
Lärarna Ahmad Hussein och Dunia Kadhim.
Snabbspår
I april 2017 startade Snabbspåret vid Umeå universitet för 40 utländska lärare och förskollärare. Utbildningen har bedrivits på uppdrag av Arbetsförmedlingen och genomförs för första gången på distans för nyanlända som har mycket goda kunskaper i arabiska och en utländsk lärarutbildning med sig i bagaget.
Deltagarna kommer från länder som Syrien, Libanon, Irak, Palestina, Eritrea och Somalia. Utbildningen syftar till att nyanlända med examen och erfarenhet som lärare ska få den kompletterande utbildning de behöver för att snabbare kunna etablera sig som legitimerade lärare i Sverige.
Nu har den första gruppen avslutat sin utbildning efter 26 intensiva veckor.
– Det var en stor utmaning för oss men vi lyckades. Alla 40 deltagare som påbörjade kursen stannade kvar och genomförde hela utbildningen. Det är utomordentligt bra. Varje person som har kommit hit och utbildat sig har sina erfarenheter, ingen historia är den andra lik, säger Ahmad Hussein, lärare och projektledare för Snabbspåret.
Varför har utbildningen gått så bra tror du?
– Det finns stor erfarenhet bland oss som jobbar med Snabbspåret. Jag har till exempel jobbat som tolk i över 20 år och har jobbat med flyktingar under hela min tid i Sverige. Jag är själv flykting, säger han.
Ahmad Hussein berättar att några deltagare ibland kunde ringa hem till honom mitt i natten och berätta om sin oro kring utbildningen och anpassningen i Sverige.
– Några sa att de hade bestämt sig att hoppa av utbildningen, på grund av svårigheter hemma i familjen. Men jag lyckades övertyga dem om att det inte var någon fara och att vi skulle hitta en lösning. Det gjorde inget om man missade praktiken i tre dagar – då fick vi kompensera det på något annat sätt på lektionerna.
Lärarna Ahmad Hussein och Dunia Kadhim.
Är flexibiliteten viktig i en sådan här utbildning?
– Den är enormt viktig, det kan vara det viktigaste. Som projektledare måste man vara redo för alla möjliga deltagarsamtal och finnas där hela dygnet för dem, säger han.
Dunia Kadhim har också varit med på resan som lärare och har undervisat den första gruppen.
– Det var ett väldigt intensivt jobb för mig som lärare, eftersom de som studerade hade med sig olika nivåer av språket när de kom till oss. Målet var att alla skulle förstå skolsystemet på både arabiska och svenska. För språket och innehållet hör ihop, säger hon.
– En del deltagare hade inte ens gått SFI, utan de hade börjat gå vår utbildning. Det var ett väldigt intensivt jobb, men vi lyckades förena alla som låg på olika nivåer – och de som tog examen kan nu skriva, läsa och prata svenska.
Eftersom skolsystemet i Sverige skiljer sig mycket från länder som Syrien och Libanon har det varit stort fokus på att förstå just det svenska skolsystemet.
– Men det har även varit stort fokus på hur vi behandlar barnen i skolan i Sverige. Det var det viktigaste och allt hänger ihop. Eftersom deltagarna är i olika åldrar och kommer från många olika länder har alla med sig olika traditioner, religioner, och språk.
Snabbspåret har redan gett effekt. Bara några dagar efter examen har tio stycken av deltagarna fått jobb som vikarier på skolor, och ytterligare sju ska läsa vidare på universitet.
Snabbspåret är en satsning i samverkan mellan sex lärosäten, arbetsmarknadens parter – Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, SKL och Almega tjänsteföretagen samt Arbetsförmedlingen.
Stockholms universitet är det lärosäte som har det nationella samordningsansvaret. Övriga medverkande lärosäten är Göteborgs universitet, Malmö högskola, Linköpings universitet, Örebro universitet, Umeå universitet.
Lärosätena har gemensamt utvecklat uppdragsutbildningen med fokus på hur den svenska skolan och förskolan styrs och organiseras, lärarens arbete samt didaktik och lärande.
Källa: Umeå universitet
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.