| Foto: Riksdagsförvaltningen
Till startsidan
Samhällskunskap
Det är riksdagen som uppmärksammar och högtidlighåller beslutet som innebar att allmän och lika rösträtt infördes 1921. På webbplatsen firademokratin.riksdagen.se finns studie- och fördjupningsmaterial med lärarhandledningar för att arbeta med demokratifrågor.
Syftet är att väcka engagemang för demokrati, att öka kunskapen om rösträttens genombrott, och hur demokratin fortsatt att utvecklas sedan det historiska beslutet. Studiematerialen följer kursplanen i historia och samhällskunskap för att komplettera undervisningen.
Gymnasieläraren Joan Lindberg undervisar i båda ämnena och har använt materialet sedan förra hösten. Hon liknar det vid ett smörgåsbord.
Fördel att allt finns på webben.
– Till en början hade jag en broschyr att utgå ifrån, därefter har det byggts ut på webben. I samhällskunskap ingår ju alltid riksdag och demokrati men i historia har jag inriktat mig mer på hur Sverige blev en demokrati och hur det var på 1800-talet. Jag har tagit ett ganska stort avsnitt om det och försöker koppla med hur fattigt det var och bristen på mänskliga rättigheter, att Sverige förlorade Finland, och tiden fram till rösträtten.
Hon berättar vidare om avdelningen ”Tittskåpet” där man klickar fram bilder och illustrationer med tillhörande speakerröster, frågeställningar som utgör diskussionsunderlag, en lättöverskådlig tidslinje, och ett quiz där eleverna kan testa sig själva.
– Det är också en fördel att allt finns på webben med tanke på distansundervisning. Vi har växelvis undervisning, det vill säga att årskurs ett är hemma en vecka, medan tvåorna och treorna är på skolan för att därefter skifta veckan efter. Distansundervisningen har fungerat förvånansvärt väl.
Joan Lindberg har noterat hur aktiva och intresserade eleverna är i ämnet och de har haft både prov och tester i demokrati med goda resultat.
– De vill gärna veta hur allt har gått till och att rösträtten infördes så sent förvånar många.
| Foto: Riksdagsförvaltningen
Här finns studie- och fördjupningsmaterial för arbetet med demokratifrågor och demokratins utveckling i Sverige.
Affischutställning
Affischutställningen "Ja, må den leva" berättar historien bakom beslutet om allmän och lika rösträtt. En reform som innebar demokratins genombrott i vårt land.
Antologi: Demokratins framtid
I antologin Demokratins framtid ger ledande forskare sin syn på demokrati och demokratiska processer.
Magasin: Demokratin står aldrig stilla
Skolmaterial i magasinform om demokratins genombrott, utveckling och framtid.
Det avgörande klubbslaget
I filmen Det avgörande klubbslaget berättar historiker, statsvetare och riksdagens talman om Sveriges utveckling från att vara ett ståndssamhälle till att bli en demokrati.
Fördjupning: Temasidor om demokrati
Hur fick vi allmän och lika rösträtt? Hur fungerar vår demokrati idag? Vilken betydelse hade folkrörelserna för den demokratiska kampen. Här finns fördjupande teman om demokrati och demokratiska värderingar.
Riksdagens pysselbok
Hitta rätt, rita, färglägg, para ihop, finn fem fel, gissa, labyrint, frågesport och korsord.
Utforska demokratin förr, nu och i framtiden
Ett studiematerial om demokratins genombrott, utveckling och framtid.
Tidslinje
Utforska den interaktiva tidslinjen från 1809 till i dag. Den innehåller viktiga rörelser, skeenden och demokratikämpar som påverkat demokratin framåt till våra dagar.
Tittskåp
Tittskåpen är virtuella utställningar med dramatiserade berättelser från demokratins genombrott. Här kan du lära dig mer om kampen för rösträtt, våra folkrörelser och de första kvinnorna i riksdagen.
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.