
Källa: Skolinspektionen
Internationella skolor
Grafiken i slutet av den här artikeln visar hur många grundskolor i Sverige som har fått tillstånd av Skolinspektionen att bedriva stora delar av sin undervisning på engelska (upp till 50 procent). På hur många skolor, eller delar av skolor, där så verkligen sker saknas det dock samlad statistik om. En del av skolorna har dessutom ännu inte kommit igång med sin verksamhet. Men att antalet ökar råder det ingen tvekan om.
– Det är problematiskt när det går trender i vad skolor lockar med för att attrahera elever. För några år sedan var det datorer till alla, nu är det undervisning på engelska. Allt sådant gör det svårare att se till att alla elever får en likvärdig grundutbildning som gör att de klarar sig i samhället, säger Åsa Fahlén som är ordförande i Lärarnas Riksförbund.
Flera av de engelska skolorna lyfter i sin marknadsföring även fram att de satsar på ordning och reda.
– Det finns tydlig evidens för att ordning och reda leder till god undervisning och bättre resultat. Det som bekymrar mig är om undervisning på engelska leder till att många elever lär sig mindre än vad de annars skulle göra.
Det är en oro som delas av Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
– Undervisning på engelska kan tyckas attraktivt, spännande och bra. Tyvärr har vi bara ganska rudimentära kunskaper om effekterna på sikt när det gäller elevernas lärande. Förutom att man kan fundera över hur djupa ämneskunskaper eleverna får när de undervisas på ett språk som de inte fullt ut behärskar, finns det anledning att vara bekymrad över deras utveckling när det gäller det svenska språket.
I en internationell jämförelse är möjligheterna för skolor att bedriva undervisning på engelska, enligt Peter Fredriksson, förhållandevis oreglerat i Sverige.
– Både möjligheterna och kraven bör i större utsträckning regleras. Jag tycker också att vi behöver bli bättre på att följa upp effekterna. Vi ska inte ska gå in i någonting förrän vi faktiskt vet att det är gynnsamt för eleverna.
En genomgång av Skolinspektionens statistik visar att en klar majoritet av de skolor som har tillstånd att bedriva stora delar av sin undervisning på engelska är privata.
Marknadens dominant är Internationella engelska skolan (IES) med 28 000 elever fördelade på 39 skolor runt om i Sverige samt 4 600 elever i sju skolor i Spanien. Nyligen gav Skolinspektionen IES tillstånd att öppna två nya grundskolor.
Under det senaste året har debatten kring IES bland annat handlat om kommuner som lockat företaget med förmånliga hyresvillkor. Men också om att skolor med engelsk inriktning kan öka skolsegrationen.
Överskotten visar att det finns utrymme för dem att höja lönerna.
Enligt Skolverkets statistik från senare år går det många elever med utländsk bakgrund i IES grundskolor. Andelen elever som lämnar dessa skolor med gymnasiebehörighet är ofta högre än i svenska grundskolor i allmänhet. Men statistiken visar också att föräldrar till elever i IES skolor har bättre utbildningsbakgrund än genomsnittet, en faktor som enligt forskningen har stor betydelse för barnens skolresultat.
– Det behövs mer kunskap kring hur framväxten av skolor som bedriver stora delar av undervisningen på engelska påverkar segregationen. Det finns en risk för att den ökar ytterligare, säger Peter Fredriksson.
Till skillnad mot övriga svenska skolor, har skolor med tillstånd att bedriva sin undervisning på engelska rätt att tillsvidareanställa utländska lärare som saknar svensk lärarlegitimation.
– Skolverket tycker att undantaget ska tas bort. Det är viktigt att alla lärare som undervisar i svenska skolor har kunskap om det svenska skolsystemet, kursplaner, betygssättning och allt annat som vi förväntar oss att legitimerade lärare har.
Häromåret konstaterade LR i en analys att IES:s legitimerade lärare i genomsnitt tjänade 3 000 kronor mindre i månaden än vad motsvarande kommunalt anställda lärare gjorde. Anställda inom IES som Skolvärlden pratat med berättar att lärare inom koncernen som saknar legitimation, ofta har ännu lägre lön.
Enligt den senaste bokslutskommunikén (för perioden 1 juli 2019–30 juni 2020) gjorde IES ett rörelse-resultat före räntor och skatter (Ebit) på cirka 393 miljoner kronor. Även flera andra friskoleföretag går ekonomiskt bra.
– Överskotten visar att det finns utrymme för dem att höja lönerna. Ska vi ska få någon ordning på det svenska skolsystemet måste alla som är aktörer vara med att ta sitt ansvar. En del är lönebildningen, säger Åsa Fahlén.
– Många utländska lärare som kommer hit för att arbeta vet inte riktigt nivån på vårt löneläge. Jag tycker att man utnyttjar den okunskapen genom att betala för låga löner.
Källa: Skolinspektionen
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.