarna Ahmad Hussein och Dunia Kadhim.
Till startsidan
Snabbspår
I april 2017 startade Snabbspåret vid Umeå universitet för 40 utländska lärare och förskollärare. Utbildningen har bedrivits på uppdrag av Arbetsförmedlingen och genomförs för första gången på distans för nyanlända som har mycket goda kunskaper i arabiska och en utländsk lärarutbildning med sig i bagaget.
Deltagarna kommer från länder som Syrien, Libanon, Irak, Palestina, Eritrea och Somalia. Utbildningen syftar till att nyanlända med examen och erfarenhet som lärare ska få den kompletterande utbildning de behöver för att snabbare kunna etablera sig som legitimerade lärare i Sverige.
Nu har den första gruppen avslutat sin utbildning efter 26 intensiva veckor.
– Det var en stor utmaning för oss men vi lyckades. Alla 40 deltagare som påbörjade kursen stannade kvar och genomförde hela utbildningen. Det är utomordentligt bra. Varje person som har kommit hit och utbildat sig har sina erfarenheter, ingen historia är den andra lik, säger Ahmad Hussein, lärare och projektledare för Snabbspåret.
Varför har utbildningen gått så bra tror du?
– Det finns stor erfarenhet bland oss som jobbar med Snabbspåret. Jag har till exempel jobbat som tolk i över 20 år och har jobbat med flyktingar under hela min tid i Sverige. Jag är själv flykting, säger han.
Ahmad Hussein berättar att några deltagare ibland kunde ringa hem till honom mitt i natten och berätta om sin oro kring utbildningen och anpassningen i Sverige.
– Några sa att de hade bestämt sig att hoppa av utbildningen, på grund av svårigheter hemma i familjen. Men jag lyckades övertyga dem om att det inte var någon fara och att vi skulle hitta en lösning. Det gjorde inget om man missade praktiken i tre dagar – då fick vi kompensera det på något annat sätt på lektionerna.
Lärarna Ahmad Hussein och Dunia Kadhim.
Är flexibiliteten viktig i en sådan här utbildning?
– Den är enormt viktig, det kan vara det viktigaste. Som projektledare måste man vara redo för alla möjliga deltagarsamtal och finnas där hela dygnet för dem, säger han.
Dunia Kadhim har också varit med på resan som lärare och har undervisat den första gruppen.
– Det var ett väldigt intensivt jobb för mig som lärare, eftersom de som studerade hade med sig olika nivåer av språket när de kom till oss. Målet var att alla skulle förstå skolsystemet på både arabiska och svenska. För språket och innehållet hör ihop, säger hon.
– En del deltagare hade inte ens gått SFI, utan de hade börjat gå vår utbildning. Det var ett väldigt intensivt jobb, men vi lyckades förena alla som låg på olika nivåer – och de som tog examen kan nu skriva, läsa och prata svenska.
Eftersom skolsystemet i Sverige skiljer sig mycket från länder som Syrien och Libanon har det varit stort fokus på att förstå just det svenska skolsystemet.
– Men det har även varit stort fokus på hur vi behandlar barnen i skolan i Sverige. Det var det viktigaste och allt hänger ihop. Eftersom deltagarna är i olika åldrar och kommer från många olika länder har alla med sig olika traditioner, religioner, och språk.
Snabbspåret har redan gett effekt. Bara några dagar efter examen har tio stycken av deltagarna fått jobb som vikarier på skolor, och ytterligare sju ska läsa vidare på universitet.
Snabbspåret är en satsning i samverkan mellan sex lärosäten, arbetsmarknadens parter – Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, SKL och Almega tjänsteföretagen samt Arbetsförmedlingen.
Stockholms universitet är det lärosäte som har det nationella samordningsansvaret. Övriga medverkande lärosäten är Göteborgs universitet, Malmö högskola, Linköpings universitet, Örebro universitet, Umeå universitet.
Lärosätena har gemensamt utvecklat uppdragsutbildningen med fokus på hur den svenska skolan och förskolan styrs och organiseras, lärarens arbete samt didaktik och lärande.
Källa: Umeå universitet
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”