| Foto: Riksdagsförvaltningen
Till startsidan
Samhällskunskap
Det är riksdagen som uppmärksammar och högtidlighåller beslutet som innebar att allmän och lika rösträtt infördes 1921. På webbplatsen firademokratin.riksdagen.se finns studie- och fördjupningsmaterial med lärarhandledningar för att arbeta med demokratifrågor.
Syftet är att väcka engagemang för demokrati, att öka kunskapen om rösträttens genombrott, och hur demokratin fortsatt att utvecklas sedan det historiska beslutet. Studiematerialen följer kursplanen i historia och samhällskunskap för att komplettera undervisningen.
Gymnasieläraren Joan Lindberg undervisar i båda ämnena och har använt materialet sedan förra hösten. Hon liknar det vid ett smörgåsbord.
Fördel att allt finns på webben.
– Till en början hade jag en broschyr att utgå ifrån, därefter har det byggts ut på webben. I samhällskunskap ingår ju alltid riksdag och demokrati men i historia har jag inriktat mig mer på hur Sverige blev en demokrati och hur det var på 1800-talet. Jag har tagit ett ganska stort avsnitt om det och försöker koppla med hur fattigt det var och bristen på mänskliga rättigheter, att Sverige förlorade Finland, och tiden fram till rösträtten.
Hon berättar vidare om avdelningen ”Tittskåpet” där man klickar fram bilder och illustrationer med tillhörande speakerröster, frågeställningar som utgör diskussionsunderlag, en lättöverskådlig tidslinje, och ett quiz där eleverna kan testa sig själva.
– Det är också en fördel att allt finns på webben med tanke på distansundervisning. Vi har växelvis undervisning, det vill säga att årskurs ett är hemma en vecka, medan tvåorna och treorna är på skolan för att därefter skifta veckan efter. Distansundervisningen har fungerat förvånansvärt väl.
Joan Lindberg har noterat hur aktiva och intresserade eleverna är i ämnet och de har haft både prov och tester i demokrati med goda resultat.
– De vill gärna veta hur allt har gått till och att rösträtten infördes så sent förvånar många.
| Foto: Riksdagsförvaltningen
Här finns studie- och fördjupningsmaterial för arbetet med demokratifrågor och demokratins utveckling i Sverige.
Affischutställning
Affischutställningen "Ja, må den leva" berättar historien bakom beslutet om allmän och lika rösträtt. En reform som innebar demokratins genombrott i vårt land.
Antologi: Demokratins framtid
I antologin Demokratins framtid ger ledande forskare sin syn på demokrati och demokratiska processer.
Magasin: Demokratin står aldrig stilla
Skolmaterial i magasinform om demokratins genombrott, utveckling och framtid.
Det avgörande klubbslaget
I filmen Det avgörande klubbslaget berättar historiker, statsvetare och riksdagens talman om Sveriges utveckling från att vara ett ståndssamhälle till att bli en demokrati.
Fördjupning: Temasidor om demokrati
Hur fick vi allmän och lika rösträtt? Hur fungerar vår demokrati idag? Vilken betydelse hade folkrörelserna för den demokratiska kampen. Här finns fördjupande teman om demokrati och demokratiska värderingar.
Riksdagens pysselbok
Hitta rätt, rita, färglägg, para ihop, finn fem fel, gissa, labyrint, frågesport och korsord.
Utforska demokratin förr, nu och i framtiden
Ett studiematerial om demokratins genombrott, utveckling och framtid.
Tidslinje
Utforska den interaktiva tidslinjen från 1809 till i dag. Den innehåller viktiga rörelser, skeenden och demokratikämpar som påverkat demokratin framåt till våra dagar.
Tittskåp
Tittskåpen är virtuella utställningar med dramatiserade berättelser från demokratins genombrott. Här kan du lära dig mer om kampen för rösträtt, våra folkrörelser och de första kvinnorna i riksdagen.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.