Så pratar du känslor med barnen

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Hur kan jag bli bättre på att prata känslor med mina elever? Det vet skolpsykologen Reyhaneh Ahangaran, som skrivit flera böcker om känslor för barn. Här är hennes fem bästa tips till dig som lärare.

1. Var förberedd

– Se det som vanlig undervisning och var förberedd, både rent praktiskt med uppgifter och mentalt. Lärare har en helt unik position i samhället som har möjlighet att fånga upp barn som mår dåligt. Se det som att du är redo att fånga upp känslor som väcks. Sedan finns det elevhälsoteam att vända sig till vid svårare frågor eller när du inte har svar.

2. Sätt en bra inramning

– Tillfällen att prata om känslor dyker upp lite då och då. Det är bra att också ha perioder när ni fördjupar er mer i området. Ha då förhållningsregler som passar det ni kommer att prata om. Till exempel att eleverna inte ska berätta sina största hemligheter eller om någon inte vill svara på något säger man ”pass”. Säg att ni ska prata om hur det kan vara för de flesta i livet. Och att de som vill kan prata med dig efter lektionen – värna om de som är impulsiva så att de inte berättar för mycket.

3. Prata utifrån tredje person

– Börja med att utgå från karaktärer i böcker, filmer eller tv-program, och inte från dig själv eller eleverna. Då blir det lättare att prata om känslor – om de tillhör någon annan. Du kan fråga: ”Varför tror ni att han reagerade på det sättet? Kan han hantera det på något annat sätt?” Eleverna kan dra paralleller till sig själva.

4. Kom ihåg de glada känslorna

– Det är lätt att bara tänka på alla tunga känslor – som ledsenhet, oro och stress. Självklart är de viktiga, men prata också om de bra känslorna. Att vara glad, lugn – hela spektrat. Ska vi kunna prata om det som är jobbigt måste vi också prata om det som är bra och inte få det för problemfokuserat.

5. Anpassa uppgifterna

– Om vi tittar konkret på bra arbetsuppgifter är det viktigt att du utgår från gruppen. Som lärare känner du din klass bäst och vissa delar är bättre muntliga, andra skriftliga. Om vissa ämnen är extra känsliga i en klass kan de passa bättre som skrivuppgifter. Du kanske vet att någon elev förlorat en förälder eller att ni haft en väldigt känslig mobbningssituation. Det viktiga är våga ta upp olika känslor och det är inte så läskigt som det först kan kännas, säger Reyhaneh Ahangaran.