
Karin Ljungberg och Linda Hansson är nöjda med fortbildningen som skedde under studiedagen.
Ämnesfortbildning
Bristen på ämnesrelevant fortbildning är något av en följetong i svensk skoldebatt. I de undersökningar som gjorts uppger mer än hälften av lärarna att de inte fått någon ämnesrelaterad kompetensutveckling de senaste fem åren.
Huvudmännens varierande ambitioner och förutsättningar är den viktigaste orsaken till bristerna. Att få relevant fortbildning beror till stor del vilken kommun och skola läraren verkar på.
– Fortbildning är ett område som är oerhört eftersatt, i synnerhet när det handlar om ämnesspecifik fortbildning. Det är därför som mattelyft och läslyft varit så uppskattat. Det är första gången på länge som många lärare fått sitta ner och prata om vad de gör med sitt ämne i klassrummet, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.
Kajsa Magnusson, lärare i svenska och tyska på högstadieskolan Strandängsskolan, tillhör de som får vidareutbildning varje år. Hennes kommun Båstad deltar sedan många år i ett samarbete med en handfull andra kommuner i nordvästra Skåne.
– Varje år har vi en gemensam studiedag i mars, berättar hon.
Kommunerna beslutar gemensamt vilken dag det blir. Sedan fördelar rektorerna vilken skola som har ansvar för fortbildningen i de olika ämnena. Programmet tas fram av ämneslärarna på skolan, inte av ledningen.
Läraren Linda Hansson.
I år planerade Kajsa Magnusson och hennes kollegor på Strandängsskolan studiedagen för kollegorna i nordvästra Skåne.
– I år bjöd vi in Mia Smith som är ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund. Jag hade hört henne tidigare på en dag för tysklärare och jag visste att hon var bra och konkret, berättar Kajsa Magnusson.
Mia Smith var med under hela dagen och pratade bland annat om digitala strategier och undervisningstekniker för grammatikundervisning.
Andra år har forskare bjudits in av språklärarna och ibland väljer arrangörsskolan att i stället ta med gruppen på ett externt studiebesök.
– De senaste sju-åtta åren har det varit bra snurr på samarbetet och varierade program. Normalt brukar vi vara 20–25 lärare som deltar i vår grupp, säger Kajsa Magnusson.
Fyra mil söderut i Åstorp var det i år NO-lärarnas tur att bjuda in kollegorna på studiedag. Matte- och NO-läraren Linda Hansson var en av dem som tog fram årets tema: nanoteknik.
– Vi fick hit tre forskare från Lunds universitet som föreläste. På förmiddagen pratade de om vad nanoteknik är och om säkerhetsfrågorna. Efter lunch fick vi göra en laboration inom ämnet. Det var intressant, berättar Linda Hansson.
Studiedagarna är inte bara timmarna i föreläsningssalen. Det handlar också om att träffas och ha trevligt med kollegorna i andra kommuner.
– Efter några år lär man känna lärarna i de andra kommunerna och får höra hur de jobbar. Det där utbytet är jätteintressant, säger Kajsa Magnusson.
Karin Ljungberg och Linda Hansson är nöjda med fortbildningen som skedde under studiedagen.
Många lärare runt om i Sverige är missnöjda med att fortbildningen inte är ämnesspecifik, utan att alla lärare kallas till aulan där de får höra en mer allmän föreläsning. I nordvästra Skåne är problemet det motsatta.
Här ställs lärarna ofta inför dilemmat att behöva välja mellan olika intressanta teman i sina ämnen.
– Vissa år kanske jag tycker att matten verkar intressant, andra år väljer man fysiken. Ibland får vi NO-lärare dela upp oss och berätta för varandra efteråt, berättar Linda Hansson.
Hon gick nyligen igenom utvärderingen från årets fortbildning. Många av de som deltog i temadagen om nanoteknik skrev att de uppskattade laborationen.
– Mitt intryck är att de flesta vill ha något som de kan ta med sig till undervisningen, något som de sedan kan göra med eleverna, säger Linda Hansson.
Den bilden delas av lärarkollegan i Båstad, Kajsa Magnusson.
– Det ska vara aktuellt och användbart. Det är bra att ämneslärarna själva ansvarar för det. De vet vad som behövs. Det ska inte vara någon ledningsperson som bestämmer vad vi behöver, säger hon.
Om andra kommuner ska följa exemplet i nordvästra Skåne har Kajsa Magnusson två tips: Det ska inte vara en engångsföreteelse utan ske kontinuerligt. Och det ska finnas en hyfsad budget.
– Man ska inte behöva trolla med knäna. Det ska gå att bjuda in bra föreläsare, det ska vara någonting som får kosta lite. Annars är risken att det blir för lokalt och för smalt, säger hon.
Att då och då arrangera studiedagar innebär givetvis en del extra arbete.
– Det kan ta en del tid och det krävs lite extra arbete, det gör det. Men det är det värt. I regel är du inte ensam ämneslärare på skolan, utan man hjälps åt med det praktiska, säger Kajsa Magnusson.
LR anser att ansvaret för fortbildningen ska lyftas bort från kommunerna. Även om exemplet i kommunerna i nordvästra Skåne är uppskattat är det ett symtom på att dagens system inte fungerar, menar Åsa Fahlén.
– Lärarnas fortbildning ska inte bygga på om kommunerna vill eller inte. Som det är i dag skiljer det sig väldigt mycket mellan kommunerna, säger hon.
I stället vill LR se att staten tar ett större ansvar för fortbildningen och att den knyts till universitet och högskolor.
– Jag tror inte att kommunerna längre mäktar med att ta det här ansvaret. Vi ser hellre att man fångar upp de behov som finns bland lärarna och sedan skräddarsyr fortbildningspaket på universiteten, säger Åsa Fahlén.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.