Källa: Skolinspektionen
Till startsidan
Internationella skolor
Grafiken i slutet av den här artikeln visar hur många grundskolor i Sverige som har fått tillstånd av Skolinspektionen att bedriva stora delar av sin undervisning på engelska (upp till 50 procent). På hur många skolor, eller delar av skolor, där så verkligen sker saknas det dock samlad statistik om. En del av skolorna har dessutom ännu inte kommit igång med sin verksamhet. Men att antalet ökar råder det ingen tvekan om.
– Det är problematiskt när det går trender i vad skolor lockar med för att attrahera elever. För några år sedan var det datorer till alla, nu är det undervisning på engelska. Allt sådant gör det svårare att se till att alla elever får en likvärdig grundutbildning som gör att de klarar sig i samhället, säger Åsa Fahlén som är ordförande i Lärarnas Riksförbund.
Flera av de engelska skolorna lyfter i sin marknadsföring även fram att de satsar på ordning och reda.
– Det finns tydlig evidens för att ordning och reda leder till god undervisning och bättre resultat. Det som bekymrar mig är om undervisning på engelska leder till att många elever lär sig mindre än vad de annars skulle göra.
Det är en oro som delas av Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
– Undervisning på engelska kan tyckas attraktivt, spännande och bra. Tyvärr har vi bara ganska rudimentära kunskaper om effekterna på sikt när det gäller elevernas lärande. Förutom att man kan fundera över hur djupa ämneskunskaper eleverna får när de undervisas på ett språk som de inte fullt ut behärskar, finns det anledning att vara bekymrad över deras utveckling när det gäller det svenska språket.
I en internationell jämförelse är möjligheterna för skolor att bedriva undervisning på engelska, enligt Peter Fredriksson, förhållandevis oreglerat i Sverige.
– Både möjligheterna och kraven bör i större utsträckning regleras. Jag tycker också att vi behöver bli bättre på att följa upp effekterna. Vi ska inte ska gå in i någonting förrän vi faktiskt vet att det är gynnsamt för eleverna.
En genomgång av Skolinspektionens statistik visar att en klar majoritet av de skolor som har tillstånd att bedriva stora delar av sin undervisning på engelska är privata.
Marknadens dominant är Internationella engelska skolan (IES) med 28 000 elever fördelade på 39 skolor runt om i Sverige samt 4 600 elever i sju skolor i Spanien. Nyligen gav Skolinspektionen IES tillstånd att öppna två nya grundskolor.
Under det senaste året har debatten kring IES bland annat handlat om kommuner som lockat företaget med förmånliga hyresvillkor. Men också om att skolor med engelsk inriktning kan öka skolsegrationen.
Överskotten visar att det finns utrymme för dem att höja lönerna.
Enligt Skolverkets statistik från senare år går det många elever med utländsk bakgrund i IES grundskolor. Andelen elever som lämnar dessa skolor med gymnasiebehörighet är ofta högre än i svenska grundskolor i allmänhet. Men statistiken visar också att föräldrar till elever i IES skolor har bättre utbildningsbakgrund än genomsnittet, en faktor som enligt forskningen har stor betydelse för barnens skolresultat.
– Det behövs mer kunskap kring hur framväxten av skolor som bedriver stora delar av undervisningen på engelska påverkar segregationen. Det finns en risk för att den ökar ytterligare, säger Peter Fredriksson.
Till skillnad mot övriga svenska skolor, har skolor med tillstånd att bedriva sin undervisning på engelska rätt att tillsvidareanställa utländska lärare som saknar svensk lärarlegitimation.
– Skolverket tycker att undantaget ska tas bort. Det är viktigt att alla lärare som undervisar i svenska skolor har kunskap om det svenska skolsystemet, kursplaner, betygssättning och allt annat som vi förväntar oss att legitimerade lärare har.
Häromåret konstaterade LR i en analys att IES:s legitimerade lärare i genomsnitt tjänade 3 000 kronor mindre i månaden än vad motsvarande kommunalt anställda lärare gjorde. Anställda inom IES som Skolvärlden pratat med berättar att lärare inom koncernen som saknar legitimation, ofta har ännu lägre lön.
Enligt den senaste bokslutskommunikén (för perioden 1 juli 2019–30 juni 2020) gjorde IES ett rörelse-resultat före räntor och skatter (Ebit) på cirka 393 miljoner kronor. Även flera andra friskoleföretag går ekonomiskt bra.
– Överskotten visar att det finns utrymme för dem att höja lönerna. Ska vi ska få någon ordning på det svenska skolsystemet måste alla som är aktörer vara med att ta sitt ansvar. En del är lönebildningen, säger Åsa Fahlén.
– Många utländska lärare som kommer hit för att arbeta vet inte riktigt nivån på vårt löneläge. Jag tycker att man utnyttjar den okunskapen genom att betala för låga löner.
Källa: Skolinspektionen
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Student Nya ordföranden Emma Arvidsson: ”Svårt se hur sjukt systemet är”.